آپدیت

سوالات متن درس ۶ تفکر و سواد رسانه ای دهم✨با جواب

6

در این نوشته با سوالات متن درس ۶ تفکر و سواد رسانه ای دهم همراه شما هستیم برای مشاهده جزوه پرسش و پاسخ درس ششم تفکر و سواد رسانه ای پایه دهم به ادامه مطلب مراجعه کنید.

سوالات درس ۶ تفکر و سواد رسانه دهم

۱ – اقناع چیست؟

پاسخ: بیشترین هدف از ارتباط با دیگران و فرستادن پیام تشویق گیرنده به تغییر رفتار ،نگرش ،باور ارزش یا دیدگاه ، مطابق نظر فرستنده است که به آن اقناع می گویند.

۲ – فنون اقناع را نام ببرید.

پاسخ: گواهی دادن ستاره،ها نخبگان و مردم عادی – تداعى معانى – ترس – طنز – تکرار – افراد زیبا – تطمیع – ادعای آشکار – شدت – نمادها – مقایسه.

۳ – فنون اقناع را نام برده و به طور خلاصه وار چند مورد را توضیح دهید.

پاسخ: گواهی دادن ستاره،ها نخبگان و مردم عادی تداعی معانى – ترس – طنز – تکرار – افراد زیبا – تطمیع – ادعای آشکار – شدت – نمادها.

۴ – از فنون اقناع تکرار را توضیح دهید.

پاسخ: پیام های رسانه ای هر چقدر بیشتر تکرار ،شوند بیشتر در ذهن ما تثبیت و همین امر موجب اعتماد بیشتر ما به آنها می شود. این تکرار به دو روش انجام میشود یکی از روش ها تکرار تصاویر صداها یا کلماتی خاص در درون پیام است برای اینکه معنای اصلی پیام در ذهن ما مستحکم شود دیگری تکرار کامل و چندباره پیام مانند آگهی های بازرگانی ،تلویزیونی تابلوهای تبلیغاتی کوچک تارنماها سایت ها تابلوهای تبلیغاتی محیطی بیلبورد و… است تا بیشتر در ذهن ما تثبیت شود گاهی هم در کمپین های تبلیغاتی تجاری و ،سیاسی یک شعار واحد به شیوه های مختلف و در پیام های رسانه ای متفاوت تکرار می شود تا بیشتر ملکه ذهن و زبان ما شود.

۵ – تطمیع را توضیح دهید.

پاسخ: شیوه ای است برای ترغیب کسی تا به شما برای رسیدن به هدفتان کمک کند همین شیوه در متقاعد سازی افراد برای کاری یا پذیرفتن عقیده ای خاص هم میتواند به کار گرفته شود ،حراج تخفیف قرع ،هکشی هدیه ،رایگان یکی بخر چندتا ببر و…. نمونه هایی از فن تطمیع هستند.

۶ – روش ترس در فنون اقناع را توضیح دهید.

پاسخ: :پاسخ این فن برای ترساندن گیرنده پیام با استفاده از چیزهای نا خوشایند و در بعضی مواقع ترسناک مثل بوی بد دهان شکست و ناکامی، عدم رعایت حقوق بشر تروریسم و … به کار گرفته می شود.

۷ – روش در فنون اقناع را توضیح دهید.

پاسخ: روشی قدرتمند برای قانع کردن مخاطب به شمار می رود بسیاری از پیام های رسانه ای از این شیوه استفاده می کنند تا توجه ما را بیشتر به خود جلب کنند و از این راه موجب شوند پیام آنها با احساسی خوب و مفرح در ذهن ما همراه شود.

۸ – روش تکرار در فنون اقناع را توضیح دهید.

پاسخ: پیام های رسانه ای هر چقدر بیشتر تکرار شوند بیشتر در ذهن ما تثبیت و همین امر موجب اعتماد بیشتر ما به آنها می شود. این تکرار به دو روش انجام می شود یکی از روشها تکرار ،تصاویر صداها یا کلماتی خاص در درون پیام است برای اینکه معنای اصلی پیام در ذهن ما مستحکم شود دیگری تکرار کامل و چندباره پیام مانند آگهیهای بازرگانی تلویزیونی تابلوهای تبلیغاتی ،کوچک تارنماها (سایت ها) تابلوهای تبلیغاتی محیطی (بیلبورد) و … است تا بیشتر در ذهن ما تثبیت شود.

۹ – روش افراد زیبا در فنون اقناع را توضیح دهید.

پاسخ: زیبایی دوست داشتنی است و هیچکس نیست که این موضوع را انکار کند؛ بنابراین افراد ،زیبا برای جذب و جلب توجه شما الگوهای خوبی هستند؛ لذا در انتخاب آدم هایی که در تابلوهای تبلیغاتی محیطی یا آگهی های بازرگانی تلویزیونی حضور دارند.

