ما در این نوشته سوالات متن درس سوم انسان و محیط زیست پایه یازدهم چاپ 99 را هم به صورت متن در ادامه نوشته و هم به صورت فایل pdf در انتهای این نوشته برای دانلود قرار دادیم

کامل ترین جزوه، پرسش و پاسخ،سولات متن درس سوم انسان و محیط زیست یازدهم در قالب 31 سوال را در ادامه نوشته ببینید.

سوالات درس سوم محیط زیست یازدهم

درس هوا، نفس زندگی بدین شرح است:

1- اهمیت هوا با آب و غذارا باهم مقایسه کنید.

بدون تردید نیاز به هوا برای ادامه زندگی، بیش از سایر چیزهای دیگراست .آدمی می تواند بدون غذا تقریبا 5هفته و بدون آب حدود 5روز زنده بماند؛ درحالی که بدون هوا بیش از چند دقیقه نمی تواندزنده بماند.

هر فرد به طور متوسط و طبیعی در هر 4ثانیه یک بارنفس می کشد. اهمیت هوا فقط به دلیل تنفس کردن موجودات زنده نیست، بلکه وجود هواکره درحفاظت از آنها در برابر اشعه های خطرناک خورشید نیز نقش مهم و اساسی ایفا می نماید.

2- چرا امروزه یکی از دغدغه های اصلی مردم هوای پاک و سالم می باشد؟

در گذشته، دغدغه های مردم فقط تأمین نان و آب بود، اما امروزه با رشد فزاینده فعالیت های صنعتی و افزایش مصرف انرژی، تعداد وسایل نقلیه موتوری و رشد شهرنشینی و توسعه عمودی شهرها، داشتن هوای پاک و سالم نیز، به این دغدغه ها افزوده شده است.

پدیده آلودگی هوا درمناطق شهری، یکی از پیامدهای صنعتی شدن زندگی انسان است که از حدود سیصد سال قبل شروع و روز به روز بر میزان و شدت آن افزوده می شود.

3- علل آلودگی هوا درکلانشهرهای کشورچیست؟شرح دهید.

به دلایل گوناگون، نظیر تعداد خودروهای سبک وسنگین، وجود صنایع آلاینده، انواع فرایندهای احتراقی، تولید برق یا صنایع شیمیایی در معرض انواع آلایندگی های هوا قرار دارند.

4- مفهوم متفاوت آلودگی هوابرای افراد جامعه،خلبان،کشاورزو صاحیان صنعت را بنویسید.

آلودگی هوا برای افراد مختلف، مفهوم و معنای متفاوتی دارد . به طوری که افراد جامعه، کاهش دید، تحریک چشم، اختلال درسیستم تنفسی و گردوغباری که روی وسایل می نشیند را آلودگی محسوب می کنند . برای یک کشاورز، عواملی که به گیاهان، حیوانات و محصولات کشاورزی زیان وارد می کند، آلودگی محسوب می شود. برای یک خلبان کاهش میزان دید، آلودگی هوامحسوب می گردد و برای صاحبان صنعت فقط مسائل مربوط به مهار آلودگی هوا مد نظر است.

5- مفهوم آلودگی هوا از نظرمحیط زیست بنویسید.

از نظر محیط زیست وجودهرگونه ترکیب اضافی در هوا، که سلامت و بهداشت جانداران رابه خطر اندازد، آلودگی هوا تلقی می شود. آلاینده های هوا ممکن است به صورت گاز، مایع و یا جامد باشند.

6- پیامدهای منفی آلودگی هوا را بنویسید.

آلودگی هوا هم چنین به اجسام، ساختمان ها و اموال مردم آسیب می رساند و رفاه وآسایش عمومی و تعادل طبیعی محیط زیست را مختل می سازد.

