سوالات متن درس ۳ منطق دهم + حل تمرینات
در این نوشته با سوالات متن درس ۳ منطق دهم همراه شما دهمی های رشته انسانی هستیم. در این نوشته با سوالات متن شامل سوالات تشریحی سوالات نقطه چین و پرکردنی همراه شما هستیم
همچنین در ادامه جزوه پرسش و پاسخ درس سوم منطق دهم با حل کامل تمرین ها این درس همراه شما هستیم.
سوالات درس ۳ منطق دهم
۱ – مفهوم جزئی را تعریف کنید .
پاسخ:
مفهومی است که مصداق آن کاملا مشخص است و قابلیت انطباق بر بیش از یک مورد را ندارد .
۲ – مفهوم کلی را تعریف کنید .
پاسخ:
مفهومی است که قابلیت انطباق بر بیش از یک مورد را دارد . خواه این مورد ، از موارد واقعی خارجی باشد یا از موارد فرضی باشد .
۳ – نسبت های چهارگانه منطق را بنویسید .
پاسخ:
تساوی / تباین / عموم خصوص مطلق / عموم خصوص من وجه
۴ – تعیین کنید میان دو تصور کلی «میوه و ترش» چه نسبتی وجود دارد ؟
پاسخ:
عموم خصوص من وجه
۵ – میان دو تصور «شکل و مربع» کدام یک از نسبت های چهارگانه برقرار است ؟
پاسخ:
عموم خصوص مطلق
۶ – جزئی یا کلی بودن کلمات «ابن سینا»،«عدد»،«میدان آزادی» را به ترتیب بنویسید .
پاسخ:
جزئی / کلی / کلی (اگر مقصود میدان آزادی تهران باشد میشود : جزئی)
۷ – یک مثال برای نسبت تساوی بنویسید .
پاسخ:
انسان و متفکر
۸ – یک مثال برای نسبت تباین بنویسید .
پاسخ:
انسان و سنگ
۹ – مثالی برای نسبت عموم خصوص مطلق بنویسید .
پاسخ:
ایرانی و آسیایی
۱۰ – مثالی برای نسبت عموم خصوص من وجه بیان کنید .
پاسخ:
سفید و سنگ
۱۱ – مفاهیم به چند دسته تقسیم می شوند ؟
پاسخ:
مفهوم جزئی / مفهوم کلی
۱۲ – آن امری که مفهوم از آن حکایت می کند ، چه نام دارد ؟
پاسخ:
مصداق
۱۳ – مفهوم «خداوند» از چه نوع است ؟
پاسخ:
کلی
۱۴ – مفهومی که در ذهن ما فرض می شود مفهوم …………. است .
پاسخ:
کلی
۱۵ – «عام وخاص»، نشان دهنده نسبت …………. در نسبت های چهارگانه است .
پاسخ:
عموم خصوص مطلق
۱۶ – ماه مفهوم ………… و زهره مفهوم …………. است .
پاسخ:
کلی / جزئی
۱۷ – میان انسان و متفکر رابطه …………. برقرار است .
پاسخ:
تساوی
۱۸ – مفاهیم دو دسته ………… و ………… هستند .
پاسخ:
کلی / جزئی
۱۹ – مفاهیم مداد و کتاب هر دو مفاهیمی ……….. هستند .
پاسخ:
کلی
۲۰ – میان مثلث – شکل سه ضلعی رابطه ی ………… برقرار است .
پاسخ:
تساوی
۲۱ – به نسبت های چهارگانه ………… نیز می گویند .
پاسخ:
نسب اربع
۲۲ – مفهوم و مصداق را با ذکر تعریف کنید؟
پاسخ:
معنای کلمات خودکار و پیامبر را میفهمید و درک میکنید؛ بدین جهت به آنها «مفهوم» میگویند. به افراد یا اشیایی در جهان که این مفاهیم بر آنها صدق میکنند، «مصداق» گفته میشود. به عنوان مثال خودکاری که نشان دادید یا پیامبرانی که نام بردید، مصداقهای مفاهیم خودکار و پیامبر هستند
۲۳ – مفهوم جزئی را با ذکر مثال تعریف کنید؟
پاسخ:
مفهوم جزئی، مفهومی است که مصداق آن کاملاً مشخص است و قابلیت انطباق بر بیش از یک مورد را ندارد
۲۴ – راه های تشخیص مفهوم جزئی را بیان کنید؟
پاسخ:
مفهوم جزئی معمولاً یا اسمی خاص است؛ مانند: حسن، رخش، رود ارس یا با صفات اشارهٔ «این» و «آن» همراه است؛ مانند: این میز یا آن صندلی
۲۵ – مفهوم کلی را با ذکر مثال تعریف کنید؟
پاسخ:
مفهومی است که قابلیت انطباق بر بیش از یک مورد را دارد؛ خواه این مورد، از موارد واقعی خارجی باشد یا از موارد فرضی؛ مانند: میز، صندلی، رود و دیو باشد
۲۶ – اگر در بررسی رابطه میان مصادیق دو مفهوم، هر یک از آنها را با دایرهای نشان دهیم، میان این دو دایره چند حالت قابل تصور است
پاسخ:
چهار حالت: ۱- تساوی ۲- تباین ۳- عموم و خصوص مطلق ۴- عموم و خصوص من وجه
۲۷ – عموم و خصوص مطلق چیست؟
پاسخ:
یکی از این دو دایره ممکن است از دیگری بزرگتر باشد و تمامی مصادیق دیگری را شامل شود. مانند آسیایی که عامتر از ایرانی است؛ زیرا هر ایرانی آسیایی است؛ اما برخی آسیاییها ایرانی نیستند. از آنجا که در این حالت مصادیق یک مفهوم عامتر و مصادیق دیگری خاصتر است، این حالت را «عموم و خصوص مطلق» مینامند
۲۸ – برای طبقه بندی امور مختلف، چه چیزی از اهمیت زیادی برخوردار است؟
پاسخ:
برای طبقه بندی امور مختلف، در نظر داشتن نسبتهای چهارگانه میان مفاهیم از اهمیت زیادی برخوردار است
۲۹ – هرگاه دو مفهوم کلی به گونه ای باشند که هیچ مصداق مشترکی نداشته باشند بین آن دو مفهوم کدام یک از نسبتهای چهارگانه برقرار است؟ مثال بزنید
پاسخ:
تباین – تیم فوتبال و تیم والیبال
۳۰ – تساوی چیست؟
پاسخ:
این دو دایره ممکن است بر یکدیگر منطبق باشند و میان آنها رابطه «تساوی» برقرار باشد. مانند مصادیق انسان و متفکر یا مصادیق مثلث و سه ضلعی
۳۱ – تباین چیست؟
پاسخ:
این دو دایره ممکن است اصلاً مصداق مشترکی نداشته باشند و مباین (ناسازگار) با یکدیگر باشند
تمرینات درس ۳ منطق دهم
با رسم شکل نسبت میان مفاهیم زیر را مشخص کنید:
استفاده از نسبت های چهارگانه در طبقه بندی مفاهیم
. هنگامی که مفاهیمی را طبقه بندی می کنیم، وجوه اشتراک آنها با مفاهیم مشابه و وجوه افتراق آنها با مفاهیم غیر مشابه را مشخص
می کنیم. : در هر دسته بندی ها از مفهومی عام آغاز می کنیم و به مفهومی خاص می رسیم. : برای طبقه بندی امور مختلف، در نظر داشتن نسبت های چهارگانه میان مفاهیم از اهمیت زیادی برخوردار است.
: در یک دسته بندی درست، لازم است هر طبقه از مفاهیم نسبت به مفاهیم طبقه دیگر رابطه
عموم و خصوص مطلق داشته باشند. مانند موجودات > موجودات مادی > جانداران > جانوران > مهره داران > پرندگان. : اقسام مختلف یک مفهوم باید نسبت به یکدیگر رابطه تباین داشته باشند مانند : موجودات مادی و غیر مادی، جاندار و بی جان، جانوران و گیاهان، مهره داران و بی مهره ها، ماهی ها و دوزیستان و پستانداران و خزندگان و پرندگان.
برای مشاهده گام به گام سایر صفحات کتاب کافیست آن را در گوگل به همراه عبارت «حالا درس» جست و جو کنید.
9 دیدگاه ها
بسیار عالی جای خالی ها و درست غلط ها برای امتحان کاربردیه از شما ممنونم بخاطر سایت خوبتون سربلند و موفق باشید. 🌹
دمت گرم خداکنه تو امتحان هم اینا رو بیارن
بسیار عالی
اگه همه دبیرااین سوالاروطرح میکردن عالی میشد😊😂
واقعا
سولات بدر خودتون میخوره
عالی
/:
بسیار عالییییییییی