در این نوشته با جواب فعالیت صفحه 138 مطالعات ششم همراه شما هستیم.

جواب فعالیت صفحه 138 مطالعات ششم

به نظر شما چرا امیرکبیر چند کارخانه تأسیس کرد؟

امیرکبیر آرزو داشت ایران به کشوری آباد و مستقل تبدیل شود و به بیگانگان محتاج نباشند. از این رو  برای پیشرفت صنعت چند کارخانه تأسیس کرد.

کاربرگه ی شماره ی ٢٧ را در کلاس تکمیل کنید.

کاربرگه ی شماره ی ٢٧

قلمرو ایران و قراردادهای استعماری

این نقشه قلمرو ایران کنونی و سرزمین هایی را که به موجب قراردادهای استعماری از ایران جدا شدند، نشان می دهد .روی نقشه جهت های اصلی و فرعی را بنویسید. سپس بگویید:

image 54
جواب فعالیت صفحه 138 مطالعات ششم

– در شرق و شمال شرق کدام مناطق قبلا جزء قلمرو ایران بوده اند؟ چند مورد نام ببرید.

مرو، بخارات، هاروت، کابل، سمرقند، قندهار

– در شمال غرب ایران، کدام مناطق قبلا جزء قلمرو ایران بوده اند؟ چند نمونه نام ببرید.

ایروان، گرجستان، داغستان، ارّان

یکی از سه فعالیت زیر را انتخاب کنید و انجام دهید.

الف- پیروزی انقلاب اسلامی به رهبری امام خمینی (ره) دست بیگانگان را از کشور ما کوتاه کرد. پرس وجو کنید و یک جمله از امام (ره) درباره ی قدرت های استعمارگر پیدا کنید و به کلاس بیاورید.

« باید بگوییم بالاترین صدمه ای که از قدرت های بزرگ (قدرتهای استعمارگر) خوردیم، صدمه شخصیت بوده است. آنها کوشش کردند که شخصیت ما را از ما بگیرند و به جای شخصیت ایرانی و اسلامی، یک شخصیت وابسته به اروپای شرقی و غربی به جایش بگذارد. »

ب- به طور گروهی درباره ی یکی از قهرمانان مبارزه با استعمار (غیر از آنهایی که در این درس خواندید) تحقیق کنید و شرح حال مختصری از کارهای او را بنویسید

پاسخ پیشنهادی: ناصر دیوان کازرونی: متولد ۳ دی ماه ۱۳۵۳ در کازرون که رهبر قیام کازرون و فارس را علیه استعمار انگلیسی بر عهده داشت. او همراه با سردار عشایر، صولت الدوله قشقایی در جنگ جهانی اول علیه انگلیسی ها جنگید و سرانجام بعد از سال ها مبارزه در اردیبهشت ماه ۱۳۲۱ در گذشت.

به تقویم مراجعه، و روز ملّی شدن صنعت نفت را در آن پیدا کنید. چرا این روز تعطیل رسمی است؟

۲۹ اسفند روز ملی شدن صنعت نفت ایران است. در این روز تمام قراردادهای مربوط به نفت با کشورهای بیگانه لغو شد و دست بیگانگان (به ویژه انگلیس) از نفت کشورمان کوتاه و نفت متعلق به ملت ایران شد.