ما در این نوشته سوالات متن درس هفتم انسان و محیط زیست پایه یازدهم چاپ 99 را هم به صورت متن در ادامه نوشته و هم به صورت فایل pdf در انتهای این نوشته برای دانلود قرار دادیم.

کامل ترین جزوه، پرسش و پاسخ،سولات متن درس هفتم انسان و محیط زیست یازدهم در قالب 32 سوال را در ادامه نوشته ببینید.

سوالات درس هفت محیط زیست یازدهم

درس محیط‌ زیست، بستر گردشگری مسئولانه بدین شرح است.

1-گردشگری را تعریف کنید.

سفر و فعالیتی که خارج از محل زندگی انجام می شود و فرد برای حداقل یک روز و حداکثر یک سال جهت تفریح و اهدافی دیگر در مکانی غیر از محل زندگی اقامت و گشت و گذار می نماید.

2- مهم ترین اهداف گردشگران خارجی و داخلی ازسفربه ایران را نام ببرید.

انواع جاذبه های طبیعی، فرهنگی و تاریخی در ایران، علاوه بر گردشگری داخلی، هدفی ارزشمند برای گردشگری خارجی به شمار می رود.

3- مزایای توسعه منطقی گردشگری را بنویسید.

الف-گردشگری نقش مؤثری نیز در شکوفایی اقتصادی، فرهنگی و سیاسی کشورهای میزبان ایفا می کند. از زمان ورود یک گردشگر، او برای تأمین غذا و اقامت، رفت و آمد، تفریح و گشت و گذار، خرید سوغات و دیدن جاذبه های یک منطقه هزینه می کند .

ب- ارائه خدمات گردشگری، ایجاد فرصت هایی برای جذب سرمایه و مشاغل نوین مانند تأسیس مهمان پذیرها (بزرگ و کوچک،) مراکز پذیرایی، شرکت های خدمات مسافرتی و گردشگری و… در جوامع میزبان می شود.

4- گردشگری با چه عواملی رابطه تنگاتنگ دارد؟

گردشگری با امنیت سیاسی، اقتصادی و احترام متقابل رابطه تنگاتنگی دارد.

5- چرا گردشگری از بعد فرهنگی و اجتماعی مهم است؟

گردشگری از بعد فرهنگی و اجتماعی نیز مهم است، زیراجوامع و کشورهای میزبان می توانند از طریق گردشگران به ترویج زبان، فرهنگ و رسوم اجتماعی خود بپردازند.

6- دونمونه از نحوه برخورد با جاذبه های گردشگری را بنویسید.

برخورد منفی مانند گروه های افراطی تکفیری مانند داعش در کشورهای عراق، سوریه و منطقه حجاز آثار تاریخی بی شماری را نابود کردند.

برخورد مثبت مانند شهرستان شوشتر ، به واسطه وجود سازه های آبی تاریخی و سایر اماکن فرهنگی و توجه مسئولان در حال حاضر باظرفیت سازی لازم به یکی از اهداف گردشگری ایران تبدیل شده است.

7- پیشینه گردشگری در ایران را توضیح دهید.

ایران یکی از کشورهایی است که قدمت طولانی درگردشگری دارد. موقعیت جغرافیایی، تنوع نژادی، زبانی، قومی، فرهنگی، جاذبه های طبیعی ومتنوع و همچنین ویژگی های اخلاقی مردم و علاقه به سیر و سفر از عوامل اصلی گردشگری در ایران محسوب می شود.

7- کاروانسرا را تعریف کنید.

کاروانسراها منازلی در بین مسیرهای طولانی بودند. مردم و کاروان های تجاری در این منازل اقامت می کردند. این کاروانسراها امکانات متفاوتی داشتند.

8- وضعیت امروزی کاروانسراهای ایران چگونه است؟

امروزه با بازسازی برخی از این کاروانسراها آنها را به محل اقامت مسافران تبدیل نموده اند.

9- روز آشتی با طبیعت چه روزی است؟

سیزده به در، روز آشتی با زمین و طبیعت است.

10- علل برگزاری مراسم سیزده به در درایران باستان چیست؟

سیزده به در، سیزدهمین روز فروردین ماه و از جشن های نوروزی است. ایرانیان باستان در آغاز سال نو، پس از دوازده روز جشن و شادی به نشانه دوازده ماه سال، در روز سیزدهم با رفتن به دامان طبیعت و همزیستی با آن خود را برای سالی نیکو و پر از برکت آماده می کردند.

11- سفرنامه نویسی چیست؟

سفرنامه نویسی سبکی ادبی است که در آن شخص، دیده ها،شنیده ها، جزئیات، احساسات و رخدادهای دوران سفر را برای دیگران می نگارد.

