در این نوشته با جواب فعالیت صفحه 117 مطالعات پنجم همراه شما هستیم.

جواب فعالیت صفحه 117 مطالعات پنجم

1. چرا ایرانیان بنی عبّاس را به قدرت رساندند؟ چرا مردم از حکومت بنی عبّاس ناراضی شدند؟

چون آن‌ها با ادّعای مبارزه با ظلم و ستم بنی امیّه و گرفتن انتقام امام حسین (ع) طرفداران زیادی را در میان ایرانیان جمع کردتد. چون آنها نیز همانند بنی امیّه با ظلم و ستم حکومت کردند و به دستورات اسلان توجّهی نمی کردند. آن‌ها امامان شیعه و پیروان آن‌ها را مورد آزار و اذیّت قرار داده و حتّی به قتل می رسانیدند.

2. چرا هنر و زبان فارسی در دوره‌ی حکومت های ایرانی رونق پیدا کرد؟

چون این حکومت ها (سامانیان، صفّاریان و آل بویه و طاهریان) اهمّیّت زیادی به فرهنگ و هنر، علم و زبان فارسی می دادند. به عنوان مثال رودکی شاعر معروف دوره سامانیان بود و ابوعلی سینا دانشمند بزرگ ایرانی وزیر یکی از شاهزادگان آل بویه بود.

3. با توجّه به آنچه در درس فارسی امسال خوانده اید، یک نمونه از هوشمندی های ابوعلی سینا را تعریف کنید.

فردی بیمار شده بود و تصوّر می کرد که گاو است، هر روز فریاد می زد که مرا بکشید. پزشکان از درمان وی ناتوان بودند. سرانجام ابوعلی سینا پذیرفت وی را درمان کند. او به بیمار گفت می خواهم بکشمت پس دستور داد دست و پای وی را ببندد و به سرای شهر ببرند. هنگامی که ابوعلی سینا می خواست وی را بکشد گفت این چه گاو لاغری است، این را نمی توان کشت. به او علف دهید تا فربه شود. چنان کردند. بیمار خوراکی ها را خورد بدان امید که فربه شود تا او را بکشند. پس از یک ماه بیمار کاملاً سالم شد و از بیماری نجات یافت.