در این نوشته با جواب صفحه 73 مطالعات سوم همراه شما هستیم.

جواب صفحه 73 مطالعات سوم

1- یک روز سپیده به علت مریضی غایب می شود و نمی داند گواهی پزشکی را باید به چه کسی بدهد. چه کسی در مدرسه ی شما این کار را انجام می دهد؟ آن فرد چه کارهای دیگری دارد که لازم است سپیده بداند؟

در مدرسه ما، گواهی پزشکی باید به معاون مدرسه تحویل داده شود. ایشان مسئول ثبت و رسیدگی به مرخصی ها و غیبت های دانش آموزان است. از جمله وظایف ایشان:

الف) شناسائی دانش اموزانیکه ناهنجاریهای رفتاری دارند و اقدام در جهت رفع مشکلات آنان از طریق مراجع ذیربط با اطلاع مدیر مدرسه.

ب) رسیدگی به حضور و غیاب دانش آموزان و ارائه گزارشی لازم به مدیر مدرسه و آگاه ساختن به موقع اولیاء آنان.

پ) اداره کلاس در غیاب معلم مربوط.

2- سپهر دوست دارد در برنامه ی صبحگاه مدرسه قرآن بخواند. چه کسی در مدرسه ی شما این کار را انجام می دهد؟ آن فرد چه کارهای دیگری دارد که لازم است سپهر بداند؟

2- در مدرسه ما، این کار توسط معاون مدرسه انجام می شود. بنابراین سپهر باید خود را به ایشان معرفی کند و یک نمونه قرائت قرآن را نزد ایشان بخواند تا ایشان سپهر را بتواند ارزیابی کند و اگر نکاتی نیاز بود به سپهر بگوید و سپهر را در سین برنامه صبحگاهی روزی از روزها جای دهد.

3- سپیده می خواهد در مسابقات قرآنی، ورزشی یا هنری شرکت کند و پایین برگه ی ثبت نام باید مهر مدرسه را داشته باشد. مهر مدرسه در اختیار کیست؟ آن فرد چه کارهای دیگری دارد که لازم است سپیده بداند؟

مهر مدرسه در اختیار مدیر مدرسه یا معاون ایشان قرار دارد. بنابراین، سپیده باید به مدیر یا معاون مدرسه مراجعه کند تا برگه ثبت نام خود را تکمیل کند و مهر مدرسه را دریافت کند.

علاوه بر این، سپیده باید اطلاعات لازم را درباره شرایط و قوانین مسابقات قرآنی، ورزشی یا هنری جمع آوری کند. این شامل تاریخ و محل برگزاری، نحوه ثبت نام و شروط شرکت است. همچنین، سپیده باید با قوانین و الزامات خاص هر رشته آشنا شود تا بتواند به درستی در مسابقات شرکت کند. این اطلاعات را بایستی از معاون مدرسه یا معاون پرورشی بپرسد.

علاوه بر این، سپیده بایستی به تمام پروسه های لازم جهت ثبت نام در مسابقات شروع به کار کند. این شامل تکمیل فرم های ثبت نام، ارسال مدارک و اطلاعات مورد نیاز به معاون مدرسه است.

4- سپهر در زنگ تفریح آخر قمقمه اش را کنار نیمکت جا می گذارد. برای پیدا کردن وسایل گمشده، سپهر باید به چه کسی مراجعه کند؟ آن فرد چه کارهای دیگری دارد که لازم است سپهر بداند؟

باید به متصدی امور مدرسه (سرایدار مدرسه) مراجعه کند. دیگر امور مربوط به سرایدار مدرسه:

الف) نظافت مدرسه و مرتب بودن محیط داخلی مدرسه به عهده اوست.

ب) نظارت بر رفت و آمد افراد از بیرون مدرسه به داخل آن و برعکس.

ت) نظارت و رسیدگی به اموال مدرسه و حفظ آنان.

5- آیا در مدرسه افراد دیگری نیز هستند که لازم باشد دوقلوها با آن ها آشنا شوند؟ کارهای آن ها چیست؟

بله؛ مربی پرورشی، معاون بهداشت و سلامت، مربی ورزش، معلم ها:

وظایف مربی پرورشی:

الف) جلب مشارکت فعال همکاران، دانش آموزان و اولیا در برنامه ریزی و اجرای مطلوب برنامه ها و فعالیت های پرورشی با استفاده از ظرفیت ها(شورا، بسیج، و سایر تشکل های دانش آموزی)

ب) ایجاد و تحکیم ارتباط عاطفی و صمیمی با دانش آموزان به منظور تقویت ارزش های اخلاقی، مذهبی و پیشگیری از آسیب های رفتاری و اجتماعی.

پ) کوشش در جهت حفظ ارتباط و تعامل مطلوب معلم ودانش آموز به منظور حفظ ارزش های معلم و شاگرد.

وظایف معاون بهداشت و سلامت:

الف) همکاری با مراکز بهداشتی جهت کنترل و پیگیری بیماری واگیر و غیر واگیر در مدرسه

ب) برگزاری جلسات توجیهی ویژه والدین به منظور توجه نمودن به سلامت جسم و روان دانش آموزان

پ) معاینات قد ، وزن ، ترسیم رشد فیزیکی دانش آموزان

مربی ورزش:

یکی از وظایف مربی تربیت بدنی مدرسه ابتدایی ، ارزیابی محیط و امکانات مورد نیاز برای تمرینات است. واقع مربی وظیفه دارد که ایمنی و سالم بودن محیط و امکانات را به دقت بررسی کند و در صورت مشاهده عیب و نقص، گزارشات لازم را جهت تعمیر و برطرف کردن عیوب موجود، به مدیر مربوطه ارائه دهد.

وظالیف معلم ها:

الف) برقراری حفظ نظم درکلاس.

ب) دقت برامتحانات شفاهی و عملی دانش آموزان.

پ) انجام آزمایش ها و کارهای عملی لازم باتوجه به محتوای کتب درسی مربوط.