در این نوشته با جواب صفحه 18 مطالعات ششم همراه شما هستیم.

جواب کاربرگ شماره 1 مطالعات ششم

کاربرگ شماره (1)

دوستی

بحث گروهی  –  موقعیت های زیر را بخوانید و دربار هی کا رهای افراد گفت وگو کنید. کار کدا میک از آنها درست یا نادرست است؟ بهتر است هر یک از آنها در این موقعیت چگونه رفتار کنند؟

موقعیت 1

حسن و پوریا در همسایگی هم زندگی می کنند و با هم دوست و همکلاس هستند. آنها فردا امتحان ریاضی دارند. پوریا نتوانسته است بعضی از مطالب را خوب یاد بگیرد و از حسن خواهش می کند که به خانه ی آنها بیاید و به او ریاضی یاد بدهد. از طرفی حسن   می خواهد بهترین نمره ی کلاس را بگیرد و نفر اول باشد و نمی داند چه تصمیمی بگیرد.

جواب:پوریا کار درستی کرده که از حسن درخواست کمک نموده است. چون در این صورت هم حسن می تواند به پوریا درس یاد دهد و کار خوبی است و هم خودش بهترین نمره کلاس را بیاورد و شاگرد اول شود.

موقعیت 2

 سارا و نرگس دوستان صمیمی هستند. آنها هر روز با هم به مدرسه می روند، با هم درس می خوانند و گاهی در روزهای تعطیل نیز به خانه ی یکدیگر می روند.

خانواده ی نرگس خانه ی جدیدی در یک محلّه ی دیگر شهر خریده اند و قرار است به آنجا اسباب کشی کنند. نرگس هم باید در مدرسه ی دیگری ثبت نام کند. سارا خیلی گریه می کند و نمی تواند درس هایش را خوب بخواند.

جواب:سارا کار درستی را انجام نمی دهد. چون سارا و نرگس می توانند به کمک پدر یا مادرشان هفته ای یک یا دو بار به خانه های هم بیایند و با هم ملاقات داشته باشند. تا هم ملاقاتی با هم داشته باشند و هم در درس ها به هم کمک کنند اما سارا باید بداند که دوستی تا جایی خوب است که دچار افراطی گری و زیاده روی نشود چون همه به خود و هم به دیگران ضربه می زند.

موقعیت 3

مریم و لیلا با هم دوست هستند. مریم متوجه می شود که گاهی لیلا پشت سر یکی از همکلاسی هایشان بدگویی می کند. مریم با مهربانی به لیلا می گوید: همان طور که ما دوست نداریم کسی پشت سر ما حرف بزند، پس ما هم نباید عیب دیگران را بازگو کنیم؛ اما لیلا اخم هایش را در هم می کشد و ناراحت می شود و ….

جواب : لیلا در حال انجام دادن کاری بسیار اشتباه است چون دوست خوب عیب های دوستش را به او می گوید نه اینکه پشت سرش بدگویی کند. پس مریم کار درستی کرده است و لیلا نباید از دستش ناراحت شود.