در این نوشته با جواب بررسی صفحه 48 دین و زندگی دوازدهم همراه شما هستیم.

جواب بررسی صفحه 48 دین و زندگی دوازدهم

اگر شخصی تصمیم بگیرد کاری را بهخاطر خدا انجام دهد، اما نسبت به ارزش و عواقب آن کار معرفت نداشته باشد، چه نتیجه ای حاصل می شود؟

ممکن استبه دلیل جهالت نسبت به زوایای آن مسأله و عدم آگاهی از نتایج آن، آسیب های زیادی هم به خود و هم به اطرافیان خود وارد کند.

یکی از اوصافی که خداوند در قرآن برای حضرت یوسف (ع) ذکر کرده، داشتن اخلاص و رسیدن به مقام مخلَصین است.

با بررسی آیات 32 و 33 سوره یوسف بگویید شیطان چه دامی برای حضرت یوسف (ع) گسترده بود و او چگونه توانست از این دام نجات یابد؟

در قرآن کریم، هم اصطلاح « مخلِص » به کار رفته و هم « مخلَص ». در آیه 2 سوره زمر، عبارت «…مخلِصاً له الدین» آمده و در آیه 24 سوره یوسف، عبارت «انه من عبادنا المخلصین» به کار رفته که حاکی از مقام حضرت یوسف علیه السلام است. انسانِ «مخلِص» انسانی است، که مراتب اولیه اخلاص را طی می کند و در حال خالص کردن خود برای خدا است . انسان « مخلَص »، انسانی است که از این مراتب اولیه گذشته و اکنون خداوند او را خالص برای خود برگزیده است. کسی که به این مرتبه از اخلاص برسد، از نفوذ شیطان مصون می ماند و شیطان نمی تواند او را وسوسه کند و بلغزاند.

با توجه به آیات 32 و 33 سوره یوسف، دانش آموزان ملجرای هوس زلیخا را که دام شیطان برای گمراهی حضرت یوسف علیه السلام بود، بیان می کنند.

توجه و درخواست حضرت یوسف علیه السلام از خداوند و پناه بردن به سوی او، باعث نجات وی شد.