آپدیت

سوالات متن درس ۴ دین و زندگی دوازدهم ⚡️تجربی و ریاضی

4 3

در این نوشته با سوالات متن درس ۴ دین و زندگی دوازدهم با جواب همه رشته غیر انسانی همراه شما دوازدهمی ها هستیم شما در ادامه می توانید جزوه پرسش و پاسخ درس چهارم دین و زندگی پایه دوازدهم را مشاهده کنید.

سوالات متن درس ۴ دینی دوازدهم

۱ – بگو همانا نماز و عبادت هایم و زنگی و مرگم فقط برای خداست که …………. جهانیان است.

پاسخ: پروردگار

۲ – آیه شریفه «قُلْ إِنَّمَا أَعِظُکُمْ بِوَاحِدَهٍ أَن تَقُمُوا الله مثْنِ وَ فُرَادَى…» به جنبه ….. از توحید اشاره دارد.

پاسخ: توحید عملی

۳ – در آیه «أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَیکُمْ یا بنی آدم….» خداوند اول به ……….. توصیه می کند.

پاسخ: عدم پرستش شیطان

۴ – در آیه «اَلَم أعهَد إلیکُم یا بنی آدم…» شیطان با عبارت ……….. معرفی شده است.

پاسخ: دشمن آشکار

۵ – در ادامه آیه «المْ أعْهَدْ إِلَیکُم یا بَنِی آدَمَ…» ………… تحت عنوان صراط مستقیم معرفی شده است.

پاسخ: پرستش خالصانه خدا

۶ – هدف خلقت انسان ………. و این هدف بلند و ارزشمند جز با ………. به دست نمی آید.

پاسخ: تقرب – سعی و تلاش

۷ – تمثیل راه رفتن مورچه ای سیاه در شب تاریک بر تخته سنگی سیاه درباره نفوذ شرک در ……….. است.

پاسخ: قلب

۸ – خالص کردن و پاک کردن یک چیز از غیر آن معنای ………….. اخلاص به کار می رود.

پاسخ: کاربرد لغوی

۹ – در اسلام شرط قبولی تمامی اعمالی که فرد به درگاه خداوند عرضه می دارد ………… است.

پاسخ: اخلاص

۱۰ – . امام صادق (ع) در بیان نورانی شان عمل خالصانه را مشروط به …………. دانسته اند.

پاسخ: عدم میل به ستایش دیگران

۱۱ – برای اینکه عمل برای خدا خالص شود لازم است که نخست …………… تحقق یابد.

پاسخ: اخلاص در اندیشه

۱۲ – حسن فعلی در یک عمل منوط به آن است که آن عمل ………… انجام شده باشد.

پاسخ: همانگونه که خدا گفته

۱۳ – کما معرفت و الهی بودن نیت در عمل نشان می دهد که فرد در آن عمل به حسن ………………… دست یافته است.

پاسخ: حسن فاعلی

۱۴ – آفرینش همه تنبیه خداوند دل است / دل ندارد که ندارد به خداوند اقرار به ……….. ضرورت دارد.

پاسخ: اندیشه

۱۵ – در آیه شریفه «بگو همانا نماز و عبادت هایم و زندگی و مرگم فقط برای خداست….» به کدام صفت الهی اشاره شده است؟

پاسخ: ربوبیت

۱۶ – در آیه «قُلْ إِنَّمَا اعِظُکُمْ بِوَاحِدَهٍ…» مقصود از یک توصیه کدام است؟

پاسخ: قیام برای خدا

۱۷ – از کدام یک از کلمات موجود در آیه «قُلْ إِنَّما أَعِظُکُمْ بِواحِدَه أَنْ تَقُومُوا لِلّهِ مَثْنى وَ فُرادى» می توان اخلاص را استنباط کرد؟

پاسخ: الله

۱۸ – مقصود از عهد در آیه «اَلَم أعهَد إلیکُم یا بنی آدم أن لا تَعبُدُوا…» کدام است؟

پاسخ: عدم عبادت شیطان و عبادت خداوند

۱۹ – شیطان در آیه «اَلَم أعهَد إلیکُم یا بَنی آدم أن لا تَعبُدُوا الشَّیطان» به چه عبارتی معرفی شده است؟

پاسخ: دشمن آشکار

۲۰ – در آیه شریفه «اَلَم أعهَد إلیکُم یا بَنی آدم أن لا تَعبُدُوا الشیطان…» چه چیز صراط مستقیم معرفی شده است؟

پاسخ: عبادت خدا

۲۱ – اخلاص چند گونه است و موارد آن کدام است؟

پاسخ: دو گونه:

