جواب کاوشگری صفحه ۲۷ و ۲۸ علوم پنجم

27

در این نوشته با جواب کاوشگری صفحه ۲۷ و ۲۸ علوم پنجم همراه شما هستیم.

جواب صفحه ۲۷ علوم پنجم

از اثر دست و پای یک جاندار چه چیزهایی می‌توان یاد گرفت؟ 1- نوع جاندار ۲- اندازه و شکل آن ۳ – نوع حرکت ۴ – نوع غذا و شکل زندگی و…

وسایل و موادّ لازم: گِل مجسّمه‌سازی، ظرف، لیوان آب، قاشق، ذرّه‌بین، خط‌کش

روش اجرا:

۱- مقداری گِل مجسّمه‌سازی را در یک ظرف قرار دهید. سطح آن را با قاشق صاف کنید.

۲- دست خود را با کمی آب مرطوب کنید. کفِ دستتان را روی گِل بگذارید و فشار دهید. سپس دست خود را به آرامی بردارید. نمونه‌ی به دست آمده را کنار پنجره قرار دهید تا خشک شود.

جواب کاوشگری صفحه 27 علوم پنجم
جواب کاوشگری صفحه ۲۷ علوم پنجم

۳- با دقّت به کف دست خود و اثر آن روی گِل نگاه کنید؛ چه چیزی مشاهده می‌کنید؟ اثر دستمان روی گل شبیه دستمان است.

۴- این بار، با ذرّه‌بین به دست خود و اثر آن نگاه کنید و بگویید چه چیزهای تازه‌ای مشاهده می‌کنید.

۵- طول هر یک از انگشتان خود را اندازه بگیرید و روی اثر انگشت خود بنویسید.

۶- دست شما و اثر دستتان چه شباهت‌ها و چه تفاوت‌هایی دارند؟

تعداد انگشتان، اندازه انگشتان و کف دست، شیارها و خطوط روی دستمان با اثر انگشتمان شبیه به هم هستند. دست ما نرم و انعطاف پذیر است امّا اثر دستمان خشک و سخت است.

ویژگی‌های آنها را در جدول زیر بنویسید.

ویژگی‌های ظاهری
دست مناثر دست من روی گِل
۱- ۵ انگشت دارد.
۲- خطوط آن واضح‌تر و عمیق‌تر است.
۳- نرم و قابل انعطاف است.
۱- ۵ انگشت دارد.
۲- خطوط آن واضح نیست.
۳- خشک و شکننده است.
جواب کاوشگری صفحه ۲۷ علوم پنجم

۷- اثر دست خود را با اثر دست هم گروه‌های خود مقایسه کنید. چه تفاوت‌ها و شباهت‌هایی را مشاهده می‌کنید؟

ممکن است اندازه انگشت‌ها و کف دست با یکدیگر متفاوت باشد. اما از نظر شکل ظاهری و تعداد انگشتان به هم شبیه می‌باشند.

۸- این فعّالیت را در منزل به کمک بزرگ‌ترها انجام دهید؛ امّا این بار، پشت دست خود را روی گِل قرار دهید و اثر آن را بررسی کنید.

– اثر دست یکی از دانش آموزان را به طور تصادفی انتخاب کنید. آیا می‌توانید مشخّص کنید که این اثر به کدام دانش آموز تعلّق دارد؟

برای مشاهده گام به گام سایر صفحات کتاب کافیست آن را در گوگل به همراه عبارت «حالا درس» جست و جو کنید.

امتیاز شما به این مقاله

4 از 17 رای

+ارسال دیدگاه