سوالات متن درس ۳ دین و زندگی دوازدهم⚡️تجربی و ریاضی
در این نوشته با سوالات متن درس ۳ دین و زندگی دوازدهم با جواب همه رشته غیر انسانی همراه شما دوازدهمی ها هستیم شما در ادامه می توانید جزوه پرسش و پاسخ درس سوم دین و زندگی پایه دوازدهم را مشاهده کنید.
سوالات متن درس ۳ دینی دوازدهم
درس سوم: توحید و سبک زندگی
۱ – بیت بر آستان جانان گر سر توان نهادن / گلبانگ سربلندی بر آسمان توان زد بر توحید ……… اشاره دارد.
پاسخ:
عملی این بیت به توحید عملی اشاره دارد.
۲ – سبک زندگی انسان ریشه در ……………… دارد.
پاسخ:
اندیشه ها خوب است بدانیم که هر شیوه و سبکی از زندگی ریشه در افکار و اندیشههای خاصی دارد و از جهان بینی ویژه ای سرچشمه می گیرد.
۳ – .مهمترین عامل در تعیین هدف ها و رفتارهای انسان ………… است.
پاسخ:
افکار – افکار و اعتقادات هر فرد مهم ترین عامل در تعیین هدف ها و رفتارهای اوست.
۴ – اگر بخواهیم بین سبک زندگی و جهان بینی تقدم و تاخر قائل شویم باید بگوییم که اولی نسبت به دومی ………. است.
پاسخ:
موخر – از آنجایی که سبک زندگی از جهان بینی نشات می گیرد پس موخر بر جهان بینی است.
۵ – اگر انسان در زندگی خود از فرمان های خدا اطاعت کند و او را بپرستد، به مراتبی از توحید ……………. رسیده است.
پاسخ:
توحید عملی هر انسانی که به پروردگار ایمان دارد، اگر در زندگی خود از فرمان های خدا اطاعت کند و او را بپرسند به مراتبی از توحید عملی رسیده است.
۶ – تنظیم تمایلات درونی و تصمیم ها و فعالیت ها با خواست و رضایت خدا ………….. به شمار می رود.
پاسخ:
توحید عملی – بعد فردی از آنجایی که بحث از تمایلات همان تمایلات فردی و درونی است و به شخص ارتباط دارد، پس مقصود توحید عملی در بعد فردی می باشد.
۷ – هر فردی متناسب با …………. خویش مسیر زندگی خود را انتخاب و بر همان اساس رفتار خواهد کرد.
پاسخ:
اعتقادات
۸ – ثبات و پایداری شخصیت انسان ………… توحید عملی در بعد فردی است.
پاسخ:
معلول – از آنجایی که توحید عملی مسبب ثبات و پایداری در انسان است، پس می توان گفت که ثبات و پایداری معلول به شمار می رود.
۹ – انسانی که خداوند را به عنوان تنها خالق جهان پذیرفته است و ایمان دارد که او پروردگار هستی است …………. متناسب با آن خواهد داشت.
پاسخ:
رفتار – دقت کنید که اعتقاد بر رفتار مقدم است و ایمان از جنس اعتقاد است که رفتار متناسب با آن شکل می گیرد.
۱۰ – انسان ………….. موجودات جهان را مخلوق خداوند میبیند و میداند که خداوند او را مسئول حفظ آنان قرار داده است.
پاسخ:
موحد – دقت کنید که این ویژگی انسان به یکتا پرستی او اشاره دارد و اینکه خدا را خالق واحد عالم میداند پس باید گزینه موحد، را به عنوان پاسخ انتخاب نماییم.
۱۱ – اگر کسی دل به هوای نفس سپرده و فرمان نفس را به فرمان خداوند ترجیح دهد………. گرفتارشده است.
پاسخ:
شرک عملی در مقابل اگر کسی که دل به هوای نفس سپرده باشد (بت درون )و او را معبود خود قرار دهد و اوامر هوای نفس را بر فرمان های خداوند ترجیح دهد یا در پی کسب رضایت قدرتهای مادی و طاغوتها برآید (بتهای بیرون) چنین شخصی گرفتار شرک عملی شده است.
۱۲ – در آیه «انُّ الله ربِّی وَرَبِّکُمْ فَاعْبُدُوا صِراطٍ مُستَقیم» همان. ………. باشد.
پاسخ:
عبودیت – در ادامه آیه بیان شده است که صراط مستقیم همان عبودیت خدای متعال است.
۱۳ – در آیه «إِنَّ اللَّهَ رَبِّی وَرَبُّکُمْ فَاعْبُدُوهُ»، عبودیت برای ربوبیت نقش ……………. را ایفا می کند.
پاسخ:
معلول بر طبق این آیه عبودیت حق تعالی با پذیرش ربوبیت او محقق می شود که نشان می دهد نقش معلول را دارد.
۱۴ – کسی که جهت زندگی خویش را خدا قرار داده است در واقع به …………… رسیده است.
پاسخ:
توحید عملی – خلاصه این که جهت زندگی خود را خدا قرار می دهد چنین انسانی در مسیر توحید گام برداشته و به توحید عملی رسیده است.
۱۵ – تنظیم تمایلات متناسب با رضایت الهی از نشانههای بروز توحید عملی در بعد ………….. است.
پاسخ:
فردی – توجهکنید که مقصود از تمایلات همان بعد فردی توحید عملی است.
۱۶ – توحیدی شدن نهادها و قوانین به طور متقابل بر توحید ……… اثر گذار است.
پاسخ:
فردی – دقت کندی که منظور از توحیدی شدن نهادها همان بعد اجتماعی است که به طور متقابل بر بعد فردی اثر گذار است.
۱۷ – سبک زندگی خاص هر انسان در چه چیز ریشه دارد؟
پاسخ:
اندیشه
۱۸ – مهمترین عامل در تعیین هدف ها و رفتارهای انسان چه چیز به شمار می رود؟
پاسخ:
افکار و اعتقادات
۱۹ – آیه «إِنَّ اللَّهَ رَبِّی وَرَبُّکُمْ فَاعْبُدُوهُ هَذَا صِرَاطٌ مُسْتَقِیمٌ» به کدام دو جنبه از توحید اشاره دارد؟
پاسخ:
ربوبیت نظری – عملی
۲۰ – آیه «إِنَّ اللَّهَ رَبِّی وَرَبُّکُمْ فَاعْبُدُوهُ هَذَا صِرَاطٌ مُسْتَقِیمٌ» کدام جنبه از توحید را صراط مستقیم معرفی می کند؟
پاسخ:
توحید عملی
۲۱ – کسی که می خواهد درجه ایمان خود را بسنجد باید چه چیر را ملاک قرار دهد؟
پاسخ:
اثر ایمان بر رفتار
۲۲ – جهت زندگی را به سوی خدا قرار دادن نشانه بروز کدام جنبه از توحید است؟
پاسخ:
عملی
۲۳ – قدم اول برای اصلاح جامعه امروز و گرفتاری آن به شرک جدید چه می باشد؟
پاسخ:
شناخت وضع موجود
۲۴ – تنظیم انتخاب ها متناسب با آنچه که مورد رضایت خداست، به کدام بعد توحید عملی اشاره دارد؟
پاسخ:
توحید عملی بعد فردی
۲۵ – برای چگونه انسانی جهان معنای خاص خود را گرفته و هر حادثه ای با حکمت خود برایش تجلی می کند؟
پاسخ:
انسان موحد
۲۶ – اگر کسی زندگی خود را متناسب با رضایت خدا تنظیم کرده باشد و پیرو فرمان های او باشد، به چگونه شخصیتی دست می یابد؟
پاسخ:
شخصیت ثابت و پایدار
۲۷ – امام علی (ع) در ابتدای حدیث خویش که می فرمایند: «شما در برابر سرزمین ها و چهارپایان مسئولید…» روی چه موضوعی تاکید می کنند.
پاسخ:
تقوای الهی
۲۸ – کسی که در پی کسب رضایت قدرت های مادی و طاغوت بر آید، دچار کدام بعد از شرک شده است؟
پاسخ:
شرک عملی در بعد فردی
۲۹ – آیه شریفه «أرَأَیتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَهَهُ هَوَاهُ» کدام ویژگی پیامبر(ص) را برای افراد مشمول این آیه نفی می کند؟
پاسخ:
وکالت یا ضمانت
۳۰ – گرفتاری به شخصیت ناآرام و ناپایدار میوۀ شوم چه مسئله ای است؟
پاسخ:
شرک عملی در بعد فردی
۳۱ – خداوند گرفتاری به محتوای آیه شریفه «وَمِنَ النَّاسِ مَنْ یَعْبُدُ اللَّهَ عَلَى حَرْفٍ فَإِنْ أَصَابَهُ خَیرٌ اطْمَأَنَّ بِهِ …» را با چه عنوانی بیان می کند؟
پاسخ:
خسران مبین
۳۲ – اندیشه و جهان بینی ما چه تأثیری در سبک زندگیمان دارد؟
پاسخ:
هر سبکی از زندگی ریشه در اندیشه های خاصی دارد و از جهان بینی ویژه ای سرچشمه می گیرد. شناخت آن ریشه ها به تصمیم گیری درست ما کمک فراوان می کند.
۳۳ – تأثیر افکار و اعتقادات را بر تعیین اهداف و رفتار با ذکر مثل بیان کنید؟
پاسخ:
افکار و اعتقادات هر فرد مهمترین عامل در تعیین هدفها و رفتارهای اوست. مثلاً اگر کسی پذیرفت و ایمان پیدا کرد که سعادت بشر در کسب ثروت است و انسان فقط با لذات مادی خوشبخت میشود به طور طبیعی زندگی خود را صرف رسیدن به همین هدف می کند.
۳۴ – معنای آیه «إِنَّ اللَّهَ رَبِّی وَرَبُّکُمْ فَاعْبُدُوهُ هَذَا صِرَاطٌ مُسْتَقِیمٌ» را به همراه دو نکته توضیح دهید؟
پاسخ:
۳۴ خداوند پروردگار من و شماست؛ او را بپرستید نه من و نه چیز دیگر را این است راه راست.
پیام آیه:
۱. پذیرش ربوبیت به عنوان اعتقاد و اندیشه (علت) ← عبودیت به عنوان سبک زندگی و رفتار (معلول)
۲- عبودیت همان صراط مستقیم الهی است.
۳۵ – تأثیر ایمان را بر زندگی عملی بیان کنید و با این ملاک بگویید چگونه می توان میزان ایمان را سنجید؟
پاسخ:
ایمان به عنوان اعتقاد بر رفتار انسان اثر می گذارد که البته میزان این تأثیرگذاری نیز بستگی به درجه ایمان افراد به توحید و یکتا پرستی دارد. هر چه ایمان قوی تر باشد تأثیر عملی آن در زندگی بیشتر و هر چه ضعیف تر باشد، تأثیر آن کمتر خواهد بود. با این معیار هر کس می تواند درجه ایمان خود و تأثیر آن را در زندگی خویش بررسی کند.
۳۶ – بعد فردی توحید عملی را توضیح دهید و به آثار آن در زندگی اشاره کنید؟
پاسخ:
بعد فردی توحید عملی و ثمرات آن هر کسی در زندگی خود از فرمان های خدا اطاعت کند به مراتبی از توحید عملی رسیده است. چنین فردی می کوشد تمایلات درونی و تصمیم ها و فعالیت های خود را در جهت خواست و رضایت الهی قرار دهد. مثلا در انتخاب همسر شغل دوست در چگونگی تحصیل، تفریح ورزش و حتی در انتخاب نوع پوشش و به طور کل در تمام برنامه های روزانه خود خدا را در نظر می گیرد و تلاش می کند از دایره فرمان های او خارج نشود.
۳۷ – زندگی و جهان پیرامون یک انسان موحد با یک انسان غیر موحد چه تفاوتی دارد؟
پاسخ:
برای یک انسان موحد جهان معنای خاص خود را دارد. از نظر او هیچ حادثه ای در عالم بی حکمت نیست، گرچه حکمت آن را نداند. از همین رو موحد واقعی همواره انسانی امیدوار است. در مقابل سختی ها و مشکلات صبور و استوار است و آن ها را زمینه موفقیت های آینده اش قرار می دهد. باور دارد که دشواری های زندگی نشانه بی مهری خداوند نیست بلکه بستری برای رشد و شکوفایی اوست.
۳۸ – دلیل دستیابی یک انسان موحد به شخصیت ثابت و پایدار چیست؟
پاسخ:
انسان موحد چون زندگی خود را بر اساس رضایت خداوند تنظیم کرده و پیرو فرمان های اوست، شخصیتی ثابت و پایدار دارد و برخوردار از آرامش روحی است.
۳۹ – مقصود از شرک عملی را بیان نمایید؟
پاسخ:
اگر کسی دل به هوای نفس بت درون سپرده و او را معبود خود قرار دهد و او امرش را به فرمانهای خداوند ترجیح دهد یا در پی کسب رضایت قدرتهای مادی و طاغوت ها بت های بیرون برآید چنین شخصی گرفتار شرک عملی شده است.
۴۰ – ترجمه آیه «ارَأَیْتَ مَنِ اتَّخَذَ إِلَهَهُ هَوَاهُ أَفَأَنْتَ تَکُونُ عَلَیْهِ وکیلاً» را بیان کرده و دو نکته برداشتی از آن را طرح نمایید؟
پاسخ:
آیا دیدی کسی را که هوای نفسش را معبود خود برگزیده است؟ آیا تو میتوانی او را هدایت کنی یا به دفاع از او برخیزی)؟!
پیام آیه:
۱- آیه درباره کسی است که گرفتار شرک عملی فردی شده است.
۲- شرک در این اینجا به معنای ترجیح اوامر نفس بر اوامر خداست.
۴۱ – تسلیم بودن در برابر امیال نفس یا اوامر طاغوت چه تبعاتی به دنبال دارد؟ چرا؟
پاسخ:
تسلیم بودن در برابر امیال نفسانی و فرمان پذیری از طاغوت باعث می شود، شخص درونی نا آرام و شخصیتی ناپایدار داشته باشد؛ زیرا از یک سو هوای نفس وی هر روز خواسته جدیدی جلوی روی او قرار می دهد و از سوی دیگر قدرت های مادی که هر روز رنگ عوض می کنند، او را به بردگی جدیدی می کشانند.
۴۲ – معنای آیه «وَ مِنَ النَّاسِ مَنْ یَعْبُدُ اللَّهَ عَلَى حَرْفٍ فَإِنْ أَصَابَهُ خَیرٌ اطْمَأَنَّ بِهِ وَ إِنْ أَصَابَتْهُ فِتْنَهٌ انْقَلبَ عَلَى وَجْهِهِ خَسِرَ الدُّنْیَا وَالْآخِرَهَ ذَلِکَ هُوَ الْخُسْرَانُ الْمُبِینُ» (سوره الحج آیه ۱۱) را به طور کامل بیان نمایید؟
پاسخ:
بعضی از مردم خدا را تنها با زبان می پرستند و ایمان قلبیشان بسیار ضعیف است؛ همین که دنیا به آن ها رو کند و نفع و خیری به آنان برسد، حالت اطمینان پیدا می کنند؛ اما اگر مصیبتی برای امتحان به آنها برسد دگرگون می شوند و به کفر رومی آورند! به این ترتیب هم دنیا را از دست داده اند و هم آخرت را و این همان خسران و زیان آشکار است.
۴۳ – بعد اجتماعی توحید عملی را توضیح دهید؟
پاسخ:
بعد اجتماعی توحید عملی و ثمرات آن بعد اجتماعی توحید به معنای قرار گرفتن همه نهادها و ارکان یک جامعه یا نظام اجتماعی در جهت خداوند و اطاعت همه جانبه از اوست مهم ترین رکن یک جامعه حکومت آن است وقتی یک نظام اجتماعی توحیدی است که حاکم و زمامدار آن بر اساس قوانین الهی به حکومت رسیده باشد و همان شرایطی را که خداوند برای حاکم تعیین کرده است دارا باشد و بکوشد قوانین الهی را در جامعه به اجرا در آورد.
۴۴ – آثار تحقق توحید عملی در بعد اجتماعی را مختصراً بیان نمایید؟
پاسخ:
یک نظام اجتماعی علاوه بر رکن سیاسی دارای ارکان دیگری مانند اقتصاد و فرهنگ نیز هست جامعه ای که در مسیر توحید اجتماعی حرکت می کند اقتصاد و فرهنگ و سایر ابعاد و ارکان آن نیز به سوی اجرای فرمان های خدای یگانه پیش می رود و به صورت جامعه ای عدالت گستر در می آید جامعه توحیدی جامعه ای است که از تفرقه و تضاد دوری می کند و به سوی وحدت و هماهنگی حرکت می نماید و این وحدت و هماهنگی را با تمسک به توحید و یکتا پرستی و قرار گرفتن در سایه حکومت الهی میتوان به دست آورد نه با تمسک به ظالمان و حکومتهای غیرالهی جامعه موحد حکومت کسانی را که خداوند به آنها حق حکومت کردن را نداده است نمی پذیرد با آنان که با خداوند و مسلمانان دشمنی می ورزند دوستی نمی کند با ظالمان مبارزه می کند.
۴۵ – معنای آیه «یا أیهَا الَّذِینَ آمَنُوا لَا تَتَّخِذُوا عَدُوّى وَعَدُوَّکُمْ أَوْلِیاءَ تُلْقُونَ إِلَیهِمْ بِالْمَوَدَّهِ وَقَدْ کَفَرُوا بِمَا جَاءَکُمْ مِنَ الْحَقِّ» را بیان کرده و دو نکته برداشتی از آن را بنویسید؟
پاسخ:
ای کسانی که ایمان آورده اید دشمن من و دشمن خودتان را دوست نگیرید شما نسبت به آنان اظهار محبت می کنید، در حالی که آن ها به آنچه از حق برای شما آمده کافر شده اند.
پیام آیات
۱- روی سخن خدا با گروه مومنان است.
۲- آیه مربوط به بعد اجتماعی توحید عملی است.
۴۶ – رابطه بین توحید عملی در بعد فردی و اجتماعی را بیان کنید و تأثیر آن ها بر هم را شرح دهید؟
پاسخ:
میان بعد فردی و بعد اجتماعی توحید رابطه متقابل وجود دارد هر قدر که مردم یک جامعه به سوی توحید حرکت کنند ارکان جامعه نیز بیشتر رنگ توحیدی به خود میگیرد؛ همان طور که هر قدر نهادهای اجتماعی در خدمت اجرای قوانین الهی باشد، زمینه برای رشد انسانها و حرکت به سوی خداوند و زندگی موحدانه آسان تر میگردد از این رو اگر قرار باشد همه فقط خواسته ها و تمایلات دنیوی خود را دنبال کنند و تنها منافع خود را محور فعالیت اجتماعی قرار دهند و اهل ایثار و تعاون و خیر رساندن به دیگران نباشند، تفرقه و تضاد جامعه را فرا میگیرد و امکان رشد و تعالی از بین میرود در چنین جامعهای روز به روز انسان های ستمگر بیشتر قدرت پیدا میکنند و دیگران را در خدمت امیال خود به کار میگیرند در نتیجه دیگر سخنی از حاکمیت خداوند و فرمان های او نیست بلکه سخن از حاکمیت طاغوت و دستورهای اوست.
۴۷ – رابطه بین توحید عملی در بعد فردی و اجتماعی را بیان کنید و تأثیر آن ها بر هم را شرح دهید؟
پاسخ:
۴۶ میان بعد فردی و بعد اجتماعی توحید رابطه متقابل وجود دارد هر قدر که مردم یک جامعه به سوی توحید حرکت کنند ارکان جامعه نیز بیشتر رنگ توحیدی به خود میگیرد؛ همان طور که هر قدر نهادهای اجتماعی در خدمت اجرای قوانین الهی باشد، زمینه برای رشد انسانها و حرکت به سوی خداوند و زندگی موحدانه آسان تر میگردد از این رو اگر قرار باشد همه فقط خواسته ها و تمایلات دنیوی خود را دنبال کنند و تنها منافع خود را محور فعالیت اجتماعی قرار دهند و اهل ایثار و تعاون و خیر رساندن به دیگران نباشند، تفرقه و تضاد جامعه را فرا میگیرد و امکان رشد و تعالی از بین میرود در چنین جامعهای روز به روز انسان های ستمگر بیشتر قدرت پیدا میکنند و دیگران را در خدمت امیال خود به کار میگیرند در نتیجه دیگر سخنی از حاکمیت خداوند و فرمان های او نیست بلکه سخن از حاکمیت طاغوت و دستورهای اوست.
۴۸ – یک مورد از نمونه های شرک و بت پرستی در دنیای امروز را بیان کنید؟
پاسخ:
امروزه بسیاری از انسان ها جهان خلقت را ملک خود تلقی میکنند و بدون توجه به نظر و رأی مالک حقیقی آن یعنی خدا هر گونه که بخواهند در این جهان تصرف میکنند این افراد و جوامع در واقع خود را مالک و ولی و پرورش دهنده (رب) جهان می پندارند که از جمله پیامدهای آن تخریب محیط زیست آلوده شدن طبیعت پیدا شدن جوامع بسیار فقیر در کنار جوامع بسیار ثروتمند و مانند آنهاست. برخی از این انسانها مانند فرعون که انا ربکم الاعلی میگفت و خود را پروردگار بزرگ مردم معرفی می کرد؛ خود را مالک دیگر جوامع میپندارند و برای آنها تصمیم گیری می کنند.
برای مشاهده گام به گام سایر صفحات کتاب کافیست آن را در گوگل به همراه عبارت «حالا درس» جست و جو کنید.
33 دیدگاه ها
سلام اینکه نوشتید ( إن الله ربی ورنگ اغدوه هذا صراط مستقیم )
این دو کلمه درست نیست ( ورنگ اغدوه ) بلکه ( و ربکم فاعبدوه ) درست است.
خواهش می کنم اصلاحش کنید.
تنکس
تنکس چی
همش مثل خودشه
خسته نباشید عالی بود
ادامه سوالات بعد اجتماعی و ارتباط دوسویه بعد اجتماعی و فردی که شامل دو صفحه میشود رو جا انداختید
خیلی زیاد هستش و خیلی از کلمات پیچیده ای استفاده شده و سوالات با جوابش تقریبا مبهم هستش در کل کمی ناراضی هستم
نمیشه ازکلمات اسونتری استفاده بشه وخلاصه تد
بعضی سئوالاتو خلاصه بگه بهتره فک کنم
خیلی زیاده ،😭😭😭
خیلی زیاده و خیلی سخته
آخر ایما نونم بخونیمشون یا نه😐هر کی یچی ایگه
سوالات ناقص هس
در کل قابل قبول
زیاده
بد نبود ولی ی قسمتایی از متن درس نبود چرا ؟
عالی❤❤
خوب بود
منت وار
بخونی خیلی آسونه نخپنی سخت میشه براتون
خیل زیادع😑
قسمت (چند نکته تکمیلی رو متاسفانه نگفتین)
خیلی سخته
ها سختی داره ولی اگر بخونی ن سخته
عالیییییه 😐
ممنون عالی
بد چقد سختن
همینه که هست
هرچی بو سختیی داره 😒
منه
👍🏻
لااقل یک بار چشم دلت رو باز کن. B-)
خیلی سختش کرده لا حقل یع خورده خلاصه ترش کنن
سختیش برکنار خیلی درس مزخرف مسخره اییه بیچاره معلم این درس
ادم مشرک یعنی تو
اره