۱۰ – روش تطمیع در فنون اقناع را توضیح دهید.

پاسخ: شیوه ای است برای ترغیب کسی تا به شما برای رسیدن به هدفتان کمک کند همین شیوه در متقاعد سازی افراد برای کاری یا پذیرفتن عقیده ای خاص هم میتواند به کار گرفته شود ،حراج ،تخفیف قرعه کشی هدیه رایگان یکی بخر چند تا ببر … نمونه هایی از فن تطمیع هستند.

۱۱ – روش ادعای آشکار در فنون اقناع را توضیح دهید.

پاسخ: بعضی وقت ها پیام های رسانه ای مستقیم و با سند و مدرک ،آشکار ادعاهایی قابل آزمایش را مطرح می کنند برای اینکه توجه شما را به خود جلب کنند؛ به طور مثال سازنده یک قوطی محتوی ماده ای غذایی وقتی که اجزا و عناصر سازنده آن را با میزان دقیق کالری و درصد روی محصول خود مشخص می کند.

۱۲ – روش شدت در فنون اقناع را توضیح دهید.

پاسخ: برخی ساختارهای زبانی باعث می شود ما شدت چیزی را بیشتر احساس کنیم و همین مسئله باعث می شود تا برای کاری خاص قانع شویم. به کارگیری صفات عالی ترین در تبلیغات از این دسته است.

۱۳ – روش نمادها در فنون اقناع را توضیح دهید.

پاسخ: کلمات یا تصاویری هستند که مفاهیمی بزرگتر را به ذهن ما می آورند این مفاهیم به طور معمول محتوایی احساسی و قوی دارند؛ مانند خانه خانواده ،ملت ،مذهب ،جنسیت سبک زندگی و چیزهایی از این قبیل پیامهای رسانه ای به طور معمول از قدرت و شدّت نمادها برای پذیرش و مقبولیت بیشتر نزد مخاطبان استفاده می کنند.

۱۴ – روش مقایسه در فنون اقناع را توضیح دهید.

پاسخ: روشی مطلوب برای قانع کردن است بسیاری از پیام های رسانه ای سعی می کنند تا با این ،روش محصول آرا یا نظریاتی را در ذهن مخاطب جا بی اندازند.

۱۵ – مقایسه درست و خوب چیست؟

پاسخ: مقایسۀ درست و خوب مقایسه ای است که در آن قیاس شوندگان با همدیگر مشابه باشند و شرایطی یکسان برای مقایسه داشته باشند.

۱۶ – اقناع چیست؟

پاسخ: هنگامی که یک ،فرستنده پیامی را برای گیرنده ارسال می،کند قطعا هدفی پشت آن است این هدف جهت ارتباط با دیگران و تشویق آن ها به تغییر دیدگاهی مشابه با فرستنده است که به آن اقناع گفته می.شود به عبارت دیگر اقناع عبارت است از ایجاد اشتراک معنا میان فرستنده و گیرنده که توسط آن مخاطب نظرش مانند صاحب رسانه می شود.

۱۷ – زبان اقناع چیست؟

پاسخ: به فنون و روش هایی برای جلب توجه و نظر ما پدید آوردن اعتبار و اعتماد برای خودشان شبیه سازی آمال و آرزوهای خودشان در وجود ما تحریک ما برای انجام دادن کاری مانند ،خرید رأی دادن سرمایه گذاری و در مجموع قانع کردن ما انجام می شود این روش ها و فنون زبان» اقناع» نامیده می شود.

۱۸ – یاد گرفتن زبان …….. از مهمترین مهارت های سواد رسانه ای است.

پاسخ: اقناع

۱۹ – فنون اقناع چیست؟

پاسخ: رسانه ها برای اینکه بتوانند ذهن مخاطبان را به اهداف خود سوق دهند از روش های مختلفی استفاده کنند که به آن «فنون اقناع» گفته می شود. معمولا رسانه ها سعی می کنند بر روی منطق و احساس مخاطب تاثیر گذار باشند.

۲۰ – برخی از روش های فنون اقناع را نام ببرید.

پاسخ: گواهی دادن ستاره ها، نخبگان و مردم عادی- تداعی معانی- ترس- طنز- تکرار- افراد زیبا- تطمیع- ادعای شکار- شدّت- نمادها- مقایسه.

۲۱ – روش گواهی دادن ستاره ها نخبگان و مردم عادی در فنون اقناع را توضیح دهید.