سوالات متن درس هفتم انسان و محیط زیست یازدهم

سوالات متن درس هفتم انسان و محیط زیست یازدهم

12- آثار نامطلوب گردشگری بدون برنامه ریزی و مدیریت را بنویسید.

الف -گاهی گردشگران بناهای تاریخی را تخریب می کنند. برای مثال قطعه ای از یک اثر تاریخی رابرمی دارندو به عنوان یادگاری با خود می برند. آثار هنری را از مساجد، صومعه ها، کلیساها و معابد برمی دارند. کاشی ها را از دیوارها در می آورند و نام خود را روی دیوارهای باستانی و آثار طبیعی حک می کنند. از اصلی ترین پیامدهای حضور گردشگر، ایجاد تغییرات و تخریب ها در چشم اندازها و منظرهای طبیعی است که قطعا در دراز مدت نقشی اساسی در تغییر محیط زیست هر منطقه دارد .

ب- استفاده بی رویه از منابع طبیعی، آب و سایر اجزای زنده و غیره زنده محیط زیست می تواند یکی دیگر از آثار نامطلوب گردشگری بدون برنامه ریزی و مدیریت باشد .

پ-در برخی از مناطق گردشگری، انواع اماکن اقامتی، مجتمع های گردشگری وتجاری ساخته می شوند که بدون توجه به شرایط طبیعی و توان محیط زیست توسعه می یابند. گاهی اوقات ورود به پهنه های بومی شرایط را برای مردم محلی نیز غیر قابل تحمل می کند.

13- بوم گردشگری چیست؟

بوم گردشگری یک مسافرت مسئولانه به مناطق طبیعی است که محیط زیست راحفظ می کند و در ارتقای سطح زندگی مردم محلی نقش بسزایی دارد.

14- انواع بوم گردشگری را بنویسید.

بوم گردشگری انواع مختلفی از گردشگری را شامل می شود که می تواند حتی یک سفر علمی یا گذراندن تعطیلات آخر هفته در حومه یک شهر یا روستا باشد. تمام انواع گردشگری به نوعی می توانند در طبقه بندی بوم گردشگری بگنجند.

15- معنای عام بوم گردشگری را بنویسید.

در مفهوم عام، بوم گردشگری شامل گشت وگذار در محیط های طبیعی و بکر دارای عناصر طبیعی منحصر به فرد است، برای مثال گردش درغارها، کوه ها، آبشارها، بیابان ها، کویرها، جنگل ها، تندرا و دیگر عوارض و پدیده های طبیعی.

16- درچه صورتی بازدیدازمکان های تاریخی و باستانی ازمصادیق بوم گردشگری است؟

اما بازدید از مکان های تاریخی و باستانی با انواع فرهنگ ها و قومیت ها که جنبه های زیبایی شناختی و فرهنگی دارد، اگر سازگار با حفظ و حمایت از محیط زیست باشد نیز از مصادیق بوم گردشگری است.

17- سه ویژگی بوم گردشگری را بنویسید.
الف- سفری که حامی حفاظت از تنوع زیستی ومحیط زیست و با حداقل آثار نامطلوب محیط زیستی باشد .

ب- سفری که برای جوامع میزبان محلی سودمند باشد .

پ- سفری که به درک و فهم عمیق از طبیعت و محیط زیست منجر شود.

18- هدف اصلی بوم گردشگری چیست؟

در واقع دست یابی به پایداری محیط زیست هدف اصلی بوم گردشگری است.

19- برای دست یابی به توسعه پایدارگردشگری چه اقداماتی لازم است؟

برای دستیابی به توسعه پایدار گردشگری ارائه انواع آموزش هابسیار اهمیت دارد، به طوری که فرهنگ گردشگران به سمت حفظ و حمایت از محیط زیست سوق داده شود.

20- درک ساده از بوم گردشگری چیست؟

شاید درک ساده ای از بوم گردشگری تنها وقت گذرانی و انجام هر فعالیتی در طبیعت باشد.مانند تاب بستن بردرخت

21- چرا مزارع روستایی از مقاصد بوم گردشگری است؟

مزارع روستایی به منظور حمایت از کشاورزی پایدار بومی در کشورهای محروم برای کشت و پرورش انواع گونه های خاص گیاهی و جانوری نیز از مقاصد بوم گردشگری هستند.

22- مهم ترین اهداف بوم گردشگری درجوامع درمعرض خطر را بنویسید.

برخی از اهداف بوم گردشگری به حفاظت از زمین و معیشت جوامع در معرض خطر به دلیل توسعه ناپایدار صنعت، جنگل زدایی وغیره تمرکز می کنند.

23- مهم ترین اقدامات بوم گردشگری درجوامع درمعرض خطر را بنویسید.

