در این نوشته با جواب گفت و گو صفحه 34 زمین شناسی یازدهم همراه شما هستیم.

جواب گفت و گو صفحه 34 زمین شناسی یازدهم

الف) گوهرها را چگونه تراش می دهند؟

الف) تراش برلیان – تراش تخت – تراش فلامک – تراش دامله یا نوع یمنی. پشت ماهی و … وجود دارد و دستگاه ها هم می توان به دستگاه تراش دامله و فست (زاویه دار) اشاره کرد.


ب)  تفاوت الماس و برلیان در چیست؟

برلیان خود نوعی تراش است که در بالا 54 وجه و در پایین 38 وجه دارد و چون روی الماس به بهترین نحو خود را نشان می دهد به اشتباه الماس به این صورت تراش خورده را برلیان بیان می کنند. و در ضمن این نوع تراش بر روی انواع بریل و سفایر زیبا است اما هیچکدام ضریب شکست بالای الماس را ندارند. همچنین امروزه الماس با تراش های باگتی. اشکی و … هم تولید می شود اما معمولا الماسهای با کیفیت درجه دو به بالا.
به عبارت دیگر:
برلیان : این واژه عبارتی است که برای نوعی خاصی از تراش سنگ الماس استفاده می شود . تراش برلیان در حقیقت از نوع دیگری از تراش، به نام تراش سوییسی گرفته شده که در گذشته برای تراشیدن سنگ های قمیتی مختلف استفاده می شد.
در این نوع برش همواره سعی می شود جلوه های بصری سنگ الماس را بیشتر به نمایش گذاشته شود، لذا زاویه برش ها طوری طراحی شده که نور وارد شده، به صفحات بیشتری از تراش برخورد کرده و نهایتا به چشم بیینده برسد .

این استاندارد می بایست توسط کلیه افرادی که در زمینه تراش الماس فعالیت دارند، چه کسانی که به روش سنتی عمل کرده و چه کسانی که با استفاده از دستگاه های پیشرفته این عمل را انجام می دهند، رعایت شود.

بنابراین دانشمندان موسسات بزرگ آمریکا و بلژیک همواره در تلاش برای بهتر کردن این نوع تراش بوده تا هر ساله استاندارد جدیدی را برای آن معرفی کنند .

الماس : به طور کلی عموم مردم از سطح اطلاعاتی خوبی درباره سنگ الماس برخوردار هستند، از جمله این که این سنگ در دسته سنگ های قیمتی طبقه بندی شده ، بالاترین درجه سختی را دارا بوده، بسیار گران قیمت است، در برخی موارد به عنوان پشتیبانی پول یک مملکت محسوب شده اند و …


حتی در برخی موارد دیده شده بعضی از الماس ها دارای تاریخچه مختص خود هستند .


در نهایت بیان می شود به دلیل نوع تراش برلیان مورد استفاده برای سنگ های الماس پیوسته در حال تغییر و بهبود است، لذا عموم مردم این سنگ قیمتی را به عنوان برلیان می شناسند.


در صورتی که می بایست به خاطر داشته باشید برلیان تنها نوع تراش استفاده شده برای سنگ الماس می باشد.

از طرفی ممکن است از تراش برلیان برای تراشیدن سایر سنگ های قیمتی نیز استفاده شود.

پ) از الماس در سر مته حفاری استفاده می کنند. علت چیست؟

علت سختی بالای الماس است که در برابر ضربه مقاوم است و می تواند سنگ های معدنی که سختی کمتری نسبت به خود را دارد، متلاشی کند.