در این نوشته با جواب کارگاه نویسندگی صفحه 13 نگارش ششم همراه شما هستیم.

جواب کارگاه نویسندگی صفحه 13 نگارش ششم

1. بهار و زیبایی های آن را با کلامی زیبا توصیف کنید. در متن خود از یک یا دو بیت شعر که در مورد فصل بهار سروده شده است، استفاده کنید.

جواب اول : بهار، پیام آور تعادل است و اینکه در سایه تعادل، زندگی زیبا می شود. با دیدن بهار، رحمت و محبّت خداوند را به یاد می آوریم. در اینکه چشمه مهر خدا همواره به سوی آدمیان و همه موجودات، سرازیر است و ما اگر او و نشانه هایش را فراموش کنیم، او هرگز ما را فراموش نمی کند و با دگرگونی فصل ها نیز به جلوه گری قدرت بی پایانش می پردازد تا شاید دلی به یاد او افتد و به شوق او بتپد و بر اثر تماشای جلوه هایش، اشک شوق از چشمی جاری شود.

جواب دوم :فصل بهار، فصلی است که طبیعت با جوانی و نوآوری خود، جهان را از نو زنده می‌کند. گل‌های شاداب و زیبا، با رنگ‌های خاص خود به چشم ما خیره می‌شوند. لاله‌ها با رنگ‌های مختلف و شکوفه‌های آن‌ها، دل هر کسی را شاد می‌کند. همچنین نرگس و سوسن، با شکوه و زیبایی خود، همه را شگفت‌زده می‌کنند.


بهار آمد و گرماش برفها را رفت،
صدای بلبل در آمد و زمزمه گل‌ها شنیده شد.

3. ضرب المثل «شکر نعمت، نعمتت افزون کند» را در یک بند توضیح دهید.

جواب اول :اساسا جهان هستی، آینه دار خداست و جمال پروردگارش را به تماشا گذاشته است. به تعبیر زیبای حافظ:

به دست مردم چشم، از رخ تو گل چین                               مراد دل ز تماشای باغ عالم چیست؟

زمانی انسان شکر گذار نعمت های خداوند باشد و از نعمت های خداوند به درستی استفاده کند خداوند از این رفتار انسان راضی خواهد بود و بنابر این نعمت خودرا براینگونه بندگان افزایش می دهد.

جواب دوم: این ضرب المثل به معنای این است که وقتی که یک شخص به خاطر نعمتی که در اختیار دارد، سپاسگزاری و قدردانی کند، خداوند برایش نعمت‌های بیشتری به ارمغان خواهد آورد. به عبارت دیگر، وقتی که یک فرد به نعمتی که در دست دارد شکر گزار باشد، خداوند به او نعمت‌های بیشتری عطا خواهد کرد.

جواب سوم:ضرب المثل «شکر نعمت، نعمتت افزون کند» به این مفهوم است که اگر کسی برای نعمت های خدا شاکر باشد، خداوند روز به روز الطافش را بر روی آن شخص بیشتر می گشاید و اگر کسی برای نعمت هایی که خدا به او داده اعلام نارضایتی کند، خداوند همان نعمت اندکی که به او داده را نیز از او خواهد گرفت.

گام به گام قسمت های دیگر معرفت آفریدگار

برچسب شده در: