آپدیت

سوالات متن درس ۳ جامعه شناسی دوازدهم انسانی✨با جواب

3 2

در این نوشته با سوالات متن درس ۳ جامعه شناسی دوازدهم انسانی همراه شما انسانی های دوازدهمی هستیم. کامل ترین و جامعه ترین پرسش و پاسخ یا همان سوالات متن درس سوم جامعه شناسی دوازدهم را در ادامه مطلب مشاهده کنید.

سوالات درس ۳ جامعه شناسی دوازدهم

۱ – چرا ما بی نظمی را بیشتر می بینیم و نظم را مشاهده نمی کنیم؟

پاسخ: زیرا به نظم عادت کرده‌ایم

۲ – در مثال ورزشگاه چه نظم هایی وجود دارد که به آنها توجه نکرده اید؟

پاسخ: در روز برگزاری شهرآورد، وسایل نقلیۀ عمومی برای رسیدن به ورزشگاه وجود دارد، پلیس در خیابان‌ها حضور دارد، هنگام ورود به ورزشگاه، نیروی انتظامی تماشاچیان را بازرسی می‌کند، همۀ بازیکنان به موقع در زمین بازی حاضر می‌شوند، بازی سر ساعت معین شروع می‌شود، بازی طبق قواعد از پیش تعیین شده انجام می‌شود و… .

۳ – مثال هایی ذکر کنید که نشان دهد در زندگی روزمره بی نظمی بیشتر از نظم به چشم می آید؟

پاسخ: دانش آموزی که دیر به مدرسه می‌رسد یا تکالیف خود را به موقع انجام نمی‌دهد، راننده‌ای که در شانۀ خاکی جاده رانندگی می‌کند یا سبقت غیرمجاز می‌گیرد، کارمند بانکی که در پرداخت وام، آشنایان و بستگان خود را در اولویت قرار می‌دهد، پزشکی که بیماران خود را در مطب منتظر می‌گذارد و…

۴ – منظور از آشنایی زدایی چیست؟

پاسخ: جامعه‌شناسان برای شناختن نظم، از امور آشنا و مأنوس «آشنایی زدایی» می‌کنند؛ یعنی از دید یک فرد غریبه به موضوعات آشنا و روزمرۀ اطراف خود نگاه می‌کنند و در کنار بی‌نظمی، نظم را می‌شناسند

۵ – چگونه می توانیم نظم های پنهان و شگفت انگیزی که در زندگی ما وجود دارد را کشف کنیم؟

پاسخ: در زندگی ما انسان‌ها نظم‌های پنهان و شگفت‌انگیزی وجود دارد که با هنر آشنایی‌زدایی از امر مأنوس، می‌توان آنها را کشف کرد

۶ – نظم یعنی چه؟

پاسخ: نظم یعنی قرار گرفتن هر پدیده در جای خود که جای پدیده‌ها را همین قواعد تعیین می‌کنند

۷ – نظم اجتماعی چه فوایدی دارد؟

پاسخ: نظم اجتماعی پیش‌بینی رفتار دیگران و همکاری با آنها را امکان‌پذیر می‌نماید؛ باعث می‌شود شما بدانید که چه توقعات و انتظاراتی می‌توانید از دیگران داشته باشید و اتفاقات غیرمنتظره، شما را از همکاری با دیگران باز ندارند

۸ – آیا پیش بینی رفتار دیگران بر مبنای قواعد اجتماعی، همواره صحیح خواهد بود؟

پاسخ: ممکن است گاهی دانسته‌هایمان غلط از آب درآیند، دیگران مطابق انتظارات رفتار نکنند و حوادثی خلاف قواعد رخ دهند.

۹ – نظم اجتماعی نتیجه‌ی چیست؟

پاسخ: نظم اجتماعی در نتیجه قواعدی که ما انسان‌ها برای با هم زندگی کردن پذیرفته‌ایم، برقرار می‌شود

۱۰ – کارکردهای قواعد اجتماعی را بنویسید.

پاسخ: ارتباط ما با یکدیگر را امکان‌پذیر می‌سازند و سامان می‌دهند، کنش‌های ما را برای یکدیگر قابل پیش‌بینی می‌کنند و امکان مشارکت ما در زندگی اجتماعی را فراهم می‌آورند.

۱۱ – ساختار اجتماعی را تعریف کنید.

پاسخ: خود این قواعد چگونه با هم مرتبط و سازگار می‌شوند؟ مثلاً قواعد اقتصادی یعنی قواعد تولید، توزیع و مصرف چگونه با یکدیگر هماهنگ می‌شوند؟ یا قواعد اقتصادی چگونه با قواعد زندگی خانوادگی یا قواعد سیاسی هماهنگ می‌شوند؟ جامعه‌شناسان برای پاسخ به این پرسش‌ها، از «ساختار اجتماعی» سخن می‌گویند

۱۲ – ساختار اجتماعی چیست؟

پاسخ: ارتباط میان پدیده‌های اجتماعی ساختار اجتماعی نامیده می‌شود.

۱۳ – ساختار اجتماعی چیست؟

پاسخ: ارتباط میان پدیده‌های اجتماعی ساختار اجتماعی نامیده می‌شود.

۱۴ – منظور از دو پدیده هم تغییر چیست؟

پاسخ: گاهی تغییر در یک پدیده اجتماعی با تغییر در پدیده دیگر همراه است. این دو پدیده را «هم‌تغییر» می‌گویند.

۱۵ – منظور از تبیین چیست؟

پاسخ: منظور از تبیین، بیان چرایی یک پدیده یا نشان دادن علت ایجاد یا زوال آن است. در تبیین، پدیده‌هایی که قبلاً مستقل از هم به‌نظر می‌رسیدند در ارتباط با یکدیگر قرار می‌گیرند و میان پدیده‌هایی که پیش‌تر در ارتباط با هم دیده می‌شده‌اند، روابط جدیدی طرح می‌شود.

۱۶ – جامعه شناسی تبیینی را تعریف کنید.

پاسخ: این رویکرد که جامعه‌شناسی را در زمره دانش‌های تجربی و ابزاری قرار می‌دهد با نام «جامعه‌شناسی تبیینی» شناخته می‌شود.

۱۷ – ویژگی های رویکرد تبیینی را بنویسید.

پاسخ: در رویکرد تبیینی، پدیده‌های اجتماعی مانند پدیده‌های طبیعی و جامعه همانند طبیعت در نظر گرفته می‌شود. بنابراین روش مطالعه آنها نیز یکسان انگاشته می‌شود. روش مطالعه جامعه، همان روشی است که در مطالعه طبیعت به کار گرفته می‌شود. همان‌طور که علوم طبیعی با شناخت نظم موجود در طبیعت، امکان پیش‌بینی، پیشگیری و کنترل طبیعت را برای انسان‌ها فراهم می‌کند، جامعه‌شناسی نیز با شناخت نظم اجتماعی، به انسان‌ها قدرت پیش‌بینی، پیشگیری و کنترل جامعه را می‌دهد، لذا در این رویکرد هدف جامعه‌شناسی نیز همانند هدف علوم طبیعی است.

۱۸ – مثال هایی ذکر کنید که چگونگی استفاده دانشمندان علوم طبیعی از نظم و قواعد جهان طبیعی را نشان دهد.

پاسخ: ما از خودرو استفاده می‌کنیم امّا از چگونگی عملکرد اجزای آن و نظم میان آنها اطلاع دقیقی نداریم درحالی که دانشمندان با فعالیت‌های علمی، نظم و ترتیب میان این اجزا را شناخته و سپس کنترل کرده‌اند تا بتوانند از آن در ساخت خودرو استفاده نمایند.

دانشمندان در زیست‌شناسی و پزشکی نیز همین‌گونه عمل می‌کنند و با شناخت قواعد حاکم بر بدن، به پیشگیری از بیماری‌ها و درمان آنها می‌پردازند.

۱۹ – موفقیت های دانشمندان علوم طبیعی چه تاثیری بر جامعه شناسان گذاشت؟

پاسخ: همین موفقیت‌های دانشمندان علوم طبیعی، باعث شد جامعه‌شناسان علاقه‌مند شوند تا شباهت‌های جامعه و پدیده‌هایی همچون ماشین و بدن انسان را برجسته کنند و نظم جامعه را همانند نظم میان اعضای بدن یا اجزای ماشین بدانند. از نظر آنان جوامع از انسان‌ها، نهادها، سازمان‌ها، ساختمان‌ها، خیابان‌ها، خودروها و بسیاری از عناصر دیگر تشکیل شده‌اند که با نظمی خاص در کنار هم قرار گرفته‌اند، همان‌طور که بدن و ماشین از اجزایی تشکیل شده‌اند که با نظمی خاص در کنار هم قرار گرفته‌اند.

۲۰ – کدام عامل، برخی جامعه شناسان را علاقمند کرد جامعه شناسی را به علوم طبیعی نزدیک و شبیه نمایند؟

پاسخ: موفقیت های بی سابقه علوم طبیعی

۲۱ – نقش تاثیر انسان بر طبیعت و قوانین آن چیست؟

پاسخ: ما فقط می‌توانیم این قوانین را بشناسیم، سپس با استفاده از علوم طبیعی و تا جایی که قوانین طبیعی به ما اجازه می‌دهند، در طبیعت و پدیده‌هایی مانند ماشین و بدن که بر اساس قوانین طبیعی عمل می‌کنند، تغییراتی ایجاد نماییم و آن پدیده‌ها را کنترل کنیم

۲۲ – بین انسان‌ها و موجودات طبیعی ………….. نیز وجود دارد.

پاسخ: تفاوت های بنیادی

۲۳ – جامعه و نظام اجتماعی را می‌توان به موجود زنده تشبیه کرد ولی باید به این نکته توجه داشت که جامعه یک موجود زنده نیست بلکه ……………. یک موجود زنده است.

پاسخ: شبیه

۲۴ – …………، بنیان‌گذار جامعه‌شناسی، ابتدا نام «فیزیک اجتماعی» را برای این رشته برگزید.

پاسخ: آگوست کنت

۲۵ – در اوایل قرن ………. میلادی، با محدود دانستن دانش علمی به دانش ……….. صرفاً تبیین‌های تجربی به رسمیت شناخته می‌شد.

پاسخ: نوزدهم – تجربی

۲۶ – ………… همانند یک موجود زنده تلاش می‌کند با تغییر در خود و محیط، نیازهای خود را تأمین کند و خود را در بلند مدت حفظ نماید.

پاسخ: نظام اجتماعی

۲۷ – رشد ………… نیز از جمله تغییراتی است که یک نظام در خود ایجاد می‌کند.

پاسخ: جمعیت

۲۸ – برداشت روزافزون از منابع ………….، از جمله تغییراتی است که یک نظام اجتماعی در محیط ایجاد می‌کند.

پاسخ: تجدید ناپذیر

۲۹ – ساختار اجتماعی را در گروه‌های ………. مانند سازمان‌ها بهتر می‌توان دید.

پاسخ: رسمی

۳۰ – نظم اجتماعی در نتیجه ………… که ما انسان‌ها برای با هم زندگی کردن پذیرفته‌ایم، برقرار می‌شود.

پاسخ: قواعدی

۳۱ – ما نمی‌توانیم نظم را مشاهده کنیم به دلیل آنکه به نظم ……….. کرده‌ایم.

پاسخ: عادت

برای مشاهده گام به گام سایر صفحات کتاب کافیست آن را در گوگل به همراه عبارت «حالا درس» جست و جو کنید.

امتیاز شما به این مقاله

4 از 20 رای

+ارسال دیدگاه

7 دیدگاه ها

  • ناشناس
    ناشناس

    عالی

  • ناشناس
    ناشناس

    خیل خوب بود مرسی

  • ناشناس
    ناشناس

    عالی بود

  • سهیل
    سهیل

    سلام لطفا امکان دانلود سوالات به صورت PDF رو فراهم کنید خسته نباشید♡

  • ناشناس
    ناشناس

    مجموعه سؤالات بسیار مفید و کاربردی برای دانش آموزان و دبیران بود
    از شما سپاسگزارم

  • مهرانه
    مهرانه

    سلام خسته نباشید کتاب جامعه شناسی 1400دوازدهم فرق داره سئوالاتاشم خیلی فرق داره نصف سوالاتون اصلا موضوعشم نیست توی کتاب
    ولی بعضیا بود …مرسی ازتون