در این نوشته با جواب صفحه 32 زمین شناسی یازدهم همراه شما هستیم.

جواب صفحه 32 زمین شناسی یازدهم

جواب پیوند با ریاضی صفحه 32 زمین شناسی یازدهم

عیار اقتصادی طلا در ذخایر آن، حدود 2ppm است. محاسبه کنید در یک معدن طلا، از 3 تُن سنگی که استخراج می‌شود، چندگرم طلا به دست می‌آید؟
ppm (عیار) میانگین میزان عناصر در سنگ است که با درصد مشخص می‌شود. به عبارت بهتر در هر تن سنگ 2 واحد (گرم) طلا وجود دارد.

جواب جمع‌آوری اطلاعات صفحه 32 زمین شناسی یازدهم

در مورد فرایند فراوری طلا از کانسنگ، اطلاعات جمع‌آوری کرده و در کلاس ارائه دهید.


فرآوری و استحصال طلا مراحل و روش‌های مختلفی دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به روش‌های جداسازی طلای آزاد و تغلیظ طلا از کانی‌ها شامل روش‌های ثقلی، فلوتاسیون و رسوب‌‌گیری طلا از محلول طلادار (روش‌های بازیابی طلا) اشاره کرد.


روش‌های ثقلی از 7 مرحله تشکیل می‌شود که شامل؛ لاوک‌ شویی، جیک، میزهای لرزان، میزهای گردان، جداکننده مغناطیس، جداکننده‌های گریز از مرکز و مخروط‌های ری ایچرت است. روش فلوتاسیون و روش‌های حل کردن فلز طلا از کانی‌ها و کنسانتره‌ها نیز شامل روش غال‌گذاری (غال‌کاری)، ملغمه، کلریناسیون، سیانوراسیون و تیوره است. روش‌های رسوب‌گیری طلا از محلول طلادار (روش‌های بازیابی طلا) نیز شامل؛ روش پودر روی، «سی‌‌آی‌پی»، «سی‌‌آی‌‌ال» و… است.


ذوب و تخلیص طلا چگونه انجام می‌شود؟
عملیات استحصال فلز طلا از سنگ‌های معدنی طلادار، متناسب با چگونگی طلای کانی متفاوت است بنابراین کانی‌های طلا از نظر استحصال به 4 گروه تقسیم می‌شوند: کانی‌های طلای طبیعی (ناتیو) طلای هم راه با سولفیدها که در این کانی‌ها، طلا به شکل ذرات آزاد یا پراکنده در سولفیدها وجود دارند. تلوریدهای طلا که معمولاً در کنار طلای ناتیو یا طلای هم راه سولفیدها دیده می‌شوند، وکالورتی و کرینیریتی کانی‌هایی هستند که شامل 40 درصد طلا و سیلوانیتی‌ تی حدود 25 درصد طلا می‌شود. طلا در سایر مینرال‌ها مانند آرسنیک و آنتیموان یا با پورفیرهای مس و یا با مینرال‌های سرب و روی یا با مواد کربن‌دار نیز وجود دارد.


استخراج طلا با چه روش‌های انجام می‌شود؟


به‌طور کلی روش‌های متداول استخراج طلا از سنگ‌های معدنی طلادار، متناسب با چگونگی وجود طلا، شامل: خاک‌شویی یا روش ثقلی، ملغمه کردن، کلراسیون و سیانوراسیون است در سال‌های اخیر فناوری‌های جدید و متنوع دیگری نیز استحصال طلا در جهان مطرح شده و توسعه‌یافته است. از این میان روش‌های تشویه و اکسیداسیون تحت‌ فشار، راه خود را به صنعت طلا پیدا کرده‌‌اند، هر چند مشکلات زیست‌ محیطی ناشی از تشویه کانسنگ‌های سولفوری، این روش را در تنگنا قرار داده است. سادگی روش اکسیداسیون میکروبی و هزینه کم سرمایه‌گذاری آن، باعث احداث چند کارخانه در نقاط مختلف جهان شده است.