در این جهت تعامل با مردم محلی برای کاشت درختان، توسعه معاملات محلی، تجهیز خانه ها و ارائه آموزش های لازم برای ارتقای آگاهی، حفظ و احترام به محیط زیست و فرهنگ مردم محلی انجام می شود.

24- مناطق تحت حفاظت ایران توسط سازمان محیط زیست کشور را نام ببرید.

الف-پارک های ملی

ب- آثار طبیعی ملی

پ- منطقه حفاظت شده

ت- پناهگاه حیات وحش

25- پارک ملی را تعریف کنید.

به محدودهای از منابع طبیعی کشور گفته می شودکه نمایانگر نمونه های برجسته ای از مظاهر طبیعی ایران است. پارک های ملی به منظور حفظ و ایجاد محیط مناسب برای تکثیر و پرورش جانوران وحشی و رشد رستنی ها در شرایط کاملاًطبیعی تحت حفاظت قرار می گیرند. گردشگری در پارک های ملی با رعایت قوانین و مقررات سازمان حفاظت محیط زیست و در مناطق مشخص شده انجام می شود.

26- آثار طبیعی ملی را تعریف کنید.

پدیده ها یا مجموعه های گیاهی و جانوری به نسبت کوچک، جالب،کم نظیر، استثنایی و غیرقابل جایگزین که دارای ارزش های حفاظتی، علمی، تاریخی یا طبیعی هستند.

27- منطقه حفاظت شده را تعریف کنید.

اراضی که از نظر حفاظت دارای ارزش استراتژیک است و به منظور حراست، ترمیم و احیای حیات جانوری و گیاهی و جلوگیری از انهدام تدریجی آنها انتخاب می شوند. این مناطق که نسبتاً وسیع هستند برای فعالیت های تفرجگاهی و گردشگری براساس مقررات و محدودیت های تنظیم شده مورد استفاده قرار می گیرند.

28- پناهگاه حیات وحش را تعریف کنید.

مناطقی از انواع زیستگاه های نمونه اند که برای حمایت از جمعیت گونه های حیات وحش که اهمیت ملی دارند، انتخاب می شوند. این مناطق، محیط های مناسبی برای فعالیت های آموزشی و پژوهشی محسوب میشوند. فعالیت های گردشگری کنترل شده و درابعاد محدود در پناه گاهها مجاز است.

29- برخی از قوانین و مقررات مناطق حفاظت شده ایران را بنویسید.

-تیراندازی و شکار در پارک های ملی ممنوع است .

-چرای دام، قطع درختان، بوته کنی، تجاوز و تخریب محیطزیست و به طور کلی هر عملی که موجب از بین رفتن رستنی ها و تغییر بومسازگان(اکوسیستم)شود، در پارک ملی و آثار طبیعی ملی ممنوع است .

-هرگونه بهره برداری در پناهگاه های حیات وحش و مناطق حفاظت شده بدون مجوز ممنوع است .

-ورود به مناطق تحت حفاظت و عبور از آنها به استثنای جاده های عمومی تابع دستورالعمل سازمان حفاظت محیطزیست خواهد بود.

30- توسعه پایدار چیست؟

، توسعه پایدار توسعه ای است که نیازهای فعلی جامعه را برآورده می سازد، بدون آنکه به نیازهای نسل های آینده صدمه ای وارد شود.

31- گردشگری پایدارچیست؟

گردشگری پایدار به معنای رسیدن به رشد در شیوه حفظ طبیعت، محیط زیست، فرهنگ، تاریخ و تمدن در جوامع است. میان گردشگران، جوامع میزبان،جاذبه های گردشگری و محیط زیست، ارتباطی متقابل و پیچیده وجود دارد.

32- گردشگری مسئولانه یعنی چه؟

گردشگری مسئولانه یعنی همانطور که ما وقتی به مهمانی می رویم، خانه میزبان خود را آلوده یا تخریب نمی کنیم پس باید همین رفتار را هنگام گردشگری نیز رعایت کنیم. اگر چه بابت سفرمان هزینه پرداخت می کنیم، اما این موضوع باعث نمی شود که به میزبان بی احترامی کنیم یا خانه اورا خراب کنیم. از طریق ارتباط بیش تر با زندگی مردم محلی و درک مسائل فرهنگی، اجتماعی و محیط زیستی، گردشگران لذت بیش تری می برند.

مسئولیت پذیری هنگام گردشگری نشانه سطح فرهنگی و تربیتی یک جامعه است.

همچنین ببینید: جواب فعالیت های درس 7 محیط زیست یازدهم

تهیه و تنظیم سوالات متن درس هفتم انسان و محیط زیست یازدهم : جناب آقای محسن یوسفی