سوالات متن درس ۳ تفکر و سواد رسانه ای دهم✨با جواب
در این نوشته با سوالات متن درس ۳ تفکر و سواد رسانه ای دهم همراه شما هستیم برای مشاهده جزوه پرسش و پاسخ درس سوم تفکر و سواد رسانه ای پایه دهم به ادامه مطلب مراجعه کنید.
سوالات درس ۳ تفکر و سواد رسانه ای دهم
۱ – فرستنده کیست؟
پاسخ:
به تولید کننده پیام که بر مبنای اهداف و انگیزه هایش پیامی را تولید می کند «فرستنده» می گویند.
۲ – پیام چیست؟
پاسخ:
پاسخ : محتوای مد نظر فرستنده را که قصد دارد به مخاطب منتقل کند پیام می گویند.
۳ – مجرا / کانال / رسانه چیست؟
پاسخ:
ابزار انتقال پیام که محتوا از طریق آن به مخاطب منتقل می شود ،مجرا کانال یا رسانه می گویند.
۴ – زمانی که ارتباط …….. است یعنی فرستنده و گیرنده امکان ارتباط رو در رو دارند مجرای ارتباطی آنها هوا ،است ولی وقتی ارتباط ……….. است نیاز به یک وسیله ارتباطی است که از آن به رسانه یاد می شود.
پاسخ:
مستقیم – غیر مستقیم
۵ – گیرنده کیست؟
پاسخ:
به مخاطب یا دریافت کننده پیام ارسال شده از سوی ،فرستنده گیرنده» می گویند.
۶ – بستر / فرهنگ چیست؟
پاسخ:
به بافت تاریخی و زمینه اجتماعی که در آن پیام ارسالی از سوی فرستنده ممکن است دارای معانی جدید و فرامتن شود، «فرهنگ» می گویند.
۷ – رسانه ها چند نوع مخاطب دارند؟ نام ببرید.
پاسخ:
رسانه ها دو نوع مخاطب دارند مخاطب «فعّال» و «مخاطب منفعل».
۸ – مهم ترین عامل عنصر خلاقیت در ………… و……….. بوده است.
پاسخ:
تولید طرّاحی – تبلیغات
۹ – مخاطب در رابطه با هر پیامی چه پرسش هایی را مطرح می کند؟
پاسخ:
چه کسی این پیام را تولید کرده است؟ (فرستنده) و (مؤلف)
چرا این پیام فرستاده شده است؟ (هدف / انگیزه) است.
۱۰ – تلویزیون چه ،ساختار قالب ها و یا گونه هایی برای ارائه پیام دارد؟
پاسخ:
مستند / آموزشی
گفتوگو محور / کودک و نوجوان
مجموعه تلویزیونی (سریال) / مسابقه
فیلم سینمایی / ورزشی
کمدی و طنز / موسیقی
۱۱ – یک نمونه از زندگی رسانه ای خود توضیح دهید که یک مخاطب فعال هستید یا مخاطب منفعل ؟
پاسخ:
تفاوت ها و ویژگی های مخاطب فعال و منفعل گفتگو کنید مخاطب منفعل از خود اختیاری در مقابل پیام های رسانه ای ندارد و آغوش خود را به روی هر پیام و رسانه ای گشوده است و همه پیام در ناخودآگاهش شکل می گیرد مخاطب فعال در مقابل پیام های رسانه ای از خود واکنش نشان میدهد و خودآگاهش را در شکل گیری پیام مشارکت می دهد.
۱۲ – یکی از برنامه های تلویزیون را که تماشا می کنید در نظر گرفته و پنجگانه های سواد رسانه ای را در مورد آن بررسی کنید.
پاسخ:
از چه فنونی برای جلب توجه مخاطب استفاده شده است؟ ( قالب / چهارچوب)
چطور افراد مختلف این پیام را متفاوت درک می کنند؟ ( مخاطبان گیرنده)
چه کسی این پیام را تولید کرده است؟ ( هویت / فرستنده و (مؤلف)
چرا این پیام فرستاده شده است؟ ( هدف / انگیزه)
چه سبک زندگی ارزش ها و نظریاتی در این پیام ارائه شده یا از آن حذف شده است؟ ( محتوا / پیام)
۱۳ – مخاطب فعال کیست؟
پاسخ:
مخاطبی است که پیام های رسانه ای را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و پاسخی جامع و کامل برای پنج پرسش کلیدی هر پیام رسانه را دارد.
۱۴ – مخاطب منفعل کیست؟
پاسخ:
مخاطبی است که پیام های رسانه ای را بدون چون و چرا دریافت می کند به عبارت دیگر مصرف کننده ی محض رسانه هاست.
۱۵ – پنجگانه سواد رسانه ای را نام ببرید؟
پاسخ:
فرستنده پیام کانال / گیرنده / بستر.
۱۶ – فرستنده را از پنجگانه ی سواد رسانه ای توضیح دهید؟
پاسخ:
به تولید کننده پیام که بر مبنای اهداف و انگیزه هایش پیامی را تولید می کند.
۱۷ – رسانه ای توضیح دهید؟
پاسخ:
محتوای مد نظر فرستنده را که قصد دارد به مخاطب منتقل کند پیام می گویند.
۱۸ – کانال را از پنجگانه ی سواد رسانه ای توضیح دهید؟
پاسخ:
ابزار انتقال پیام که محتوا از طریق آن به مخاطب منتقل می شود ،مجرا کانال یا رسانه می گویند.
۱۹ – گیرنده را از پنجگانه ی سواد رسانه ای توضیح دهید؟
پاسخ:
به مخاطب یا دریافت کننده پیام ارسال شده از سوی فرستنده گیرنده می گویند.
۲۰ – بستر را از پنجگانه ی سواد رسانه ای توضیح دهید؟
پاسخ:
به بافت تاریخی و زمینه اجتماعی که در آن پیام ارسالی از سوی فرستنده ممکن است دارای معانی جدید و فرامتن شود فرهنگ می گویند.
۲۱ – عمومی ترین رسانه جمعی چه نام دارد؟
پاسخ:
تلویزیون
۲۲ – رسانه چند نوع مخاطب دارد ؟ نام ببرید.
پاسخ:
دونوع . مخاطب فعال و مخاطب منفعل
۲۳ – سواد رسانه ای بر چه چیزی اصرار دارد ؟
پاسخ:
اصرار دارد که مخاطبان منفعل را ،فعال هوشمند و حتی مصرف کنندگان و تولید کنندگان خلاق شوند.
۲۴ – ابزار انتقال پیام که محتوا از طریق آن به مخاطب منتقل می شود را نام ببرید.
پاسخ:
مجزا کانال ، رسانه.
۲۵ – به تولید کنندۀ پیام که بر مبنای اهداف و انگیزههایش پیامی را تولید میکند، ………..میگویند
پاسخ:
فرستنده
۲۶ – محتوای مد نظر فرستنده را که قصد دارد به مخاطب منتقل کند، …….. میگویند.
پاسخ:
پیام
۲۷ – ابزار انتقال پیام که محتوا از طریق آن به مخاطب منتقل میشود ، ……….میگویند.
پاسخ:
رسانه
۲۸ – به مخاطب یا دریافت کنندۀ پیامِ ارسال شده از سوی فرستنده، …….میگویند.
پاسخ:
گیرنده
۲۹ – بافت تاریخی و زمینۀ اجتماعی که در آن پیام ارسالی از سوی فرستنده ممکن است دارای معانی جدید و فرامتن شود، …………میگویند.
پاسخ:
فرهنگی
۳۰ – مخاطب ……..مخاطبی است که پیام های رسانه ای را مورد تجزیه و تحلیل قرار داده و پاسخی جامع و کامل برای پنج پرسش کلیدی هر پیام رسانه را دارد
پاسخ:
فعال
۳۱ – مخاطب ………..مخاطبی است که پیام های رسانه ای را بدون چون و چرا دریافت می کند. به عبارت دیگر مصرف کننده ی محض رسانه هاست.
پاسخ:
منفعل
۳۲ – عنصر اصلی در تبلیغات……… است
پاسخ:
خلاقیت
۳۳ – اگر مجرا و کانال یک ارتباط هوا باشد آن ارتباط …………… و اگر یک وسیله و رسانه باشد …………….میگویند
پاسخ:
مستقیم . غیر مستقیم
۳۴ – یکی از ارکان ارتباط است که به بافت اجتماعی و تاریخی یک محیط ربط پیدا میکند …….. است
پاسخ:
بستر
برای مشاهده گام به گام سایر صفحات کتاب کافیست آن را در گوگل به همراه عبارت «حالا درس» جست و جو کنید.