در این نوشته با جواب درک مطلب صفحه 34 فارسی ششم همراه شما هستیم.

جواب درک مطلب صفحه 34 فارسی ششم

1. مقصود از « آواهای دل نشین » و « نغمه های مهربانی » چیست ؟

این آواها و نغمه ها لالایی ها ، ترانه ها و صحبت های کودکانه ای که پدر و مادر و دیگر کسانی که در پرورش کودک سهیم هستند از ابتدا به زبان فارسی در گوش نوزاد می خوانند و او را با این زبان پرورش می دهند و بزرگ می کنند .

2. چرا زبان، موجودی زنده، معرفی شده است؟

چون هر زبانی فراز وفرود هایی دارد و در طول زمان می تواند بر سایر زبان ها تاثیر بگذارد یا تاثیر بپزیرد و تغییر و تحول داشته باشد . اگر اززبان حفظ و نگهداری نشود می تواند حتی به مرگ زبان  می انجامد .

3. شما چه راه هایی را برای نگاهبانی از زبان فارسی پیشنهاد می کنید؟

الف) بالا بردن فرهنگ عمومی جهت پاس داشتن زبان فارسی

ب) تأسیس سازمانی برای بالا بردن این فرهنگ و جلوگیری از ورود زبان ها بیگانه و جایگزینی این کلمات با کلمات معادل فارسی

4. به نظر شما، زبان فارسی چه نقشی در وحدت و یکپارچگی ملّت ایران دارد؟

ایران به دلیل موقعیت خاصّ جغرافیایی و سیاسی خود، از ابتدای تاریخ تاکنون، حوادث بیشماری را پشت سر گذاشته است. آنچه البته این کشور دیرینه سال را در برابر هجوم های گسترده همچنان پا بر جا نگه داشته، هویت ملّی و ایرانی آن بوده است؛ هویتی که در قالب زبان فارسی خود را نشان داده است.

این زبان چه در زمان کوروش داریوش با آن صحبت می کردند و منشورها و فرمان های خود را بر روی صخره ها و ستوت ها حک می کردند و چه آن زمان که فردوسی بزرگ، شاهنامه را با آن می سرود تا ریشه ها و علایق ملّی و فرهنگی را با آن حفظ کند و خودشناسی و خودباوری را به ایرانیان نشان دهد، چه هنگامی که مولوی، شاعر بزرگ ادب عرفانی ایران و جهان، آثار خود را با آن سرود، تا اصالت دینی و عرفانی را به مردم بیاموزد و چه هنگامی که سعدی و حافظ، ماندگارترین آثار ادبی خود را با آن نوشتند، همیشه و همواره نقش اصلی و ویژه ای در پایداری ملّت ایرانی و وحدت ملّی بازی کرده و می کند.

در حقیقت زبان فارسی همیشه هویت ملّی ایرانیان و اقوام آن را به یکدیگر پیوند داده و اکنون نیز همچنان عامل اصلی وحدت ملّی ایرانیان است.

برچسب شده در: