در این نوشته با جواب فعالیت های نگارشی صفحه 71 نگارش هفتم همراه شما هستیم.

جواب فعالیت های نگارشی صفحه 71 نگارش هفتم

1. بند های زیر را بخوانید، موضوع بند و جمله موضوع را مشخّص کنید

الف) بازی برای کودکان، لذّت بخش تر از خوردن آب و غذا است. کودکان، وقتی در شور و شادی بازی غرق می شوند، غذا خوردن را فراموش می کنند. بیشتر مادران برای خوراندن غذا به کودکان خود، به زحمت می افتند؛ اما هرگز پیش نمی آید، مادری برای تشویق کودک به بازی، به زحمت بیفتد. کودکان هنگام غذا خوردن، به سراغ بازی می روند؛ ولی هنگام بازی، معمولاً دنبال غذا نمی روند.

موضوع بند: لذّت بازی کردن برای کودکان

جمله موضوع : بازی برای کودکان، لذّت بخش تر از خوردن آب و غذا است.

ب) «کتاب ها، مثل آدم ها هستند. بعضی از کتاب ها ساده لباس می پوشند و بعضی، لباس های عجیب و غریب و رنگارنگ دارند. بعضی از کتاب ها برای ما قصّه می گویند تا بخوابیم و بعضی قصّه می گویند تا بیدار شویم. بعضی از کتاب ها شاگرد اوّل می شوند و جایزه می گیرند؛ بعضی مردود می شوند و بعضی تجدید؛ بعضی از کتاب ها تقلّب می کنند… بعضی از کتاب ها پرحر فاند ولی حرفی برای گفتن ندارند و بعضی ساکت و آرام اند ولی یک عالم، حرف کفشی در دل دارند… ».

موضوع بند: شباهت کتاب با آدم

جمله موضوع : کتاب ها، مثل آدم ها هستند.

2. برای هر یک از موضوع های زیر، یک بند بنویسید.

الف) تیم والیبال کلاس ما

ب) صدای زنگ آخر

تیم والیبال کلاس ما:

تیم والیبال کلاس ما با داشتن بازیکنان خوب یکی از مطرح ترین تیم ها در این مدرسه است. ما با داشتن تمرینات منظّم و با استفاده از نظریات مربّی خویش و تجربیات دیگران و همچنین برگزاری مسابقات تدارکاتی توانسته ایم ضمن بالا بردن تمرینات خویش حس رقابت را نیز در بین دیگر تیم های والیبال مدرسه ایجاد کنیم. اگرچه دیگر تیم های مدرسه سعی دارند تا خودی نشان دهند امّا به دلیل داشتن ضعف هایی همچون نداشتن انگیزه و هدف، تمرینات منظّم و مستمر و همدلی و هماهنگی بین بازیکنان نتوانسته اند به آن جایگاهی که انتظارش را دارند دست یابند. این در حالیست که تیم ما با کسب جایگاه و مقام اوّلی در بین تیم های سایر کلاس ها حرف اوّل را می زند.

ب) صدای زنگ آخر

همین که زنگ آخر زده می شود و صدای آن به گوش می رسد به یک باره چنان همهمه ای در کلاس و در مدرسه می پیچد که گویی مراسم جشن و سرور بر پاست. بچّه ها همگی با یک شور و شعف وصف ناپذیری از کلاس و درس و مدرسه خارج می شوند تعدادی از بچه ها را می بینی که به دور معلّم حلقه زدند و او را سؤال پیچ می نمایند بعضی از دانش آموزان از روی خونسردی در حال جمع و جور کردن لوازم درسی خود هستند تعدادی از دانش آموزان بازیگوشی می کنند و از سر و کول یکدیگر بالا می روند و گروهی نیز صحبت کنان مدرسه را ترک می کنند خلاصه زنگ آخر که زده می شود با تعطیل شدن مدرسه چنان منظره جذّابی ایجاد می شود که می توان با الگو گرفتن از سوژه های موجود داستان ها و حکایت های شیرین و به یاد ماندنی نوشت. به راستی صدای زنگ آخر چه دلنشین و خاطره انگیز است.

برچسب شده در: