در این نوشته با جواب گفت و گو کنید صفحه 15 جغرافیا یازدهم همراه شما هستیم.

جواب گفت و گو کنید صفحه 15 جغرافیا یازدهم

1- الف) برای موضوع متن شماره ی 1 مثال دیگری ارائه کنید.

 در منطقه ‌ی خلیج فارس، انسان با استفاده از صنایع مختلف گازی و پتروشیمی و بهره ‌برداری از منابع نفتی موجود در دریا، محیط طبیعی را به شکل دیگر و متناسب با نیازهای اقتصادی خویش ایجاد کرده است.


ب) تصاویر متن شماره ی 2 را تفسیر کنید و بگویید شرایط طبیعی هر ناحیه چگونه بر فعالیت های انسان تأثیر گذاشته است.

 1- احداث تونل و پل برای عبور قطار در ناحیه ‌ای کوهستانی و برف‌ گیر در سوئیس: ساختن جاده‌ ها و احداث راه ‌آهن در کشورهای کوهستانی مانند سوئیس دشوارتر و پرهزینه ‌تر از کشورهایی با اراضی پست و جلگه ‌ای است ولی انسان یاد گرفته چگونه خودش را با شرایط محیط طبیعی وفق دهد و مشکلات ارتباطی و حمل و نقل را در نواحی مرتفع و کوهستانی کاهش دهد.
2- به کارگیری ماشین برف ‌روب مجهز به جی ‌پی‌ اس جاده ‌ای برای پاک ‌سازی جاده‌ ها در کانادا: کانادا به دلیل قرار گرفتن در عرض‌ های جغرافیایی بالا و آب و هوای بسیار سرد و یخ بندان و طولانی دارد؛ فصل سرما، باعث ابداع ابزارهایی مانند ماشین ‌های برف ‌روب مجهز به GPS و تجهیزات مشابه دیگری توسط انسان شده که بخش زیادی از مشکلات را حل کرده و زندگی در شرایط آب‌ وهوایی این ناحیه را میسر می‌ کند.


3- استفاده از صفحه ‌های خورشیدی اداره ‌ی برق سمنان: در استان سمنان انسان به دلیل موقعیت خاص این ناحیه (گرم و خشک بودن) و ساعات آفتابی زیاد، خودش را با شرایط محیطی انطباق داده است و از این مزیت برای ساخت صفحه ‌های خورشیدی و نیروگاه‌ های خورشیدی استفاده کرده است که نشان‌ دهنده‌ ی تأثیر محیط روی رفتار و عملکرد انسان و استفاده‌ ی انسان از محیط طبیعی به نفع خود است.


4- صید ماهی در فیلیپین: کشور فیلیپین به صورت مجمع ‌الجزایر در جنوب شرق آسیا واقع شده است و به دلیل دست رسی به دریاها و اقیانوس‌ ها صنعت ماهی گیری در آن رواج یافته است و انسان با توجه به این مزیت و ویژگی ‌ها، اقدام به صید ماهی و بهره‌ برداری از دریا نموده ‌اند. به عبارت دیگر محیط بر اقتصاد و نوع معیشت انسان تأثیر گذاشته است.


2- الف) در متن شماره ی 3 بریده ی روزنامه ها را بخوانید و چند مورد از مبادلات و روابط اقتصادی نواحی را توضیح دهید.

رابطه اقتصادی اروپا با کشورهای تولید کننده‌ ی نفت و گاز یک نوع رابطه‌ ی متقابل نواحی مختلف جهان برای استفاده از منابع محیطی یک دیگر است؛ برای مثال کشور ایران به ژاپن نفت صادر می‌ کرد و در سال 2014 این میزان به 260 بشکه در روز رسیده بود. نمونه ی دیگر، کشورهای عضو اتحادیه ی اروپا هستند که هزینه ی زیادی برای واردات انرژی نفت و گاز از کشورهای دیگر صرف می‌ کنند و این میزان روزانه بیش از یک میلیارد دلار بوده است.