7- علل تفاوت آلودگی هرمنطقه با منطقه دیگرچیست؟

آلودگی هوای هر منطقه با منطقه دیگر متفاوت است و به عواملی مانند: نوع آب و هوا، وجود رشته کوه ها، فعالیت های صنعتی، کشاورزی و … آن منطقه بستگی دارد.

8- چرا آلودگی هوا بحرانی تدریجی است؟

در برخی موارد تأثیرآلودگی هوا بر انسان و محیط زیست تدریجی و کند است که دراین صورت کم تر مورد توجه قرار می گیرد و اکثر مردم آن را جدی تلقی نمی کنند و زمانی که به وضعیت حاد و اضطراری می رسد، مورد توجه آن ها قرار می گیرد . بنابراین می توان گفت آلودگی هوا، بحرانی تدریجی است و در دراز مدت نتایج آن مشخص می شود.

9- اهمیت شاخص کیفیت هوا را بنویسید.

شاخص کیفیت هوا ابزاری کلیدی جهت آگاهی از کیفیت هوا، نحوه اثر آلودگی هوا بر سلامت و روش های محافظتی در برابر آن است.

10- شاخص مهم برای گزارش روزانه کیفیت هوا را بنویسید.

این شاخص برای پنج آلاینده اصلی هوا یعنی: ذرات معلق، نیتروژن دی اکسید، ازون سطح زمین، کربن منوکسید و گوگرد دی اکسید محاسبه می شود.

سوالات متن درس سوم انسان و محیط زیست یازدهم

سوالات متن درس سوم انسان و محیط زیست یازدهم

11-شاخص کیفیت هوا از منظر سلامت انسان، به چند طبقه تقسیم می شود؟نام ببرید.

6طبقه تقسیم می شود که عبارتست از: پاک نا سالم، ناسالم برای گروه های حساس،ناسالم ، بسیار ناسالم ، خطرناک

12- پیامدهای منی طوفان های گردو غبارچیست؟

این پدیده در ابعاد منطقه ای، ملی و محلی خسارات متعددی به محیط زیست، بهداشت و سلامت جامعه، منابع زیربنایی و تأسیسات صنعتی وارد می نماید .

همچنین ببینید: پاورپوینت درس سوم انسان و محیط زیست یازدهم

13- پیامدهای آلودگی هوا را بنویسید.

تأثیرات بسیار مخربی بر زندگی گونه های مختلف زیستی برجای گذاشته است و به نوعی زندگی آنان را مورد تهدید قرار داده است. از این رو همواره مورد توجه دانشمندان بوده است.

آلودگی هوا به اشکال مختلف زندگی انسان و سایر جانداران را تحت تأثیر قرار می دهد. مهم ترین شکل آن تهدید سلامت انسان و بروز بیماریهای تنفسی، قلبی و … است .
ریزش بارش های اسیدی،تغییرات آب و هوایی و گرمایش جهانی از دیگر پیامدهای آلودگی هواست.

14- بارش اسیدی چیست؟

بارش اسیدی به هرگونه بارش، مانند باران، برف، تگرگ یا حتی مه که درآن مواد مضری مانند اکسیدهای نیتروژن و گوگرد وجود داشته باشند، اطلاق می شود.

سوالات متن درس سوم انسان و محیط زیست یازدهم

سوالات متن درس سوم انسان و محیط زیست یازدهم

15- نحوه پیدایش بارش های اسیدی را بنویسید.
این دو ماده در هواکره با اکسیژن و بخارآب واکنش شیمیایی داده و به صورت نیتریک اسید و سولفوریک اسید در می آیند. عامل اصلی این آلاینده ها، مصرف سوخت های فسیلی در صنایع، حمل و نقل و کارخانه های مختلف است که سبب افزایش شدید میزان اسیدیته بارش می شوند.

16- پیامدهای بارش های اسیدی را بنویسید.
باران اسیدی باعث آسیب رساندن به انسان ها و سایر جانداران و نمای ساختمان ها و بناهای تاریخی، رنگ خودروها و کاهش حاصل خیزی خاک های کشاورزی می شود .

