در این نوشته با جواب فعالیت صفحه 20 جغرافیا یازدهم همراه شما هستیم.

جواب فعالیت صفحه 20 جغرافیا یازدهم

1) در این دو ناحیه، عناصر آب وهوایی چون دما، رطوبت و بارش چه تفاوتی با هم دارند؟

1) اولان باتور : سردترین پایتخت جهان است. نوسان دما در طول سال زیاد است. در زمستان تا 30- تا 50- درجه سانتیگراد می رسد. میانگین رطوبت سالانه 54 درصد و میانگین بارندگی سالانه کم و حدود 216 میلیمتر است.

جاکارتا : میانگین دما در ماه ها مختلف سال یکنواخت و حدود 27 درجه سانتیگراد است. رطوبت نسبی بیش از 80 درصد و میانگین بارندگی سالانه حدود 2000 میلیمتر است.

2) به یک نقشه جهان نمای دیواری یا اطلس مراجعه کنید. این دو شهر تقریبا در امتداد یک نصف النهار واقع شده اند و دو نوع آب و هوای متفاوت دارند. موقعیت جغرافیایی و طبیعی این دو شهر را با استفاده از نقشه بررسی کنید و عواملی را که موجب تفاوت این دو ناحیه می شوند توضیح دهید.

دو شهر اولان باتور و جاکارتا دریک طول جغرافیایی قرار دارند و البته طول جغرافیایی در آب و هوا اثری ندارد و فقط در اختلاف ساعت تاثیر دارد ولی این دو شهر از لحاظ عرض جغرافیایی با هم اختلاف زیادی دارند. شهر جاکارتا حدود 10 درجه شمالی و اولان باتور حدود 50 درجه شمالی قرار دارند یعنی اختلاف عرض جغرافیایی این دو شهر 50 درجه است.

شهر جاکارتا به دلیل قرار گرفتن در ناحیه آب و هوایی حاره ای دارای اقلیم پر باران می باشد ولی اولان باتور به دلیل قرار گرفتن در عرض های جغرافیایی بالاتر و دور بودن از دریاها و اقیانوس ها دارای اقلیم سرد و خشک می باشد.

3) به نظر شما، بهترین فصل یا زمان برای سفر به اولان باتور و جاکارتا کدام است؟ چرا؟

بهترین زمان سفر برای شهر جاکارتا تابستان است زیرا در نواحی حاره ای یک فصل کم باران وجود دارد یعنی در فصل خشک مقدار باران کاهش می یابد.(شکل صفحه 29) در شهر اولان باتور بهترین زمان سفر تابستان می باشد به دلیل گرم تر شدن هوا در تابستان. بنابراین هر دو شهر در فصل تابستان برای سفر مناسب ترند.

4) آیا می توانید با توجه به اطلاعاتی که از آب و هوای ایران یا جهان دارید، دو ناحیه دیگر را که از نظر آب و هوا کاملاً با یکدیگر متفاوت اند مثال بزنید؟

نواحی زیادی در ایران و جهان وجود دارند که از نظر اقلیمی با یکدیگر بسیار متفاوت هستند. مثلا از نظر بارش در ایران بندرانزلی بیش از 2000 میلی متر بارش دارد و شهر میرجاوه در استان سیستان و بلوچستان تنها 30 میلی متر بارش دارد. و یا دشت لوت یکی از گرم ترین سرزمین های جهان است و قطب جنوب هم سردترین منطقه کره زمین می باشد.