در این نوشته با جواب فعالیت صفحه 15 دفاعی دهم همراه شما هستیم.

جواب فعالیت صفحه 15 دفاعی دهم

با استفاده از منابع معتبر نقش شهید حسن طهرانی مقدم را در پیشرفت و توسعه صنایع موشکی ایران بررسی و در کلاس ارائه نمایید.

حسن تهرانی مقدم در ۶ آبان ماه ۱۳۳۸ در محله سرچشمه، تهران زاده شد.او پس از طی تحصیلات مقدماتی، موفق به اخذ مدرک کارشناسی در رشته مهندسی صنایع از دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی شد. وی که در اولین روزهای تشکیل سپاه پاسداران، به عضویت این نهاد درآمده بود، در دوران جنگ ایران و عراق، نخستین فرمانده توپخانه سپاه و بنیانگذار واحد توپخانه در سپاه بود. پس از آن طهرانی مقدم مسئولیت واحد توپخانه را به حسن شفیع‌زاده واگذار کرد و به یگان موشکی سپاه پاسداران رفت و مسئولیت این یگان را برعهده گرفت.

او همچنین در تشکیل و بنیان‌گذاری فرماندهی موشکی سپاه پاسداران تأثیرگذار بود. حسن طهرانی مقدم با پایان جنگ، وارد حوزه تحقیقات و توسعه فعالیت‌های موشکی در سپاه پاسداران شد و مسئولیت ریاست سازمان جهاد خودکفایی سپاه را برعهده گرفت. در دوران پس از جنگ ایران و عراق، تهرانی مقدم وظیفه مدیریت بر پروژه ساخت چند موشک را در واحد موشکی سپاه قبل از غلامرضا یزدانی برعهده داشت، بدین خاطر برخی از همکارانش به او لقب پدر موشکی ایران دادند.


شهید تهرانی مقدم هیچ گاه به اهداف و دستاوردهای میانی و محصولات پایین دستی از فعالیت‌های خود در حوزه‌های نظامی و علمی رضایت نمی‌داد و همواره درصدد دستیابی به بهترین‌ها بود و برای رسیدن به این مقصود از چنان خلاقیتی در جذب منابع و هماهنگ سازی ظرفیت‌ها بهره‌مند بود که به صورت خودکار همه موانع از مسیر ایشان برداشته می‌شد.


این شهید بنیان‌گذار واحد توپخانه و موشکی سپاه بود و از آنجایی که در ابعاد مختلف عملیاتی و صنعت دفاع موشکی توانست ظرفیت بی‌بدیل و توانی مقهور کننده را به ثمر برساند به پدر موشکی جمهوری اسلامی ایران ملقب شد.قدرت بازدارندگی و دفاع موشکی جمهوری اسلامی ایران مهم‌ترین هدیه و دستاورد شهید تهرانی مقدم به سپاه و نظام بود.

تولید تجهیزات دفاعی توسط متخصصان ایرانی چه تأثیری در تعاملات سیاسی ما در جهان دارد؟

کشورهای قدرتمند و متجاوز دنیا مانند آمریکا و برخی ازکشورهای اروپایی خواهند فهمید که نمی توان با تهدید و ارعاب ملت ایران با ابزار جنگ، مقاومت آنها را شکست در نتیجه در تعاملات سیاسی، ایران می تواند با اقتدار و عزت تمام حضور یابد.

برچسب شده در: