آپدیت

جواب صفحه ۱۵ علوم هشتم ❇️ فکر کنید و فعالیت

15 2

در این نوشته با جواب صفحه ۱۵ علوم هشتم همراه شما هستیم.

جواب فکر کنید صفحه ۱۵ علوم هشتم

دانش‌آموزی با استفاده از آب اکسیژنه، گاز اکسیژن تولید کرده و مطابق شکل‌های زیر، آن را روی یک زغال نیم افروخته دمیده است. با توجه به این شکل‌ها توضیح دهید، چرا زغال در شکل شمارۀ ۲ با شعلۀ بزرگ‌تر و نورانی‌تری می‌سوزد؟

جواب صفحه 15 علوم هشتم
جواب صفحه ۱۵ علوم هشتم

در این واکنش شیمیایی آهن نرم ونازک در اثر گرما با اکسیژن هوا ترکیب شده وبعد از ۵ دقیقه کاهش میزان هوا دلیل بر  ترکیب اکسیژن با آهن می باشدکه می توان در صد اکسیژن را محاسبه کرد. 

آزمایش تجزیه آب اکسیژنه در حضور کاتالیز گر (آهن اکسید –پتاسیم یدید – منگنز دی اکسید) گاز اکسیژن زیادی تولید شده که می تواند ذغال نیمه افروخته را روشن کند. آب اکسیژنه در کنار کاتالیز گر تجزیه شده اکسیژن و آب تولید می کند اکسیژن زیادی آتش را شعله ور می کند.

جواب فعالیت صفحه ۱۵ علوم هشتم

با همکاری مدرسه، معلم، اولیای دانش‌آموزان و آتش‌نشانی محل خود، رزمایشی دربارۀ راه‌های خاموش کردن آتش در مدرسه اجرا کنید؛ سپس نتیجۀ آن را به‌صورت روزنامۀ دیواری به کلاس گزارش کنید.

هدف رزمایش:

  • آموزش و تمرین راه‌های ایمن و موثر برای خاموش کردن آتش.
  • افزایش آگاهی دانش‌آموزان و کارکنان مدرسه در مواجهه با آتش‌سوزی.
  • تمرین واکنش سریع و هماهنگ در مواقع اضطراری.

مرحله ۱: آماده‌سازی و برنامه‌ریزی

  • تعیین تیم ایمنی: یک تیم ایمنی از میان کارکنان مدرسه انتخاب کنید که وظیفه نظارت و مدیریت رزمایش را بر عهده داشته باشند.
  • تجهیزات لازم: مطمئن شوید که خاموش‌کننده‌های آتش، پتوهای نسوز و سطل‌های شن در دسترس هستند.
  • تعیین مناطق ایمن: مکان‌های ایمن برای تجمع دانش‌آموزان در صورت تخلیه مدرسه مشخص کنید.
  • اطلاع‌رسانی: قبل از رزمایش، دانش‌آموزان و کارکنان را از جزئیات و هدف رزمایش مطلع کنید تا اضطراب و ترس کاهش یابد.

مرحله ۲: آموزش

  • توضیح انواع آتش‌سوزی و خاموش‌کننده‌ها:
    • توضیح دهید که برای هر نوع آتش (آتش‌سوزی‌های ناشی از برق، چوب، مایعات قابل اشتعال و غیره) چه نوع خاموش‌کننده‌ای مناسب است.
    • نشان دهید چگونه از خاموش‌کننده‌های آتش، پتوهای نسوز، و سطل‌های شن استفاده می‌شود.
  • آموزش نحوه استفاده از خاموش‌کننده:
    • به دانش‌آموزان و کارکنان نشان دهید که چگونه ضامن خاموش‌کننده را باز کنند، شلنگ را به سمت آتش بگیرند و دسته را فشار دهند تا آتش را خاموش کنند.
    • تأکید کنید که خاموش‌کننده‌ها را باید از پایین‌ترین قسمت شعله به سمت بالا بگیرند.

مرحله ۳: اجرای رزمایش

  • شبیه‌سازی آتش‌سوزی:
    • یک شبیه‌سازی کنترل‌شده و امن از آتش‌سوزی (با استفاده از مواد ایمن) در حیاط مدرسه ایجاد کنید.
    • برای اطمینان از ایمنی، قبل از شروع رزمایش، تیم ایمنی باید آتش را به دقت کنترل کند و تجهیزات ایمنی لازم در دسترس باشد.
  • خاموش کردن آتش:
    • دانش‌آموزان و کارکنان را به گروه‌های کوچک تقسیم کنید و هر گروه را به نوبت به سمت آتش هدایت کنید تا با استفاده از خاموش‌کننده‌ها آتش را خاموش کنند.
    • از دانش‌آموزان بخواهید که در صورت مناسب بودن، از پتوهای نسوز یا سطل‌های شن استفاده کنند.

مرحله ۴: تخلیه و ایمنی

  • تمرین تخلیه: پس از خاموش کردن آتش، یک تمرین تخلیه انجام دهید. دانش‌آموزان باید به صورت منظم و بدون ترس به مناطق ایمن از پیش تعیین شده هدایت شوند.
  • تجمع در مناطق ایمن: تیم ایمنی دانش‌آموزان را در مناطق ایمن شمارش کرده و از حضور همه اطمینان حاصل می‌کند.

مرحله ۵: بازخورد و ارزیابی

  • جمع‌بندی: پس از پایان رزمایش، یک جلسه بازخورد برگزار کنید و عملکرد دانش‌آموزان و کارکنان را بررسی کنید. نکات قوت و ضعف‌ها را مشخص کنید.
  • پاسخ به سوالات: به دانش‌آموزان و کارکنان اجازه دهید سوالات خود را مطرح کنند و به آنها پاسخ دهید.

برای مشاهده گام به گام سایر صفحات کتاب کافیست آن را در گوگل به همراه عبارت «حالا درس» جست و جو کنید.

امتیاز شما به این مقاله

5 از 1 رای

+ارسال دیدگاه