در این نوشته با جواب فعالیت صفحه 147 مطالعات نهم همراه شما هستیم.

جواب فعالیت صفحه 147 مطالعات نهم

5. حکومت جمهوری اسلامی چه ویژگی هایی دارد؟ ویژگی های رهبر در حکومت جمهوری اسلامی کدام اند؟ توضیح دهید.

حکومت جمهوری اسلامی حکومتی الهی است، چون محتوای قوانین این حکومت و کشور بر گفته از قرآن و قوانین اسلامی است و کسی که رهبر آن را بر عهده دارد ولیّ فقیه عادل و با تقوا و آگاه به زمان و شجاع و مدیر است.

6. در روزنامه ها یا مجلات؛ یک یا چند مورد از توصیه های رهبر جمهوری اسلامی ایران به کارگزاران حکومتی را درباره امور مختلف کشور جست وجو کنید؟

1) مسئولین باید آماده پاسخ گویی به آحاد مردم باشند.

۲) مسئولین در جمهوری اسلامی نباید خود را رئیس و بالاتر از مردم بدانند.

۳) انتخاب افراد باید بر اساس شایسته سالاری» تعهد و تخصص صورت گیرد.

7. دربارهٔ یکی از نهاد هایی که در مدیریت کلان و حاکمیت کشور )غیر از رهبری و قوای سه گانه( نقش دارند، تحقیق کنید و برخی از مهم ترین وظایف آنها را در کلاس بیان کنید.

مجمع تشخیص مصلحت نظام نهادی بالادستی در نظام جمهوری اسلامی ایران است که برای حل اختلافات مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان و همچنین تدوین سیاست‌های کلی نظام تأسیس شد. این مجمع نخستین‌بار در ۱۳۶۶ش به دستور امام خمینی و صرفاً برای حل اختلاف مجلس و شورای نگهبان تأسیس شد. در اصلاحیه قانون اساسی در سال ۱۳۶۸ش این مجمع شکل قانونی پیدا کرد و دو مورد نیز به وظایف آن افزوده شد: حل معضلاتی که از راه‌های عادی قابل حل نیستند، ارائه مشورت به رهبری در تعیین سیاست‌های کلی نظام. مجمع تشخیص مصلحت وظایف و اختیارات مقطعی دیگری نیز دارد که مهم‌ترین آن دخالت در تعیین اعضای شورای موقت رهبری است. مجمع تشخیص مصلحت را به منزله قائم مقام یا بازوی رهبری و از مهم‌ترین نهادهای سیاسی شمرده‌اند. برخی از وظایف مهم این نهاد به صورت زیر است:

1. تشخیص مصلحت و حل اختلافات میان مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان.براساس این وظیفه، مجمع در تزاحم بین مصلحت نظام و قانون اساسی یا احکام اسلامی، آن را که مهم‌تر است، باید تعیین کند.

2. حل معضلات نظام که از راه‌های عادی قابل حل نیستند پس از ارجاع رهبری به مجمع

3. ارائه مشورت به رهبری در تعیین سیاست‌های کلی نظام

4. بررسی و مشورت در اموری که رهبری به مجمع ارجاع می‌دهد.