اخلاص در اندیشه

اخلاص در قلب

۲۲ – دومین مرحله از کسب اخلاص کدام مورد به شمار می رود؟

پاسخ: اخلاص در قلب

۲۳ – مهمترین اعتقاد در بحث اخلاص در اندیشه در میان چهار گام توحید نظری کدام است؟

پاسخ: ربوبیت

۲۴ – ورود آسان به مسیر بندگی در گرو دستیابی به کدام یک از راه های تقویت اخلاص است؟

پاسخ: تقویت روحیه حق پذیری

۲۵ – معنای آیه «قُلْ إِنَّمَا أَعِظُکُمْ بِوَاحِدَهٍ أَنْ تَقُومُوا للهِ مَثنی و فرادی» را بیان کنید.

پاسخ: بگو شما را تنها به یک چیز اندرز می دهم و آن اینکه دو نفر دو نفر یا یک نفر یک نفر برای خدا قیام کنید.

۲۶ – معنای آیه «المْ أعْهَدْ إلیکُم یا بَنِی آدَمَ أن لا تَعْبُدُوا الشَّیطانَ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُبِینٌ» را بیان نمایید.

پاسخ: آیا با شما عهد نکردم ای فرزندان آدم که شیطان را نپرستید که او برای شما دشمن آشکاری است. – عهدی که در این آیه آمده است یک عهد فطری بین خدا و انسان است.

۲۷ – سه مورد از پیام های آیات «اَلَم أعهَد إلیکُم یا بَنی آدَم أن لا تَعْبُدُوا الشیطان إنَّ لَکُمْ عَدُوٌّ مُبِینٌ» و «وَ أَنِ اعْبُدُونِی هَذا صراط مُستَقیم» را بیان کنید.

پاسخ: عهد خدا این است که شیطان عبادت نشود چرا که او دشمن آشکار است و این که خدا پرستش شود. عبادت خدا همان صراط مستقیم است.

۲۸ – تمثیل پیامبر اکرم (ص) دربارۀ نفوذ شرک در دل را بیان نمایید.

پاسخ: در روایتی از پیامبر اکرم آمده است که راهیابی شرک به دل انسان از راه رفتن مورچه ای سیاه در شب تاریک بر تخته سنگی سیاه پنهان تر است.

۲۹ – معنای لغوی و کاربردی اخلاص را بیان کنید.

پاسخ: اخلاص به معنی خالص کردن و پاک کردن یک چیز از غیر آن است. این کلمه در کاربرد دینی بدین معناست که شخص اندیشه و دل خود را جایگاه خدا کند و عملش را فقط برای رضای خداوند و همان گونه که او دستور داده است، انجام دهد.

۳۰ – عمل خالص از نگاه امام صادق (ع) چگونه عملی به شمار می رود؟

پاسخ: عمل خالص آن عملی است که دوست نداری کسی جز خداوند به خاطر آن کار تو را ستایش و تمجید کند،

۳۱ – مقصود از اخلاص در اندیشه را بیان کنید

پاسخ: فردی که به خداوند اعتقاد دارد باید بکوشد فکر و اندیشۀ خود را در این زمینه تقویت کند به طوری که همه امور خود و عالم را به دست خدا ببیند و بداند که خداوند مدبّر و اداره کننده همه امور جهان است و هیچ واسطه و سببی جز به اذن و اراده او عمل نمی کند. این معنا همان مفهوم مراتب توحید به خصوص توحید در ربوبیت است که در درس های قبل بدان پرداختیم.

۳۲ – معنای حدیث شریف «فاعِلُ الخَیر خَیرٌ مِنهُ؛ وَ فاعِلُ الشَّرَ، شَرِّ مِنْهُ» چیست؟

پاسخ: انجام دهنده کار نیک از آن کار بهتر است و انجام دهنده کار شر از آن شر بدتر است.

۳۳ – مقصود از اخلاص در قلب را بیان نمایید.

پاسخ: بنابراین انسان مؤمن می کوشد قلبش را خانه خداوند مهربان کند و تنها به او دل ببندد و با آنان که خداوند سفارش کرده است انس قلبی داشته باشد. همچنین او تلاش می کند نیت های درونی و قلبی خود را الهی کند زیرا تا نیت و قصد قلبی انسان از انجام یک عمل خدایی نشود، آن عمل خدایی نمی گردد و خالصانه نمی شود.

۳۴ – حسن فعلی و فاعلی را توضیح دهید.

