در این نوشته با جواب به کار ببندیم صفحه 49 فلسفه یازدهم همراه شما هستیم.

جواب به کار ببندیم صفحه 49 فلسفه یازدهم

1) نمونه هایی از پیشرفت دانش را ذکر کنید که با تکمیل دانش قبلی صورت گرفته باشد.

علم پزشکی (بدین گونه که در گذشته با دوا و دارو بسیاری از مشکلات را حل می کردند اما اکنون علم جراحی به آن اضافه شده است.)

علم فیزیک (در گذشته آزمایشات تجربی بسیاری در حوزه های مختلف فیزیک اتفاق می افتاد حال با استفاده از ابزار آلات دقیقتر به نتایج دقیقتری در این علم رسیده اند.)

2) نمونه هایی از پیشرفت دانش را ذکر کنید که با تصحیح دانش قبلی رخ داده باشد.

در گذشته بر این باور بودند که زمین دوّار نیست بعدها دانشمندان به دوار بودن زمین دست یافتند.

تا پیش از فرارسیدن دوران موسوم به انقلاب علمی (در قرن شانزده و هفده میلادی) واکنش‌ اکثر مردم جهان نسبت به پدیده خورشید گرفتگی، واکنش‌هایی آمیخته به ترس و تشویش بود. اما با کشفیات تازه‌ای که در طول دوران انقلاب علمی در علومی نظیر ستاره شناسی، فیزیک و سایر رشته‌های علمی صورت گرفت، دیدگاه مردم نسبت به رخدادهایی نظیر خورشید گرفتگی اندک اندک تغییر یافت و واکنش‌های آنان نسبت به این پدیده‌ها نیز رنگ و بوی علمی به خود گرفت. به عبارت بهتر طی چهار پنج قرن اخیر مردم رفته رفته دریافتند که پدیده‌هایی نظیر خورشید گرفتگی از توجیه علمی برخوردارند و نباید به آن‌ها همچون رخدادهای متافیزیکی نگریست.

3) چرا کسی که گرفتار شک مطلق در شناخت می شود و می گوید هیچ شناختی ممکن نیست، خودش به امکان شناخت اقرار کرده است؟

زیرا شکّاکیت مطلق، یعنی شک در اصل دانستن و همۀ دانسته ها، امکان پذیر نیست و اگر کسی چنین نظری بدهد، گرفتار یک تناقض شده و همین نظر او با شک مطلق ناسازگار است.