پاسخ: پیام های رسانه ای اغلب کسانی را نشان می دهند که درباره یک محصول ،فکر ،عقیده ،قانون یا هر چیزی دیگر نظر میدهند و آن را تأیید و گاهی هم رد میکنند افرادی که به منظور این فن از آنان استفاده میشود گاهی چهره ها ستاره ها هستند و گاهی هم نخبگان یا حتی مردم عادی این فن پای فرد سومی (ستاره ها ،نخبگان مردم عادی را به میان می کشد تا گیرنده پیام آنچه را هدف فرستنده بوده است، راحتتر بپذیرد؛ چرا که اگر سازنده ،پیام چنین نظری را مستقیم به ما منتقل میکرد در پذیرش آن تردید می کردیم.

۲۲ – روش تداعی معانی در فنون اقناع را توضیح دهید.

پاسخ: در این روش سعی می شود تا پیوندی بین یک ،فکر ،نظر ،محصول ،خدمت یا هر چیز دیگری با آرزوها ،امیال غرایز و احساسات مطلوب انسانی مانند زیبایی ،امنیت حریم خصوصی ،موفقیت ،سلامت، تفریح، شادی و… در ذهن مخاطب ایجاد شود.

۲۳ – هنگامی که یک فرستنده،……… را برای گیرنده ارسال می کند، قطعا هدفی پشت آن است.

پاسخ: پیامی

۲۴ – …… عبارت است از ایجاد اشتراک معنا میان فرستنده و گیرنده که توسط آن مخاطب نظرش مانند صاحب رسانه می شود.

پاسخ: اقناع

۲۵ – یاد گرفتن ………. از مهم ترین مهارت‌های سواد رسانه‌ای است.

پاسخ: زبان اقناع

۲۶ – …….. برای اینکه بتوانند ذهن مخاطبان را به اهداف خود سوق دهند از روش های مختلفی استفاده کنند.

پاسخ: رسانه ها

۲۷ – رسانه ها برای اینکه بتوانند ذهن مخاطبان را به اهداف خود سوق دهند از روش های مختلفی استفاده کنند که به آن ………. گفته می شود.

پاسخ: فنون اقناع

۲۸ – معمولا ………. سعی می کنند بر روی منطق و احساس مخاطب تاثیر گذار باشند.

پاسخ: رسانه ها

۲۹ – گواهی دادن ستاره‌ها، نخبگان و مردم عادی از روش های …………است.

پاسخ: فنون اقناع

۳۰ – …………. اغلب کسانی را نشان می‌دهند که دربارۀ یک محصول، فکر، عقیده، قانون، یا هر چیزی دیگر نظر می‌دهند و آن را تأیید و گاهی هم رد می‌کنند.

پاسخ: پیام های رسانه ای

۳۱ – در روش……………سعی می‌شود تا پیوندی بین یک فکر، نظر، محصول، خدمت، یا هر چیز دیگری با آرزوها، امیال، غرایز و احساسات مطلوب انسانی مانند زیبایی، امنیت، حریم خصوصی، موفّقیت، سلامت، تفریح، شادی و… در ذهن مخاطب ایجاد شود.

پاسخ: تداعی معانی

۳۲ – روش ………….این فن برای ترساندن گیرندۀ پیام با استفاده از چیزهای نا خوشایند و در بعضی مواقع ترسناک مثل بوی بد دهان، شکست و ناکامی، عدم رعایت حقوق بشر، تروریسم و … به کار گرفته می‌شود.

پاسخ: ترس

برای مشاهده گام به گام سایر صفحات کتاب کافیست آن را در گوگل به همراه عبارت «حالا درس» جست و جو کنید.

امتیاز شما به این مقاله

5 از 1 رای

+ارسال دیدگاه

5 دیدگاه ها

  • فاطمه
    فاطمه

    همش ۲ تا سوال بابا یه بار سوالاتتون خوبه یه با ر فقط دو سه تا سوال می دید

  • علی
    علی

    داش عالی دمت گرم من اجتماعی هدیه و تفکر را از شما گرفتم،🥲🥲🥲🥲🥲☺️☺️☺️☺️☺️☺️☺️☺️☺️☺️☺️☺️

  • Abolfazl
    Abolfazl

    حالا درس یک سایت خوبه که برای درس هامون کمک بزرگیه ولی واقعا باید آدمین رو هر چیزی دقت داشته باشه شما اصلا برو کتابو ببین ببین چه ربطی داره با این سوالا
    نمیدونم چی بگم
    فقط هم این نمونه نیست
    خیلی بیشتره و باید برسی بشه
    ولی باز هم
    ممنون از حالا درس

  • آتنا
    آتنا

    افتضاح

  • امیرعلی
    امیرعلی

    متاسفم