پاسخ: حسن فاعلی بدین معناست که انجام دهنده کار دارای معرفت درست و نیت الهی باشد حسن فعلی نیز بدین معناست که کار به درستی و به همان صورت که خدا فرمان داده است انجام شود.

۳۵ – منظور از راه افزایش معرفت نسبت به خدا در مسیر تقویت اخلاص چیست؟

پاسخ: پیوند محکمی میان معرفت به خداوند و ایمان به او وجود دارد. همچنین ارتباط دقیقی میان ایمان به خدا و اخلاص برقرار است. بنابراین هر قدر که معرفت ما به خداوند بیشتر شود به افزایش درجه اخلاص کمک خواهد کرد.

۳۶ – تقویت حق پذیری چه اثری بر افزایش اخلاص داشته و افرادی که راه حق را بر خود بسته اند، به چه مشکلی مبتلا اند؟

پاسخ: کسی که روحیه حق پذیری دارد و در مقابل حق تسلیم است، به آسانی وارد مسیر بندگی می.شود. زیرا افراد حق پذیر تابع دلیل هستند و وقتی عقل آنان حقیقتی را یافت به دنبال آن می روند. اما کسانی که راه دریافت حق را بر خود بسته اند و به جای پیروی از عقل، از هوی و هوس پیروی می کنند وقتی خیرخواهی اطرافیان و دوستان را می شنوند دست به انکار می زنند و راه رسیدن به حقیقت را بر خود می بندند.

۳۷ – آثار راز و نیاز با خدا را به عنوان یکی از راه های کسب اخلاص بیان کنید.

پاسخ: نیایش و عرض نیاز به پیشگاه خداوند و یاری جستن از او برای رسیدن به اخلاص، غفلت از خداوند را کم می کند، محبت او راه در قلب تقویت می سازد و انسان را بهره مند از کمک های الهی می نماید.

۳۸ – مقصود از پاداشهای وصف نشدنی در مسألۀ اخلاص چیست و یک نمونه از آن را بیان کنید.

پاسخ: بندگی خالصانه خداوند ثمراتی دارد که چه بسا در ذهن ما نگنجد و از تصور و تخیل ما فراتر رود. از جمله این پاداشهای وصف ناشدنی، دیدار محبوب حقیقی و تقرب به پیشگاه کسی است که بنا به تعبیر امیر مؤمنان، نهایت آرزوی ،عارفان دوست دلهای صادقان ولی مؤمنان و معبود عالمیان است.

۳۹ – حکمت به چه معناست و ثمرات حصول آن در انسان کدام است؟

پاسخ: حکمت، به معنای علم محکم و استوار و به دور از خطاست که هدف درست و راه رسیدن به آن را نشان می دهد و مانع لغزشها و تباهی ها میشود. انسان حکیم به درجاتی از بصیرت و روشن بینی میرسد که میتواند در شرایط سخت و پیچیده، حق را از باطل تشخیص دهد و گرفتار باطل نشود.

۴۰ – اینکه کسی خداوند را مدبر و اراده کننده علم بداند به کدام مرحله از اخلاص دست یافته است؟

پاسخ: اخلاق در اندیشه

برای مشاهده گام به گام سایر صفحات کتاب کافیست آن را در گوگل به همراه عبارت «حالا درس» جست و جو کنید.

امتیاز شما به این مقاله

3 از 6 رای

+ارسال دیدگاه

16 دیدگاه ها

  • نهایی
    نهایی

    نهایی دار

  • ناشناس
    ناشناس

    عالیه

  • دختری تنها
    دختری تنها

    ک کتاب حذفیان داره
    ویرایشش کِنید
    واینکه مجموعهً خوب بی

  • رها
    رها

    عالی بود مرسی واقعا تنتون سلامت

  • ناشناس
    ناشناس

    ویرایش میخواد حذفیات داشت

  • ناشناس
    ناشناس

    بد نبود

  • ناشناس
    ناشناس

    ویراش میخواد حذفیات کتاب هست متن باش فقط علامت بخوره سوال بالاش بنویسید بهتره

  • ناشناس
    ناشناس

    Excellent

    • ناشناس
      ناشناس

      بعضی از سوالات کتاب درسی با این سوالات فرق داره ولی در کل خوب ممنونم

  • ناشناس
    ناشناس

    ممنون از شما عالی بود

    • ناشناس
      ناشناس

      خیلی زیاده کلا درس سه صفحه هست ۱۵۰تا سوال داره

  • مهسا
    مهسا

    واقعا عالی بود

  • فائزه پاشازاده
    فائزه پاشازاده

    خوب بود

  • توحیدی فرد
    توحیدی فرد

    خوبح