در این نوشته با جواب صفحه 69 هدیه پنجم همراه شما هستیم.

جواب صفحه 69 هدیه پنجم

گفت‌وگو کنیم

این عبارت‌ها را بخوانید.

– مدیر مدرسه‌ی ما وقتی برای مدّت کوتاهی به مسافرت می‌رود، معاون مدرسه را به جای خود تعیین می‌کند تا مانند او به کارهای مدرسه رسیدگی کند و بی نظمی در مدرسه به وجود نیاید.
– مادرم وقتی می‌خواهد برای مدّتی از خانه خارج شود، به خواهر بزرگ‌ترم سفارش می‌کند مانند او به امور منزل و کارهای من و برادر کوچکم رسیدگی کند تا مشکلی برای ما به وجود نیاید.

با توجّه به آنچه خواندیم، فکر می‌کنید چرا لازم بود پیامبر اسلام برای خود جانشینی انتخاب کند؟ 

زیرا جانشین ایشان یعنی حضرت علی علیه السلام شایسته‌ترین فرد و نزدیک‌ترین فرد به پیامبر (ص) یود. با کارها و دستورات ایشان آشنا بود و می‌توانست به جای ایشان کارها و دستورات و احکام اسلام را مانند گذشته دنبال کند و انجام دهد.

ایستگاه فکر

داستان را بخوانید و به سؤال پاسخ دهید:

آیه‌ای نازل شد:

وَ اَنذِر عَشیرَتَکَ الاَقرَبینَ (سوره‌ی شعراء، آیه‌ی 214)

پیامبر اسلام صلّی اللّٰه علیه و آله فرمان یافته بود تا خویشاوندان نزدیک خود را به دین اسلام دعوت کند؛ آنها را به مهمانی دعوت کرد؛ بعد از ناهار و پذیرایی رو به آنها کرد و گفت: من برای شما بهترین دین را آورده‌ام. من خوبیِ شما را می‌خواهم. پروردگار به من دستور داده است تا شما را به سوی او هدایت کنم. کدام یک از شما مرا در این راه کمک می‌کند تا جانشین من در بین شما باشد؟

در این میان جز یک نوجوان، کسی چیزی نگفت… آن نوجوان حضرت علی علیه السّلام بود.

چه ارتباطی میان این داستان و جمله پیامبر «مَن کُنتُ مَولاهُ فَهٰذا عَلِیٌّ مَولاهُ» است؟
این داستان و حدیث مورد اشاره نشان می‌دهد که مسئله‌ٔ جانشینی حضرت علی علیه السلام امری بود که قبلا نیز سابقه داشته است. (ماجرای یوم الدار)