در این نوشته با جواب فعالیت صفحه 77 علوم هفتم همراه شما هستیم.

جواب فعالیت صفحه 77 علوم هفتم

درصد مصرف انرژی‌های گوناگون در جهان در سال 1400 و پیش‌بینی این درصدها در سال 1420 در نمودارهای الف و ب آمده است. با توجه به این نمودارها به پرسش‌های زیر پاسخ دهید.

الف)  در سال 1400 شمسی چند درصد از کل انرژی مصرفی جهان از سوخت های فسیلی تامین می شود؟ 

82/74%=32/68 %(نفت)+26/42%(زغال سنگ)+23/64%(گاز طبیعی)

 ۸۲.۷۴٪ از کل انرژی جهان از سوخت های فسیلی تامین می شود

جواب فعالیت صفحه 77 علوم هفتم
جواب فعالیت صفحه 77 علوم هفتم

ب)  در سال ١۴٢٠ شمسی سهم سوخت های فسیلی در مصرف انرژی کل جهان نسبت به سال ١۴٠٠ شمسی چند درصد تغییر کرده است؟ به نظر شما این تغییر به چه عواملی بستگی داشته است؟ 

به میزان 8.78% کم تر شده است . به دلیل اینکه سوخت‌های فسیلی از منابع تجدید نشدنی هستند و تمام می‌شوند. همچنین با تولید گرما و کربن دی اکسید باعث آلودگی محیط زیست نیز می‌شوند.

جوابی دیگر:  آلودگی هوا، خاک و آب ناشی از استخراج و پالایش و مصرف سوخت های فسیلی باعث بیمار شدن و مردن تعداد زیادی از شهروندان و آلودگی و نابودی محیط زیست می شود.

پ) مطابق پیش بینی های انجام شده در این نمودارها، مصرف کدام نوع از انرژی ها طی ٢٠ سال آینده بیشترین و کمترین کاهش را خواهد داشت؟ 

جواب فعالیت صفحه 77 علوم هفتم
جواب فعالیت صفحه 77 علوم هفتم

با توجه به محاسبات بالا زغال سنگ بیشترین کاهش و نفت کمترین کاهش مصرف سوخت را دارد؛ از طرفی گاز طبیعی در 20 سال آینده 2/2٪ رشد مصرف دارد.

ت) تحقیق کنید سهم هریک از سوختهای گوناگون در مصرف انرژی ایران چند درصد با میانگین جهانی در نمودار الف تفاوت دارد

 ایالت متحده‌ی آمریکا، فرانسه، ژاپن، روسیه، برتانیا، کره‌ جنوبی، کانادا، آلمان، هند، اوکراین، سوئد، چین، اسپانیا، بلژیک، تایلند، جمهوری چک، اسلونی، بلغارستان، فنلاند، مجارستان، برزیل، آفریقای جنوبی، رومانی، مکزیک، آرژانتین، پاکستان، لیتوانی، هلند، ایران، ارمنستان کشورهایی هستند که در حال حاضر از سوخت‌های هسته‌ای برای تأمین انرژی استفاده می‌کنند

با جستجو در اینترنت درصد مصرف انرژی در ایران در هر یک از سوخت‌های گوناگون با توجه به آخرین آمار رسمی در سال 1396 هجری شمسی به شرح زیر است:

گاز طبیعی = 66/96٪
برق آبی = 1/34٪
نفت = 30/71٪
هسته‌ای = 0/58٪
زغال سنگ = 0/33٪
انرژی‌های خورشیدی، باد، … = 0/04٪

بعد از مقایسه با نمودار الف به این نتیجه می‌رسیم مصرف انرژی‌های نفت، زغال سنگ، هسته‌ای، برق آبی و انرژی‌های خورشیدی و باد و … در ایران نسبت به جهانی کمتر و در گاز طبیعی بیشتر است.

برچسب شده در: