در این نوشته با جواب صفحه 133 تفکر و سواد رسانه دهم همراه شما هستیم.

جواب صفحه 133 تفکر و سواد رسانه دهم

عکس و مکث صفحه 133 تفکر و سواد رسانه ای دهم

جواب صفحه 133 تفکر و سواد رسانه دهم
جواب صفحه 133 تفکر و سواد رسانه دهم

نشان می دهد که آرایش ظاهر و انجام عمل های زیبایی و استفاده از جواهرات و عمل های زیبایی گونه، دماغ و گوش و … جنسیت نمی شناسد. افراد تحت تاثیر رسانه های مختلف بدنبال کسب هویت برتر و پذیرش مطلوب تر با استفاده از مدل های مختلف هویت واقعی خود را پنهان می کنند.

فعالیت در خانه صفحه 133 تفکر و سواد رسانه ای دهم

یکی از دو فعالیت زیر را انتخاب کنید و انجام دهید.

۱- بررسی کنید دیدگاه برخی از محققان و صاحب نظران درباره کلیشه بدن چیست؟

مفهوم بدن و زیبایی در حوزه‌ی علوم اجتماعی و انسانی، از دهه‌های پایانی قرن بیستم، توجه ویژه‌ی بسیاری از محققان را به خود جلب کرده است؛ از جمله جامعه‌شناسان، انسان‌شناسان، پژوهشگران مطالعات فرهنگی، ارتباطات، اقتصاد و بازاریابی از زوایای گوناگون به مطالعه، کنکاش و بررسی پرداخته‌اند.

رابرت مک کنزی، استاد ارتباطات دانشگاه «ایلینویس» مـی‏گوید: «روزنامـه‏ نگار حرفه‏ای، عمـیقاً بر منابع رسمـی اطلاعاتی اتکا دارد. خبرنگاران آنـها حتما با سخنگویـان رسمـی نخست‏وزیران، مدیر فعالیت‏های رسانـه‏ای کاخ سفید، مدیران شرکت‏‎ های تجاری و فرماندهان عالی رتبه ارتش گفت ‏وگو نمایند و اخبار این رسانـه‏ها درون حقیقت، گفته‏ های آنـهاست. لذا دورنمای عملکرد آنـها هم بـه صورت خودکار با دیدگاه‏ های رسمـی پیوند مـی‏خورد و در یک راستا خواهد بود.»

وی درون ادامـه خاطرنشان مـی‏کند کـه «اگر شما با زندانیـان، تظاهرکنندگان، بی‏خانمان‏ها و یـا اعتصاب کنندگان گفت‏وگو نمایید، احتمالاً بـه منابعی غیرقابل اتکا وابسته شده‏اید. درون حقیقت، شما حتما در روزنامـه‏ نگاری حرفه‏ای، واژه بی‏طرفی و استقلال را حذف کنید.»

چنین اتکایی بر منابع رسمـی اطلاعاتی و خبری، رسانـه‏های ما را عمـیقاً بـه سوی محافظه‏کاری کشانده و در حقیقت، تعریف یک رویداد به‏عنوان یک خبر و یـا خودداری از انتشار آن، درون دستان صاحبان قدرت مـی‏افتد. آقای مک کینزی کـه کتاب ارزشمند «رسانـه‏های ثروتمند، دموکراسی فقیر» را نگاشته است، چنین هشدار مـی‏دهد: «شرایط کنونی ما، دقیقاً درون جهت متضاد با عملکردی هست که حتما در یک نظام دموکراسی روی دهد، یعنی

پاسخگویی صریح و شفاف صاحبان قدرت درون برابر افکار عمومـی.»

چهارمـین مطرح شده درون این مدل، انتقاد هست که بـه معنای

پاسخ و عکس‏العمل منفی نسبت بـه یک خبر و یـا گزارش انتشار یـافته درون رسانـه‏ها مـی‌باشد. این انتقادها مـی‌تواند درون قالب نامـه‌ها، تلگراف‏ها، تماس‏های تلفنی، طومارها، شکایت‏های قضایی، سخنرانی و یـا طرح‏های دولتی، شکایت، تهدید و یـا اقدامات تعی و تنبیـهی باشد. سازمان‌های تجاری معمولاً بـه صورتی ساختار یـافته گردهم مـی‌آیند که تا ماشین انتقادگری خود را سروسامان دهند.

شاید یکی از معروف‏ترین انجمن‏های فعال درون این زمـینـه را حتما « ائتلاف آمریکایی تغییر آب و هوا» (GCC) دانست کـه در آن، تعدادی از شرکت‏های نفتی و خودروسازی نظیر «کسون»، «تگزاکو» و «فورد» حضور دارند. بـه هر حال، سنگ بنای این ائتلاف قدرتمند از سوی مؤسسه «برسون – مارستلر» بنیـان نـهاده شد کـه بزرگ‏ترین شرکت روابط عمومـی دنیـا بـه شمار مـی‏رود.

هدف اصلی آنـها، زیر سؤال بردن نتایج تحقیقات و پژوهش‏های دانمشندان علوم آب و هوا و هشدارهای انتشار یـافته درون مورد روند فزاینده گرمایش جهانی مـی‏باشد.

شارون بیدر درون کتاب خود با عنوان «دایره بسته جهانی»، بـه افشای اقدامات گسترده این ابر شرکت‏های صنعتی و تجاری و شرکت‏های روابط عمومـی اجاره‏ای آنـها درون زمـینـه بی‏اثر یـافته‏ها و هشدارهای دانشمندان و کارشناسان حامـی محیط‏زیست مـی‏پردازد. مثلاً آنان بـه جای تلاش درون جهت تصویب قوانین کنترل دولت ‏ها، خواهان مسئولیت ‏پذیری زیست‏ محیطی افراد درون شیوه زندگی خود هستند و با هرگونـه تصویب مقررات جدیدی به منظور صنایع، بـه شدت مخالفند.

یکی از نویسندگان برجسته انگلیسی کـه آثار متعددی درون حوزه محیط زیست و حیـات‏وحش دارد نیز اخیراً اعلام نموده کـه صاحبان صنایع انگلستان بـه شدت از انتشار گزارش‏های نگران کننده درون رسانـه‌ها جلوگیری مـی‌نمایند.

۲- در طول هفته برنامه های تلویزیونی، فیلم های سینمایی یا تبلیغاتی را که مشاهده می کنید بررسی کنید، چند مورد از این طعن و تحقیر را به طور آشکار یا پنهان مشاهده می کنید؟