ب) آیا در گذشته های دور نیز نواحی از نظر اقتصادی با یک دیگر در ارتباط بوده اند؟

بله، ولی در گذشته‌ های دور مبادلات اقتصادی بین نواحی به دلیل عدم گسترش راه‌ های ارتباطی و وسایل حمل و نقل و کمی جمعیت و پایین بودن سطح تکنولوژی کم تر بوده است.

 پ) آیا کنش متقابل و وابستگی نواحی در جهان امروز نسبت به گذشته شدت بیش تری یافته است؟ چرا؟

بله، به دلیل رشد سریع جمعیت جهان و افزایش نیازها و هم چنین توسعه فناوری و تکنولوژی، گسترش راه‌ های ارتباطی و وسایل حمل‌ ونقل، کنش متقابل و وابستگی نواحی در جهان امروز افزایش یافته و حتی دور افتاده ‌ترین آن ها از نظر اقتصادی تحت تأثیر یک دیگرند. 

3- با توجه به دانسته های خود از پایه ی نهم، بگویید تغییر در یک ناحیه ی طبیعی  مانند جنگل های بارانی آمازون  چه تأثیری بر سایر نواحی دارد. 

جنگل‌های آمازون بزرگ ترین جنگل‌ های جهان است و آن ها را «ریه‌ های تنفسی» جهان می ‌نامند. تخریب این جنگل‌ ها سبب کاهش اکسیژن در سایر نواحی جهان خواهد شد. تخریب این جنگل ‌ها موجب پر شدن سدها از رسوبات در نواحی دیگر خواهد شد. هم چنین تخریب جنگل‌ های بارانی موجب تغییرات آب وهوایی در سایر نواحی خواهد شد.


4- الف) با مشاهده ی نقشه های طبیعی یک اطلس، توضیح دهید که احداث راه آهن در افغانستان و نپال دشوارتر است یا آلمان و فرانسه. چرا؟

افغانستان و نپال؛ زیرا کشور افغانستان و نپال در محدوده‌ ی رشته کوه‌ های بلند هندوکش و هیمالیا قرار دارند و این دو کشور بیش تر دارای سرزمین‌ های مرتفع و کوهستانی هستند. ولی آلمان و فرانسه بیش تر در سرزمین ‌های پست و جلگه ‌ای قرار دارند.

ب) با توجه به این موضوع، از تأثیر نواحی طبیعی بر فعالیت های انسانی چه برداشتی دارید؟

نواحی طبیعی بر فعالیت‌ های انسانی تأثیری دو سویه می‌ گذارند؛ می ‌توانند موجب رونق و تسهیل این فعالیت ‌ها شوند یا آن ها را محدود کرده و انجام آن ها را دشوارتر کنند.


5- الف) با مطالعه ی متن (4) چه نکاتی را دریافتید؟

حکومت ‌ها و تصمیم گیری‌ های سیاسی به شدت بر نواحی تأثیر می ‌گذارند. برنامه ‌ریزی یا تصمیم‌ های دولت ‌ها برای ایجاد نواحی گردش گری، پارک ‌های ملی و صنعتی، توسعه‌ ی کشاورزی در یک ناحیه و یا وقوع جنگ بین حکومت ‌ها و کشورها و نظایر آن می ‌تواند موجب حفظ یا تغییر و حتّی تخریب نواحی طبیعی و انسانی شود.

ب) تصمیم های حکومتی ممکن است موجب حفظ، تغییر یا تخریب نواحی طبیعی و انسانی شود. برای هر یک، مثالی ارائه کنید. 

حفظ: تصمیم دولت ایران در حفظ جنگل‌ ها مانند مناطق حفاظت شده سراوان در گیلان و پارک ملی گلستان.


تغییر: ساختن جزیره‌ های مصنوعی در آب‌ های خلیج ‌فارس توسط دولت امارت متحده عربی موجب آسیب دیدن اکوسیستم دریایی شده است.


تخریب: کشتار مردم مسلمان میانمار و اعمال خشونت بر آن ها موجب پاک سازی قومی و مهاجرت صدها هزار نفر از مردم این منطقه شده است.