در این نوشته با جواب صفحه 71 هدیه ششم همراه شما هستیم.

جواب صفحه 71 هدیه ششم

جواب تدبر کنیم صفحه 71 هدیه ششم

درباره ی پوریای ولی چه می دانید؟ مهم ترین اتّفاق زندگی او چیست؟

قَوِّ عَلی خِدمَتِکَ جَوارِحی

خدایا! به اعضای بدنم برای خدمت در راه خودت توانایی بده.

پوریای ولی (نام‌های دیگر: پوربای ولی، محمود خوارزمی، پریار) پهلوان، و شاعر ایرانی است که در  ورزش‌های زورخانه‌ای پیشینه زیادی داشته است.

جوانی از فقرای شهر خوی عاشق دختر حاکم این شهر می‌شود.بالاخره پسر زبان می‌گشاید واز عشقش به  دختر حاکم می‌گوید. مادر و نزدیکانش وی را نکوهش می‌کنند. اما پسر بر عشق خویش پافشاری می‌کند  و مادر به ناچار به خواستگاری دختر حاکم می‌رود. خبر به گوش دختر حاکم می‌رسد و وی ازدواج خود  با آن پسر یتیم را مشروط به پیروزی وی بر پهلوان نامدار خوی، پوریای ولی می‌کند. از آنجا که عشق منطق دیگری دارد. پسر جوان با وجود اینکه می‌داند، توان غلبه بر پوریای ولی را ندارد، برای مبارزه و  کشتی گرفتن اعلام آمادگی می‌کند. تاریخ مبارزه روز جمعه تعیین می‌شود.

در شب پنج شنبه در یکی از مساجد شهرخوی، مادر آن جوان حلوای نذری پخش می‌کند که از قضا  پوریای ولی هم آنجا حضور داشت. پهلوان از مادر می‌پرسد: سبب نذرت چیست؟ و او جواب می‌دهد: پسرم برای ازدواج با دختر حاکم باید با پوریای ولی کشتی بگیرد و من این حلوا نذر کرده‌ام تا پسرم  پیروز گردد.

پوریا دچار تردید می‌شود. تردید در مورد حفظ موقعیت خود به عنوان پهلوان شهر یا اجابت نذر یک مادر  و حرکت در جهت رساندن یک جوان به آرزوی خود. او در این تردید تصمیمی شجاعانه می‌گیرد که  باعث اسطوره شدن پوریای ولی می‌گردد. روز موعود فرا می‌رسد. پوریا و جوان عاشق در میدان کشتی  حاضر می‌شوند. جمعیت انبوهی به تماشا ایستاده‌اند. همه انتظار دارند. در چشم به هم زدنی، پهلوان  نامدار شهرشان پیروز گردد. اما نتیجه چیز دیگری است. پهلوان خود را مغلوب جوان عاشق می‌کند.

مردم، جوان پیروز را بر دوش خود گرفتند و به سمت خانه حاکم حرکت کردند. پهلوان شهر مغلوب شد  و در زیر دست و پای مردم نظاره گر شادی آن جوان و گریه‌های شوق مادرش بود. دیگر هیچ‌کس پوریا  را به چشم پهلوان نمی‌نگریست.سالها بدین منوال سپری شد و مردم زمانی متوجه قضیه شدند که پهلوان  پوریا نقاب خاک بر سر کشیده یود. از آن زمان پوریا به پهلوان افسانه‌ای و اسطوره‌ای تبدیل شد.

چه ارتباطی میان این اتّفاق و سخن زیر از حضرت علی (علیه السّلام) وجود دارد؟

ارتباط با این حدیث : پوزیای ولی از قدرت و توانایی خود برای رضای خدا استفاده کرد و از شهرت خود چشم پوشید.

جواب تحقیق کنیم صفحه 71 هدیه ششم

میان محیط زیست و سلامتی ما چه ارتباطی هست؟

هر چقدر محیط زیست سالم و تمیزی مانند هوای پاک، آب تمیز، گوارا و .. داشته باشیم به همان میزان، از بدنی سالم و شاداب نیز برخوردار خواهیم بود.

برچسب شده در: