در این نوشته با جواب گفت و گوی کلاسی صفحه 124 تفکر و سواد رسانه دهم همراه شما هستیم.

جواب گفت و گوی کلاسی صفحه 124 تفکر و سواد رسانه دهم

– با راهنمایی معلم محترمتان برخی از فیلمها، تصاویر، مجلات، صفحات روزنامه، کتاب و… مرتبط با سبک زندگی را که با خود به کلاس آوردهاید به نمایش بگذارید. محتوای آنها را براساس مؤلفه های سبک زندگی تحلیل کنید.

1- در مجموع، در نمونه های انتخابی دانش آموزان چه موارد مشابهی از بازنمایی ابعاد سبک زندگی ارائه شده است؟

2- آیا این بازنمایی ها هدف خاصی را دنبال یا الگوی خاصی را ترویج میکنند؟ چرا آری، چرا نه؟

– «مُد»ها الگوهای فرهنگی ای است که توسط بخشی از افراد جامعه، پذیرفته می شود و دارای یک دوره زمانی نسبتاً کوتاه است و سپس فراموش می شود. اکنون فیلم «مد» را ببینید. سپس درباره پرسش های زیر گفت و گو کنید.

3- چرا برخی افراد در سبک پوشش و آرایش خود به دنبال مد می روند؟

کسب شخصیت، تنوع طلبی، کسب وجه متمایز از دیگران، هویت یابی، به دلیل نیاز به تنوع و فرار از یکنواختی، به خاطر مورد توجه قرار گرفتن یا نشان دادن اینکه متعلق به طبقه بالا مرفه جامعه هستند، پیروی از مد روز و پوشیدن برندهای معروف، داشتن خودرو گران قیمت و..

نظریه های زیادی در این مورد وجود دارد که می توان به تمایز و دیده شدن، عقب نماندن در جامعه، هم گونی با طبقات بالاتر، کمبود عزت نفس و روحیه تنوع طلبی زیاد و …. اشاره کرد.

4- آفرینندگان و سازندگان مد چه کسانی هستند؟

طراحان مد و لباس معمولا افراد خلاق و پیشرو جامعه هستند که با شناسایی سلیقه مخاطبان بازار پر رونق و درآمد زایی را به وجود آورده اند.

اولین کسی که طراح مد بوده است، چارلز فردریک ورث نام داشته که با دوختن نام خود بر لباس های دوخت خودش پایه یک برند اولیه را گذاشته است. همچنین از برندهای معروف ایرانی و خارجی امروزه می توان به زارا، شانل، دیور، ورساچی، آدیداس و غیره اشاره کرد.

5- مثال هایی از نقش رسانه ها در ترویج مدگرایی را در کلاس مطرح کنید.

جشنواره فیلم فجر، جشن های خانه ی سینما، جشنواره بزرگداشت حافظ، جشنواره دنیای تصویر، رسانه ها از طریق تبلیغات، فیلم ها، و به طور کلی پوشش و لباس و مدل مو و سبک زندگی هنرپیشه و هنرمندان به نوعی رواج دهنده مد و مدگرایی هستند.

مثال های دیگر از نقش رسانه ها در مد: شبکه هایی وجود دارد تحت عنوان مد که به طور مستقیم به ترویج مد می پردازند، تیکه کلام ها و جملاتی که بعد از دیدن برخی از فیلم ها در بین مردم رایج می شود، نحوه پوشش و آرایش بازیگران فیلم مانند فروش گردن بند مرغ آمین بعد از پحش سریال شهرزاد!

جواب گفت و گوی کلاسی صفحه 124 تفکر و سواد رسانه دهم
جواب گفت و گوی کلاسی صفحه 124 تفکر و سواد رسانه دهم

تحلیل و بررسی تصویر:

تصویر سمت راست مادری را نشان می دهد که برای جلوگیری از مدگرایی چادرش را طوری گرفته است که فرزندش مدهای مغازه های اطراف را نبیند، در واقع این ابتدایی ترین کاری هست که می توان در مقابله با این پدیده انجام داد که شاید در سنین پایین تر جواب بدهد، اما در واقع نوعی پاک کردن صورت مساله است و ما باید به فرزندان خودمان آگاهی بدهیم و با سواد رسانه ای جلوی بسیاری از آسیب های رسانه را بگیریم.تصویر سمت چپ هم سیر تحول تیپ مردان ایرانی را نشان داده است که تا حدودی بیانگر ارزش های حاکم بر هر دوره می باشد.