جواب به کار ببندیم صفحه ۱۲ فلسفه دوازدهم

12 2

در این نوشته با جواب به کار ببندیم صفحه ۱۲ فلسفه دوازدهم همراه شما هستیم.

جواب به کار ببندیم صفحه ۱۲ فلسفه دوازدهم

۱- مفاهیم دو ردیف زیر را که به هم مرتبط هستند، مشخص کنید و با آنها قضیۀ موجبه یا سالبه بسازید. سپس، رابطۀ میان موضوع و محمول را از حیث وجوب، امکان و امتناع مشخص کنید.

الف) مثلث و سه ضلع: مثلث دارای سه ضلع است (مثلث سه ضلعی است) (رابطه وجوبی). / مثلث سه ضلعی نیست (رابطه امتناعی). // مثلث و چهار ضلع: مثلث چهار ضلعی است. (رابطه امتناعی)./ مثلث چهار ضلعی نیست (رابطه امتناعی).

ب) جهان و نابود: جهان قابل نابود شدن است / نیست (رابطه امکانی)

ج) مربع دارای چهار ضلعی است (رابطه وجوبی)     مربع چهار ضلعی نیست (رابطه امتناعی)

د) پیراهن حسن آبی است / نیست. (رابطه امکانی)     پیراهن حسن بلند است / نیست. (رابطه امکانی)

و) عدد سه زوج است. (رابطه امتناعی)   عدد سه زوج نیست. (رابطه وجوبی)

پاسخ کوتاه: مثلث سه ضلع دارد: وجوب

مربع چهار ضلع دارد: وجوب

پیراهن حسن آبی است: امکان

عدد سه زوج است: امتناع

۲- آیا موجودات عالم را می توان به واجب و ممکن تقسیم کرد؟ اگر تقسیم به واجب و ممکن مناسب نیست، کدام تقسیم مناسب است؟

می دانیم هر موجودی، وجود برایش ضروری است والا موجود نبود، حال یا ضرورت بالذات یا ضرورت بالغیر. اما اگر نگاه به ذات و ماهیت موجود کنیم، موجودات عالم را می توان به دو دسته ممکن بالذات و واجب بالذات تقسیم کنیم.

البته این ممکن بالذات، چون اکنون موجود است، واجب بالغیر شده است، پس موجودات عالم را از آن جهت که موجودند، به دو دسته واجب الوجود بالذات و واجب الوجود بالغیر تقسیم می کنیم. اما همین موجودات را از نظر ذاتشان، به دو دسته ممکن الوجود و واجب الوجود تقسیم می نماییم.

پاسخی دیگر: بله – موجودات از نظر ذات به واجب و ممکن تقسیم می‌شوند ولی از این جهت که وجود دارند به واجب الوجود بالذات و واجب الوجود بالغیر تقسیم می‌شوند. به دلیل اینکه اکنون اگر وجود دارند قبل از مرحله وجود، برای موجود شدن وجوب و ضرورت پیدا کرده‌اند و هر چیزی تا به مرحله وجوب  و ضرورت نرسد موجود هم نمی‌شود.

همچنین ببینید: سوالات متن درس ۲ فلسفه دوازدهم

۳- چند حالت از حالت های زیر صحیح است؟

اگر مفهومی را در نظر بگیریم امّا مصداق آن را در جهان نیابیم، معلوم می شود که:

الف) این ماهیت ذاتاً نمی‌تواند موجود شود. (غ)

ب) این ماهیت هنوز از حالت امکانی خارج نشده است. (ص)

ج) علتی نیست که بتواند آن را به وجود بیاورد. (ص)

برای مشاهده گام به گام سایر صفحات کتاب کافیست آن را در گوگل به همراه عبارت «حالا درس» جست و جو کنید.

امتیاز شما به این مقاله

4 از 25 رای

+ارسال دیدگاه

15 دیدگاه ها

  • سی سی
    سی سی

    فکر کنم سه تا گزینه جواب بشه چون سوال گفته در نظر بگیریم و نگفته تصور کنیم و خب می‌تونه منظور صورت سوال هم ممتنع‌الوجود باشه و هم ممکن‌الوجود

  • ناشناس
    ناشناس

    به نظر من گزینه ج درسته

  • ناشناس
    ناشناس

    به نظر من گزینه ب درسته فقط
    چون الف

  • ناشناس
    ناشناس

    سوال سه اشتباس

  • فروزان
    فروزان

    سوال ۳ گزینه ج درسته چون جمله ۲ رو هم در بر می‌گیرد

  • انسان
    انسان

    چه اصراریه شما فعالیت کنید؟ سایتتون پر از اطلاعات غلطه که دانش آموزا رو گمراه تر میکنه

  • ناشناس
    ناشناس

    فقط ب میشه🌝

    • ناشناس
      ناشناس

      حس میکنم در آینده حتما همچین موضوعاتی به کارم میاد😔😂

  • ناشناس
    ناشناس

    من هم گزینه ب و ج رو به عنوان گزینه صحیح انتخاب کردم، کاش کامل توضیح میدادن

    • حامد
      حامد

      سلام
      به نظر من هر سه تاش میشه .
      چون در جواب به این سوال نمی تونیم هیچ کدوم از جواب هارو رد کنیم .

  • ناشناس
    ناشناس

    سوال ۳ جوابش اشتباهه .. گزینه الف نادرسته و گزینه ب و ج درسته

    • مهدی حسینی
      مهدی حسینی

      فلیسوف چگونه دوتا گزینه میشه جواب صحیح؟😂🥱

    • ناشناس
      ناشناس

      نه شمااشتباه میکنین دوست عزیز

  • ناشناس
    ناشناس

    خوب