در این نوشته با جواب صفحه 82 فارسی ششم همراه شما هستیم.

جواب صفحه 82 فارسی ششم

کارگاه درس پژوهی

1 درباره ی ویژگی های شخصیت های ماندگار گفت و گو کنید و نتیجه را به کلاس گزارش دهید.

هر فرد دارای شخصیتی منحصر به فرد است که شامل ویژگی‌های بدنی، ذهنی، عاطفی، اجتماعی و اخلاقی است. این ویژگی‌ها ممکن است از طریق وراثت یا یادگیری به او منتقل شده باشند. شخصیت انسان براساس استعدادهای جسمانی و روانی‌اش شکل می‌گیرد و خصایص خاص خود را به وجود می‌آورد که تأثیر بسزایی در روابط او با خودش، با خدا و با دیگران دارد. به صورت مختصر می توان درباره ی ویژگی های شخصیت های ماندگار گفت:

الف) حوزه ی اخلاقی:

علاقه به کار خیر و خیرخواهی

خستگی ناپذیری

جرأت و جسارت انجام کارهای بزرگ

دارای شخصیتی نافذ، موجه و مقبول

دارای تیزهوشی و ذکاوت

داران توازن شخصیتی و متانت در رفتار

ارتباط عالی و مؤثر با افراد و سازمان های مرتبط

خوش قولی

دید وسیع و مناعت طبع

برخورد خوب و کریمانه توأم با محبت

دلسوز

مردمی

صبور، ساده، فروتن، صادق، رفیق

پیگیری مجدّانه در کارها

دارای روحیه ایثارگری

ب) حوزه کاری:

شناخت عمیق و دقیق از سازمان و تشکیلات و اهداف آن دارند

تلاش جدی برای رفع مشکلات دارن

تسلط کافی بر قوانین

دارای اطلاعات کافی از زیرمجموعه و عوامل اجرایی خود

استفاده از افراد مستعد و خلّاق در امور مربوطه

شناخت واقعی از نیروهای خوب

پافشاری بر روی نظرات مثبت و سازنده

2 درباره ی شیوه ی کار با لغتنامه در گروه گفت و گو کنید؛ سپس با استفاده از فرهنگ لغت، معنی چند واژه از این فصل را که به نظرتان مهم هستند، بیابید.

لغتنامه اثری است که در آن تمام کلماتی که با حروف الفبای زبان تشکیل داده شده است، به همراه تلفّظ و معنی آنان و همچنین مثال هایی از کاربرد آنان آمده است که این کلمات بر اساس ترتیب حروف الفبایی زبان، نوشته شده اند. به عنوان مثال:

1- شقایق:

شقایق . [ ش َ ی ِ ] (از ع ، اِ) شقائق . گیاهی که شبیه است به گل خشخاش وبه تازی شقائق النعمان گویند. (ناظم الاطباء). لاله ٔ دختری . (ریاض الادویه). لاله . (لغت فرس اسدی ) (بحر الجواهر). لاله ٔ داغدار. لاله ٔ نعمان . لاله ٔ دلسوخته . شقائق . لاله بشکنک . الاله . آلاله . شقر. (یادداشت مؤلف ). گیاهی است یکساله به ارتفاع 30 تا 60 سانتیمتر از تیره ٔ خشخاش که غالباً در مزارع و کشتزارها میروید. گلش منفرد و بزرگ و زیبا برنگ قرمز و شامل دو کاسبرگ است که مانند خشخاش زود می افتند. تعداد گلبرگ ها چهار و تعداد پرچم ها زیاد است و بعلاوه در قاعده ٔ گلبرگ های آن غالباً لکه های سیاهرنگ دیده میشود. قسمت مورد استفاده ٔ این گیاه در گلبرگهای آن است که باید پس از جمعآوری بسرعت خشک شود تا خراب نگردد و به رنگ تیره درنیاید. و آنرا در تداوی بکار برند. خشخاش بری . خشخاش منثور. خشخاش بستانی . (فرهنگ فارسی معین ):

جام کبود و باده ٔ سرخ و شعاع زرد

گویی شقایق است و بنفشه ست و شنبلید.

