در این نوشته با جواب فعالیت خارج از کلاس صفحه 121 اقتصاد دهم همراه شما هستیم.

جواب فعالیت خارج از کلاس صفحه 121 اقتصاد دهم

شاید برای شما این پرسش به وجود آمده باشد که واژۀ ناخالص در عبارت تولید ناخالص داخلی، چیست و تفاوتش با خالص در کجاست؟ در این باره تحقیق کنید.

تولید ناخالص یعنی ارزش پولی کل کالا و خدماتی که در داخل مرزهای یک کشور در طول یک سال تولید شده است. در محاسبه ی آن علاوه بر محاسبه ارزش کالاهای تولید شده با یک واحد پولی یکسان، باید ارزش خدمات ایجادشده مانند فعالیت های آموزشی، بهداشتی، امنیتی، تعمیراتی و… نیز محاسبه شود. ( هرجا سخن از تولید می شود منظور تولید هم کالا وهم خدمات است.)  در محاسبه تولید کل جامعه، ارزش تولیدات کالاهای نهایی در نظر گرفته می شود و قیمت کالاهای واسطه ای محاسبه نمی شود زیرا ارزش کالاهای واسطه ای در قیمت نهایی کالای مصرفی قرار گرفته است و اگر ارزش کالاهای واسطه ای را هم محاسبه کنیم دچار خطای تکرار می شویم یعنی دو بار ارزش این کالاها محاسبه شده است . تولید داخلی یک جامعه فقط توسط شهروندان آن جامعه صورت نمی گیرد، بخشی از آن تولید ممکن است متعلق به خارجی های حاضر در آن کشور باشد.

اما تولید خالص به کاهش ارزش یک کالا در طول زمان استهلاک گفته می شود. مثلا ارزش یک خودروی یک سال کار کرده کمتر از خودروی نوی کارنکرده است. که روش محاسبه آن به صورت زیر است:

میزان استهلاک – میزان تولید ناخالص داخلی = میزان تولید خالص داخلی

برچسب شده در: