در این نوشته با سوالات متن درس ششم تفکر و سواد رسانه ای دهم همراه شما هستیم برای مشاهده جزوه پرسش و پاسخ درس ششم تفکر و سواد رسانه ای پایه دهم به ادامه مطلب مراجعه کنید.

سوالات متن درس ششم تفکر و سواد رسانه ای دهم

 1- نظر )خانم آلیس واکر( در مورد کلیشۀ بدن چیست؟

به اختصار در دو سطر بنویسید پاسخ: دختران این پیام مهم و سرنوشت ساز را از  سنین پایین کودکی می آموزند که هیچ چیزی برای آنان، جز ظاهر( قیافه و هیکل )مهم نیست و ارزش و دنیای آنها به این موضوع بستگی دارد. 

پسران نیز متقابلا همین پیام را از رسانه ها می گیرند و با آن تربیت می شوند که ظاهر دختران، مهم ترین چیز در ارتباط با آنان است. این  مطلب را از تبلیغ ها، برنامه های تلویزیونی، فیلم ها، بازی های رایانه ای و هر جایی که نگاه می کنیم، می گیریم !رسانه ها به ما می آموزند  که مهم نیست خانم ها چه موفقیت هایی داشته اند؛

مهم نیست که چه کار کرده اند؛ ارزش آنها به این است که چه ظاهری دارند .از نبوغ خانم ها  هیچ گونه قدردانی نمی شود .همه چیز در ارتباط با بدن و ظاهر آنها است !هیچ چیز در ارتباط با مغز نیست !رسانه است که این پیام خطرناک

 را به نسل جوان می دهد .این فرهنگ به گونه ای عرضه می شود که دختران و زنان ما دائماً احساس ناامنی می کنند.

2- در دهه های اخیر عروسک های باربی به کلیشۀ بدن دختران و پسران تبدیل شده است. نظر خود را در این مورد در دو سطر تحلیل کنید. 

 پاسخ: عروسک باربی توسط کمپانی متل وارد بازار شد نام باربی مخفف باربا نام دختر کوچک رئیس کمپانی متل بود . بعدا عروسک کِن دوست  پسر باربی تولید شد . با لباس های شیک و موهای قهوه ای برگرفته از نام پسر رئیس کمپانی متل بود.کمپانی متل براتی جهانی کردن باربی   اقدام به ساخت و فروش عروسک سیاه و زرد نمود که هیکل و اندام باربی را با رنگ پوست متفاوت داشتند . 

 اما این باربی ها با وجود داشتن پوست تیره فاقد خصوصیات نژادی زنان سیاه پوست بودند واین احتمالا روش موذیانه ایست برای القای این فکر  در دختران که در آینده باید زنی لاغر و بلند بالا باشند.

باربی با حضور در فیلم های رایانه ای ،سینمایی دنیای پاک دختران و پسران را آلوده  می کرد و این تنها یکی از هدایای شوم باربی و سازندگانش برای بشریت بود و هدایای دیگری چون آزادی ،غرب گرایی و …در دستور کار وی  قرار گرفت. 

 تلاش دختران برای شبیه شدن به باربی در دنیا و فرهنگ های مختلف ناشی از تاثیر گذاری این اسباب بازی استراتژیک است.

تلاش برای شبیه شدن به باربی اصطلاحا باربیسم نامیده می شود و در دخترانی که از نظر نژادی اندامی متفاوت با اندام باربی خواهند داشت باعث مشکلات روحی و جسمی مختلف از جمله سوء تغذیه شدید خواهد شد

برای مشاهده سایر دروس سوالات متن تفکر و سواد رسانه ای روی عبارت لینک دار کلیک کنید.