کسایی

از تیغ مردان حقایق زمین رنگ شقایق گرفت . (ترجمه ٔ تاریخ یمینی ص 273).

شقایق سنگ را بتخانه کرده

صبا جعدچمن را شانه کرده .

نظامی

چو شاپور آمد آنجا سبزه نو بود

ریاحین را شقایق پیشرو بود.

نظامی

بنفشه با شقایق در مناجات

فلک می گفت فی التأخیر آفات .

نظامی

گیا خود همان قدر دارد که هست

وگر در میان شقایق نشست .

(بوستان)

خواب از خمار باده ٔ نوشین بامداد

بر بستر شقایق خودروی خوشتر است .

سعدی

گل بوستان رویت چو شقایق است لیکن

چه کنم به سرخرویی که دلی سیاه داری .

سعدی

–  شقایق ارمنستانی ؛ یکی از گونه های شقایق نعمانی است . (فرهنگ فارسی معین). و رجوع به شقائق النعمان شود.

–  شقایق بری ؛ نوعی از شقایق است شبیه نبات خشخاش . (از تحفه ٔ حکیم مؤمن )

–  شقایق بستانی ؛ نوعی از شقایق که در بوستان روید و برگ آن از برگ شقایق بری کوچکتر باشد. (از تحفه ٔ حکیم مؤمن )

–  شقایق پوش ؛ کنایه از سرخرنگ . کنایه از رنگارنگ :

زمین نطع شقایق پوش گشته

شقایق مهد مرزنگوش گشته .

نظامی

2- شهید:

شهید. [ ش َ ] (ع ص ، اِ) کشته در راه خدا. (ترجمان البلاغه ) (دهار) (مهذب الاسماء). کشته شده در راه خدا. آنکه به شهادت دست یافته بود در راه خدا. کشته شده بی قصاص و دیت . (یادداشت مؤلف ). کشته شده در راه خدای بدان جهت که ملائک رحمت او را حاضر شوند یا آنکه اﷲ تعالی و فرشتگان او شاهدند ازبرای او ببهشت یا آنکه او از جمله ٔ آن کسانی است که شاهدی از آنها طلب کرده خواهد شد در روز قیامت بر امتهای گذشته ، یا آنکه افتاده است بر شاهده، یعنی زمین یا آنکه زنده و حاضر است نزد پروردگار خدای را. ج ، شهداء. (از منتهی الارب) (از کشاف اصطلاحات الفنون ). کسی که در راه خدا و در راه خدمت بمدینه کشته شده باشد. (ناظم الاطباء). کشته شده ٔ بی گناه یا در راه خدا. (غیاث اللغات):

یا رب به نسل طاهر اولاد فاطمه

یا رب بخون پاک شهیدان کربلا.

سعدی

– شهیدوار؛ مانند شهید :

کدام روز که پیش در تو خاقانی

شهیدوار بخونابه در نمی گردد.

خاقانی

– شاه شهیدان ؛ لقب حسین بن علی (علیهما السلام ). (یادداشت مؤلف).

|| (اصطلاح فقه ) شهید بر دو قسم است ، شهید حقیقی و آن مسلمان طاهر و بالغی است که بظلم بقتل رسیده ، و دوم شهید حکمی و آن مسلمانی است که در وبا و طاعون و یا در تب و اسهال و یا استسقا و امثال آن وفات یابد، و ایشان را غسل دادن و کفن پوشاندن واجب است برخلاف دسته ٔ اول . (از کشاف اصطلاحات الفنون ). || گواه . (منتهی الارب ) (دهار) (ترجمان البلاغه ) (مهذب الاسماء) (غیاث ). || امین در شهادت . (منتهی الارب ) (ناظم الاطباء) (از آنندراج ). || حاضر. (منتهی الارب ) (ترجمان البلاغه ) (مهذب الاسماء). || دانا بهرچه بنده کند.(مهذب الاسماء). نامی از نامهای خدای تعالی که هیچ غیبی بر او پوشیده نیست . (یادداشت مؤلف ). آنکه از علم او چیزی فوت نشود. (آنندراج ) (ناظم الاطباء): و اﷲ شهید؛ ای لایغیب عن علمه شی ٔ. (ناظم الاطباء).

3- عشق:

عشق . [ ع ِ ] (ع مص ) عَشَق است درتمام معانی . (از منتهی الارب ) (از اقرب الموارد). به حد افراط دوست داشتن . (فرهنگ فارسی معین ). بسیار دوست داشتن چیزی . (غیاث اللغات ). رجوع به عَشَق شود.

3 در مورد قالب شعری غزل، از منابع معتبر اینترنتی تحقیق کنید و به کلاس گزارش دهید.

غزل:

غزل در ادب فارسی به قالبی از شعر سنتی فارسی می‌گویند. در قالب غزل که معمولاً بین ۵ تا ۱۴ بیت دارد، مصراع بیت نخست با مصراع‌های زوج هم قافیه است.

موضوع اصلی غزل بیان عواطف و احساسات، ذکر زیبایی و کمال معشوق و شکوه از روزگار است. بیت‌های غزل فارسی از لحاظ مضمون دارای استقلال‌اند. در آخرین بیت غزل، شاعر نام شعری یا تخلص خود را می‌آورد و بهترین بیت آن را شاه بیت یا بیت الغزل می‌گویند.

انواع آن:

1- غزل عاشقانه:

انوری این نوع را جانی تازه بخشید و سعدی آن را به کمال رساند.و در دوران معاصر حسین منزوی چهره شاخص غزل عاشقانه است.

2- غزل عارفانه:

سنایی غزنوی غزل عارفانه را شکل داد. عطار نیشابوری، مولوی بلخی، فخرالدین عراقی غزل عرفانی را رشد و تکامل بخشیدند. اوج غزل عارفانه در کار مولانا است. و شاخص ترین چهره غزل عرفانی صده های اخیر وحدت کرمانشاهی در عصر مشروطه است.

3- غزل تلفیقی:

در سده هفت و هشت هجری جریانی پدیدار شد که معانی و مضامین عارفانه و عاشقانه را در هم آمیخت.

قالب شعری غزل:

غزل در لغت به معنای حدیث عاشقی است. این قالب شعری در قرن ششم، زمانی که قصیده در حال زوال بود پا گرفت و در قرن هفتم به اوج رسید و قصیده را کنار زد. در قالب شعری غزل معشوق مهم است و در پایان شعر، شاعر اسم خود را می‌آورد و با معشوق سخن می‌گوید و به راز و نیاز می‌پردازد. در اینجا معشوق می‌تواند زمینی، عرفانی یا آسمانی باشد که البته منظور از معشوق زمینی، معشوقی با ویژگی‌های بارز است

————————- *                 ————————- *

—————————                 ————————- *

—————————                 ————————- *

—————————                 ————————- *

—————————                 ————————- *

—————————                 ————————- *

درک و دریافت

1 با توجّه به نمودار زیر درباره ی عناصر داستانی که خواندید، گفت و گو کنید.

جواب صفحه 82 فارسی ششم
جواب صفحه 82 فارسی ششم

2 چرا بهمنیار به بوعلی آن پیشنهاد را کرده بود؟

چون بوعلی دارای استعدادی خارق العاده و فکری خلّاق بود و سرآمد مردمان زمان خود بود.

3 بوعلی چگونه بهمنیار را به اشتباهش آگاه کرد؟

بوعلی در یک نیمه شب برفی و سرد از وی طلب آب کرد ولی او از انجام آن سرباز زد و در همان موقع، مسلمانی شروع به اذان گفتن کرد. بوعلی به او گفت : من در این مدّتی که استاد تو بودم، آن قدر نتوانستم تو را تحت تأثیر بگذارم که تو در این نیمه شب برایم یک ظرف آب بیاوری ولی پیامبر ما با این که در چهارصد سال قبل زندگی می کرده است: آن چنان تأثیری در مردمی که حتّی او را ندیده اند، گذاشته است که فردی بدون هیچ ناراحتی و برای انجام یک عمل غیر واجب در هوای سرد و برفی بیرون می آید و اذان می گوید.

برچسب شده در: