در این نوشته با جواب گفت و گو کنید صفحه 67 علوم ششم همراه شما هستیم.

جواب گفت و گو کنید صفحه 67 علوم ششم

1- نور خورشید چگونه به ایجاد ابر، باد و باران کمک می کند؟

نور خورشید باعث ایجاد تغییرات آب و هوایی در کره زمین می شود. همانطور می دانیم کره زمین در  حال چرخش است، این چرخش باعث می شود که گرما از مناطق گرمسیری به مناطق قطبی انتقال یابد که این خود باعث «ایجاد باد» می شود.

هنگامی که هوای گرم از سطح زمین به طرف بالا حرکت می کند، کم کم سردتر می شود در نتیجه مقداری از بخار آب آن به دور ذره های کوچکی که در هوا پراکنده اند جمع می شود و میلیون ها ذره ی کوچکِ آب پدید می آورد که در هوا شناور می شوند و به صورت ابرهای کوچک و بزرگ در می آیند. اگر هوا بسیار سرد باشد، بخار آب به طور مستقیم به ذره های ریز یخ تبدیل می شود و ابری را به وجود می آورد که از ذره های بسیار زیاد یخ به وجود آمده است.

با توجّه به مطالب فوق متوجّه می شویم که انرژی خورشید نقش بسزایی در ایجاد ابر و باد و باران ایفا می کند.

2- بسیاری از دانشمندان معتقدند منبع اصلی بیشتر انرژی‌هایی که ما در زندگی مصرف می‌کنیم، نور خورشید است. شما در این مورد چه فکر می‌کنید؟ دلایل خود را در گروه بیان کنید. 

گیاهان سبز به کمک نور خورشید مواد غذایی تهیه می‌کنند و به این ترتیب انرژی نور خورشید را در محصولات خود ذخیره می‌کنند. به این انرژی، انرژی شیمیایی می‌گوییم. زندگی همه موجودات زنده اعم از گیاهان، جانوران و انسان‌ها به انرژی شیمیایی ذخیره شده در غذاها بستگی دارد.

گیاهان غذا ساز و تولید کننده هستند و از این غذاها، خود گیاه و جانوران و انسان استفاده می‌کنند. جانوران گوشت‌خوار نیز انرژی مورد نیاز خود را با خوردن جانوران گیاه‌خوار تأمین می‌کنند. در حقیقت زنجیره غذایی همان زنجیره انرژی است که انرژی اولیه‌اش از خورشید تأمین می‌گردد.

برچسب شده در: