در این نوشته با جواب صفحه 104 اقتصاد دهم همراه شما هستیم.

جواب صفحه 104 اقتصاد دهم

فعالیت فردی

گاهی افراد با شنیدن کاهش نرخ تورم به اشتباه انتظار دارند که سطح عمومی قیمت ها کاهش یابد و به عبارتی دیگر، کالاها ارزان تر شده باشد؛ با توجه به معنای تورم (افزایش سطح عمومی قیمت ها)، چرا مردم چنین اشتباهی را مرتکب می شوند؟

گاهی افراد با شنیدن کاهش نرخ تورم به اشتباه انتظار دارند که سطح عمومی قیمت ها کاهش باید و به عبارتی دیگر، کالاها ارزان تر شده باشد؛ در حالی که کاهش تورم به معنای کاهش شتاب افزایش قیمت هاست و قیمت ها همچنان با شتابی کمتر از قبل، افزایش خواهد داشت.

برای تفکر و تمرین

1- هرچند تورم در کل، برای اقتصاد کشور زیان بار است، اما برای برخی نیز سودرسان است. در هر یک از موارد زیر مشخص کنید که فرد توصیف شده از تورم زیان می بیند یا سود می برد؟ دلایل خود را توضیح دهید.

– بازنشسته ای با یک حقوق ثابت بازنشستگی در طول دوره تورم.

– زیان می بیند، زیرا قدرت خرید برای او که حقوق ثابت دارد کاهش می یابد.

– خریدار یک واحد ساختفمانی که آن واحد ساختمانی را یک سال پیش از اتمام و تحویل، خریداری کرده است و بعد از تحویل، به خاطر تورم، افزایش در قیمت ساختمان روی داده است.

– سود می بیند، زیرا پول خود را قبل از تورم به کالایی ارزشمند تبدیل کرده که تغییرات قیمت و تورم روی ارزش و قیمت آن تأثیر مستقیم دارد.

– مغازه داری که مجبور است قیمت محصولاتش را بعد از تغییرات قیمت، به روز رسانی کند.

– زیان می بیند، زیرا قیمت بالاتر برای محصولات باعث کاهش تعداد مشتریان خواهد شد.

2- فرض کنید تورم امسال معادل 23 درصد بوده است. شرکت تولیدی ایران سبز (شرکتی که اقای محمدی مدیرعامل آن است) نیز همچون سایر شرکت ها تحت تأثیر این نرخ تورم قرار گرفته است و هزینه عوامل تولید این شرکت به میزان 23 درصد افزایش یافته است. شرکت تصمیم می گیرد برای جلوگیری از ضرر بیشتر، قیمت هر دو محصولش (کود زیستی و سم زیستی) را افزایش دهد. به نظر شما آیا با وجود تورم عمومی و افزایش قیمت این دو محصول تقاضای آنها کاهش می یابد؟ اگر تقاضا هیچ تغییری نکند درباره سود شرکت چه فکر می کنید؟ آیا می توان گفت افزایش می یابد؟ تحلیل کنید که اگر سود شرکت افزایش یابد. آیا واقعا حال شرکت بهتر می شود؟ ( یعنی با این فرض  آیا قدرت خرید شرکت افزایش می یابد.) چرا؟

تغییر در میزان تقاضا به عوامل دیگری نیز ارتباط دارد. علاوه بر تورم که تأثیر معکوس روی میزان تقاضا می گذارد، اگر درآمد تقاضا کنندگان همراه با تورم افزایش یابد و افزایش درآمد مانند افزایش قیمت ها باشد، میزان تقاضا تغییری نخواهد کرد.

اگر تقاضا تغییری نکند و مثل قبل باشد و قیمت و هزینه ها بر اساس نرخ تورم 23% محاسبه شوند حتما میزان رقم سود نیز مشمول این نرخ شده و به اندازه 0.23 سود قبل افزایش خواهد داشت. افزایش سود و بزرگ بودن رقم سود دلیلی برای اوضاع خوب شرکت نیست زیرا بزرگ بودن این رقم به خاطر تولید و فروش بیشتر نیست بلکه به خاطر افزایش قیمت ها اتفاق افتاده است.

تحلیل کنید

1- براساس آنچه درباره شیوه محاسبه نرخ تورم آموختید، میان تورم و کاهش قدرت خرید پول چه رابطه ای است؟ 

رابطه معکوس؛ زیرا با افزایش تورم، قدرت خرید پول کاهش می یابد و برعکس با کاهش نرخ تورم، قدرت خرید پول افزایش می یابد.

2- چرا معمولاً بین نرخ تورمی که سازمان های رسمی اعلام می کنند و آنچه ما احساس می کنیم، تفاوت وجود دارد؟

احتمالاً تصور ما به این جهت ایجاد شده که به کالاهایی که به صورت روزانه مصرف می کنیم توجه داریم در حالی که تورم یا شاخص کلان و با محاسبه قیمت همه کالاهای مصرفی افراد جامعه به دست می آید. حتی کالاهایی که ممکن است مردم هر چند سال یکبار مصرف کنند.

3- اگر به جای دولت بودید، چه راهکارهایی برای مبارزه با تورم، ارائه می دادید؟

الف) دولت به دو روش می تواند عرضه را افزایش دهد تا تورم کاهش یابد؛

– افزایش ظرفیت های تولیدی

– افزایش واردات و تنظیم بازار

ب) با کنترل نقدینگی، تورم را مهار کند و با فروش اوراق مشارکت به مردم است که از طریق بانک مرکزی با اعمال سیاست انقباضی پول، ممکن است.

برچسب شده در: