در این نوشته با جواب گفت و گو کنید صفحه 68 زمین شناسی یازدهم همراه شما هستیم.

جواب گفت و گو کنید صفحه 68 زمین شناسی یازدهم

1) در پایداری دامنه ها، پوشش گیاهی، تأثیر مثبت و منفی دارد. در این توضیح دهید.

پوشش گیاهی نقش مهمی در پایدارسازی دامنه ها دارد و موجب جلوگیری از فرسایش دامنه ها می شود و… و به نظرم افزایش پوشش گیاهی نقش منفی در پایدارسازی دامنه ها ندارد.

2) یکی از روش های پایدارسازی دامنه ها و ترانشه ها، میخ کوبی است که در شکل زیر نشان داده شده استدر مورد این روش ها در کلاس بحث کنید.

image 16

میخکوبی خاک جزو بهترین روش های به کار بسته شده برای پایدارسازی
شیب های خاکی است. نحوهٔ کلی کار در این روش، حفر شبکه ای از سوراخ ها در دیواره خاکی، قرار دادن میلگردهای فولادی و در نهایت پر نمودن فضای خالی سوراخ ها با استفاده از دوغاب سیمان است.

مراحل اجرای دیوارهای میخکوبی شده:

مرحله 1: گودبرداری:

گودبرداری اولیه تا عمقی صورت میپذیرد که دیوارهٔ ٔ گودبرداری شده بتواند در مدت کوتاهی بین 24 تا 48 ساعت پایداری خود را حفظ کند. عمق گودبرداری جهت تأمین کوتاه مدت پایداری در بین 1 تا 2 متر می باشد. عرض گودبرداری انجام شده حداقل باید به اندازهای باشد که بتوان ابزارهای لازم را در محل مستقر کرد. عرض مش فولادی در تعیین عرض گودبرداری مؤثر است، در عین حال، خاکبرداری در عرضهای بزرگتر از 12 متر موجب افزایش تغییر شکل های افقی می گردد. پانلهای خاکبرداری، یک در میان برداشت می شوند.

مرحله 2: حفاری چال برای اجرای میخ:

چال های مورد نظر با طول، قطر و شیب مشخص اجرا می شوند و امتداد آنها تقریباً افقی می باشد.

مرحله 3: نصب میخ و دوغاب ریزی:

در این مرحله میلگردهای فولادی (میخ ها) در چالهای پیشحفاری شده کار گذاشته می شوند. میلگردهای به کار رفته شده اغلب تو پر هستند اما میتوان از میلگردهای توخالی نیز مطابق به آیین نامهٔ اجرایی وزارت راه آمریکا مربوط به میخکوبی با میلگردهای توخالی نیز استفاده کرد. جهت آنکه راستای میلگردها دقیقاً در امتداد محور استوانهٔ چالهای حفر شده باشد از ابزاری به نام مرکز کننده استفاده می شود. میلگردها در داخل مرکزکنندهها فرورفته و سپس در داخل چال، جاگذاری می شوند. چنانچه شرایط خوردگی شدید باشد از غلافهای پلاستیکی مخصوصی جهت محاظت از میخ ها استفاده می شود. در همین حال یک لولهٔ  دوغاب ریزی به انتهای چال رفته و فضای خالی باقی مانده را از انتها تا ابتدای چال دوغاب ریزی می کند. شیب چالهای حفر همانطور که پیش از این نیز گفته شد به مقدار ملایمی در پایین سطح افق قرار دارد؛ لذا دوغاب با نیروی وزن وارد شده بر آن به خوبی در حفره ها جا می گیرد. به چنین روشی، روش دوغاب ریزی ثقلی گفته می شود که جزء روش های متداول در میخکوبی به حساب می رود. پیش از مرحلهٔ بعدی، نوارهای زهکشی ژئوکاپوزیتی بر روی سطح گودبرداری و به طور تقریبی بین شبکهٔ ٔ میخهای بیرون آمده کارگذاشته می شود. نوارهای زهکشی تا قسمت تحتانی گودبرداری ادامه می یابد تا زهآب جمع شده را به پاشنهٔ دیوار هدایت و خارج کند.

مرحله 4: ساخت پوشش شاتکریت موقتی:

قبل از آنکه مرحله بعدی گودبرداری شروع شود شاتکریت جهت یکپارچه سازی ابتدای میخ ها و کل سیستم بر روی سطح گود پاشیده میشود. نحوۀ متداول اجرا به این صورت است که از یک پوشش شاتکریتی با میزان ملایمی از تسلیح فولادی استفاده شود. تسلیح فولادی اغلب شبکهٔ مش بندی شده از سیمهای به هم جوش خورده است. طول پانلهای مش فولادی جوش خورده باید به اندازهای باشد که هر پانل با پانل کنار تا اندازهای همپوشانی داشته باشد. در این مرحله لایهٔ نازک بتن شاتکریت بر روی سطح گود پاشیده میشود. بعد از آن یک صفحه پلیت فولادی بر روی نوک میخ کار گذاشته می شود. از واشر و مهرههای شش گوش برای اتصال میخ به صفحهٔ پلیت
استفاده میشود. توجه شود که مدت 72ساعت لازم است تا بتن شاتکریت به مقاومت سه روزه تقریباً معادل 10/5مگاپاسکال برسد و بعد گودبرداری مرحلهٔ بعد انجام شود.

مرحله 5: ساخت دیوارهٔ میخکوبی شده تا عمق مورد نظر:

مراحل 1 تا 4 تا عمق مورد نظر جهت گودبرداری ادامه می یابد. در هر مرحله از گودبرداری، نوارهای زهکشی قایم که در انتهای گود به صورت لوله ای جمع شده است، در امتداد بعدی گودبرداری گسترده می شود. سپس پانلهای مشبندی جدید بر روی پوشش کار گذاشته میشود. شاتکریت با همپوشانی قابل قبولی نسبت به لایهٔ ٔ بالایی شاتکریت بر روی دیوار پاشیده می شود. در انتهای گود نوار زهکشی دوباره لوله شده تا برای مرحلهٔ بعدی استفاده شود.

مرحله 6: ساخت پوشش دایمی و نهایی:

وقتی گودبرداری تا عمق مورد نظر ادامه یافت، سیستم میخکوبی شده در تمام سطح دیوار نصب شد و نیز آزمایشهای لازم جهت اطمینان از عدم رخداد هر نوع گسیختگی انجام گرفت، ممکن است پوشش نهایی و دایمی ساخته شود. همانطور که گفته شد از پوشش دایمی در شرایطی استفاده می شود که از دیوار میخکوبی جهت سیستم پایدارسازی دایمی گود بهره گرفته شده باشد. برای پوشش های دایمی ممکن است از بتن مسلح درجا، شاتکریت مسلح یا پنل های پیش ساخته استفاده شود.