17- وضعیت هوای شهرمکزیکوسیتی درسال 1990 را با زمان امروزی مقایسه کنید.
مکزیکوسیتی به عنوان یکی از موفقت ترین شهرهای دنیا در مقابله با آلودگی هوا شناخته می شود. سال 1992 سازمان ملل این شهر رابه عنوان آلوده ترین شهر جهان معرفی کرد. در سال ، 1990 در حدود 330 روز شاخص آلاینده ها در این شهر بالاتر از حد استانداردبود.
آن زمان مشهور بود که در مکزیکوسیتی به خاطر آلودگی هوا، پرنده ها هنگام پرواز می میرند و روی زمین می افتند. اما امروز بااجرای برنامه های منسجم مقابله با آلودگی هوا، دیگر نام مکزیکوسیتی حتی در میان 10 شهر اول آلوده جهان به چشم نمی خورد.

همچنین ببینید: سوالات زمین شناسی پایه یازدهم

18- مهم ترین راهکارهای منسجم و سریع درمهارآلودگی هوا درشهرمکزیکو سیتی را بنویسید.
کیفیت نامطلوب سوخت و خودروهای فرسوده یکی از مهم ترین دلایل آلودگی هوای 3/9میلیارد دلارپالایشگاه هایی برای تولید مکزیکوسیتی بود. دولت مکزیک با سرمایه سوخت مناسب (با میزان گوگرد پایین) راه اندازی کرد. اصلاح کیفیت بنزین را میتوان مهم ) ترین سیاست دولت مکزیک در مهار آلودگی هوای مکزیکوسیتی دانست شکل 8 راهکارهای منسجم و سریع در کاهش آلودگی هوا عبارت اند از:کاهش استفاده از خودروهای شخصی، بهبود کیفیت خودروها، گسترش سیستم نقلیه عمومی و اصلاح کیفیت بنزین است.

19- کشورچین با چه اقداماتی با آلودگی هوا مقابله کرده است؟نام ببرید.
کشور چین در حال حاضر بزرگ ترین تولیدکننده پانل خورشیدی، موتورسیکلت برقی، دوچرخه برقی ویکی از موفق ترین کشورها در زمینه استفاده از سیستم حمل و نقل الکتریکی است و توانسته بسیاری ازمعضلات محیط زیستی و کمبود انرژی های فسیلی خود را با استفاده از انرژی های نو و پاک جبران کند.

20- انواع آلودگی هوا را نام ببرید.
افزون بر انواع مختلف آلاینده های موجود در هوا، که باعث تغییر ترکیب هوا می شوند، آلودگی های دیگری مانند: آلودگی صوتی، الکترومغناطیسی، نوری و حرارتی نیز وجود دارند که باعث تغییرات و آلودگی های فیزیکی هوا می گردند.

21- آلودگی صوتی چیست؟
منظور از آلودگی صوتی، امواج ناخواسته ای است که بر فعالیت موجودات زنده به ویژه انسان تأثیر می گذارند و می توانند باتأثیرگذاری بر سامانه اعصاب و شنوایی انسان باعث عوارض متعدد جسمی و روحی شوند. انتشار صدا در محیط باز و بسته با هم متفاوت است.

22- وضعیت امواج صوتی درمحیط باز و بسته را توضیح دهید.
در یک محیط باز امواج صوتی بدون برخورد به مانع منتشر می شوند و در نهایت از بین می روند؛ اما در محیط بسته ، امواج صوتی پس از برخوردبه دیوارها و موانع موجود در مسیر، منعکس و تشدید می شوند.

23- علل افزایش آلودگی الکترومغناطیسی را بنویسید.
متأسفانه با توسعه فناوری های مختلف در زندگی، مقدار این آلودگی ها افزایش یافته است.مانند افزایش استفاده ازوسایل منزل (سشوار، ماشین لباس شویی، مایکرویو) و خطوط انتقال برق فشار قوی، تلفن همراه ،امواج رادیویی و…

24- راه های کاهش تأثیرات امواج الکترومغناطیسی رابنویسید.
1- عدم استفاده طولانی مدت از تلفن همراه

2- خاموش کردن تلفن همراه در شب و هنگام خوابیدن

3- رعایت فاصله بین وسایل برقی و محل استراحت

4- استفاده نکردن بچه های زیر شش سال از وسایل الکترونیکی

5- رعایت حریم ساخت و ساز با خطوط برق فشار قوی

25- تاثیرات وسایل خانگی دارای سیم پیچی در آلودگی الکترومغناطیسی را بنویسید.

در بین وسایل منزل، آن دسته از وسایلی که سیم پیچی دارند، مانند سشوار، جاروبرقی، ماشین لباسشویی و … میدان مغناطیسی بسیار قوی تری در اطراف خود ایجاد می کنند که باعث ایجاد آلودگی های الکترومغناطیسی می شوند.

26- تاثیر برخی ازفناوری های ساخته بشربرالکترومغناطیس طبیعی زمین را بنویسید.

پژوهش ها نشان می دهد که برخی از فناوری های ساخته بشر میدان های الکترومغناطیس طبیعی زمین را تغییر می دهند؛ در این شرایط جانورانی که از نیروهای طبیعی برای جهت یابی و تعیین موقعیت استفاده می کنند، گیج می شوند و مسیر خود را گم می کنند.

27- تاثیرات امواج رادیویی و مایکروویو را توضیح دهید.

امواج رادیویی و مایکروویو نیز بر محیط زیست تأثیرگذارند. این امواج افزون بر انسان ها و حیوانات، برگیاهان و درختان نیز تأثیراتی دارند.

27- پیامدهای منفی آلودگی نوری را بنویسید.

نورهای مصنوعی درزمان ها یا مکان های نامناسب و با کیفیت نامطلوب، محیط زیست وآسمان شب را آلوده می سازند . نور زیاد درشهرها نیز باعث ایجاد مشکلاتی در رصد آسمان شب می شود. وجود نور زیاد در برخی بزرگراه هادر طول شب، باعث تغییر اکوسیستم برای گیاهان و درختان وحتی جانوران موجود در اطراف آن بزرگراه می شود.

28- عوامل آلودگی هوا درمحیط های بسته را بنویسید.

تراکم و نزدیکی بیش ازحد ساختمان ها، عدم تهویه مناسب هوابه منظور جلوگیری از اتلاف انرژی، استفاده از مواد مصنوعی و شیمیایی در ساختمان، مبلمان و وسایل شخصی، همین طور استفاده از حشره کش ها، مواد شوینده، تمیزکننده و ضدعفونی کننده دانست.

29- میزان آلودگی محیط های بسته با محیط های باز مقایسه کنید.

همواره محیط های بسته، 5تا 10 برابر آلوده تر از محیط های باز مجاور خود هستند و این درحالی است که 80 درصد اوقات و ساعات زندگی انسان ها در محیط های بسته سپری می شود.

30- پیامدها ی ناشی از آلودگی هوای محیط بسته را بنویسید.

از مشکلات ناشی از آلودگی هوای محیط بسته میتوان به سرطان ریه، آسم، نازایی، کاهش دید و بیماریهای قلبی عروقی ومرگ ومیر اشاره کرد.

31- مهم ترین آلاینده های هوای محیط های بسته را بنویسید.

عوامل آلرژی، ترکیبات ارگانیک بخار شونده، فرمالدئید، اکسیدهای نیتروژن، کربن مونواکسید ، رادن، سرب و آفت زداها

همچنین ببینید: جواب فعالیت های درس 3 انسان و محیط زیست یازدهم

تهیه و تنظیم سوالات متن درس سوم انسان و محیط زیست یازدهم : جناب آقای محسن یوسفی