در این نوشته با جواب صفحه 76 فیزیک دهم رشته تجربی و ریاضی همراه شما هستیم.

جواب صفحه 76 فیزیک دهم

جواب تمرین صفحه 76 فیزیک دهم

آب ذخیره شده در پشت سد یک نیروگاه برق آبی، از مسیری مطابق شکل روی پره های توربینی می ریزد و آن را می چرخاند. با چرخش توربین، مولد می  چرخد و انرژی الکتریکی تولید میشود (شکل زیر). اگر 85 درصد کار نیروی گرانش به انرژی الکتریکی تبدیل شود، درهر ثانیه چند متر مکعب آب باید روی توربین بریزد تا توان الکتریکی خروجی مولد نیروگاه به 200  مگاوات برسد؟ جرم هر متر مکعب آب را 1000 کیلوگرم در نظر بگیرید.

جواب صفحه 76 فیزیک دهم
جواب صفحه 76 فیزیک دهم

حجم آبی که باید در هر ثانیه روی توربین ریخته شود برابر است با:

image 172

فعالیت 1-3

شکل زیر طرح واره ای از درصد انرژی مفید و انرژی تلف شده در یک نیروگاه سوخت فسیلی یا هسته ای را از آغاز تا مصرف در یک لامپ رشته ای نشان می دهد.

جواب صفحه 76 فیزیک دهم
جواب صفحه 76 فیزیک دهم

الف) یک نیروگاه سوخت فسیلی را در نظر بگیرید که با مصرف گازوئیل، انرژی الکتریکی تولید می کند. با سوختن هر لیتر گازوئیل حدود 35 مگاژول انرژی گرمایی تولید می شود. برای اینکه یک لامپ رشته ای 100 واتی در طول یک ماه به مدت 180 ساعت روشن بماند (به طور میانگین هر شبانه روز 6 ساعت)، چقدر گازوئیل باید در نیروگاه مصرف شود؟

مقدار انرژی لازم برای یک لامپ رشته ای 100 واتی

image 177

انرژی مفیدی که با سوختن یک لیتر گازوئیل تأمین می شود برابر است با:

image 174

به این ترتیب حجم گازوئیل مورد نیاز برابر است با:

image 176

مقدار 41/5 لیتر گازوئیل باید مصرف شود.

ب) با توجه به نتیجه قسمت الف، درک خود از هشدار معروف «لامپ اضافی خاموش!» را بیان کنید.

هرچه انرژی الکتریکی کمتر شود سوخت کمتری مصرف شده و آلودگی کمتری هم به وجود خواهد آمد.

پ) اگر در سراسر ایران، هر خانه در طول یک ماه، معادل انرژی الکتریکی مصرف شده در قسمت الف، صرفه جویی کند، مرتبه بزرگی گازوئیل صرفه جویی شده را تخمین بزنید.

فرض کنیم جمعیت ایران 80 میلیون نفر باشد و هر خانواده 4 نفر باشد بنابراین 20 میلیون خانواده داریم یعنی 107 × 2 که می توانیم مرتبه بزرگی آن را به صورت 7610 بگیریم.

مرتبه بزرگی مقدار گازوئیل مصرفی را هم 10 در نظر می گیریم. بنابراین مقدار گازوئیل صرفه جویی شده برابر خواهد بود با:

image 175

یعنی مرتبه بزرگی گازوئیل صرفه جویی شده در هر ماه از مرتبه 108 L است.

فعالیت 2-3

مدت زمانی را که طول می کشد تا با دویدن به بالای یک راه پله برسید اندازه بگیرید. آهنگ انجام این کار را محاسبه کنید. پاسخ خود را برحسب وات و اسب بخار بیان کنید.

برای این کار به کمک زمان سنج تلفن همراه، مدت زمان را اندازه گرفته و ارتفاع هر پل (y) را در تعداد آن ها (n) ضرب می کنیم. بنابراین می توان نوشت (h = ny):

image 179

برچسب شده در: