در این نوشته با سوالات متن درس چهاردهم اقتصاد دهم همراه شما دهمی های انسانی هستیم. کامل ترین و جامعه ترین جزوه پرسش و پاسخ درس چهاردهم اقتصاد پایه دهم رشته انسانی را در ادامه نوشته می توانید مشاهده کنید.

سوالات متن درس چهاردهم اقتصاد دهم

۱- برای موفقیت در پس انداز چگونه باید عمل کرد؟

اهداف شان را تعیین کنند تا بتوانند  چیزهایی را که بیشتر نیاز دارند، در اولویت قرار دهند .

 کسانی که به اهداف خود پایبند می مانند، هم به آنچه خواسته اند می رسند و هم احساس موفقیت دارند.

۲- انواع اهداف پس انداز را توضیح دهید.

بعضی از اهداف به سرعت قابل دستیابی اند؛ ولی بعضی از اهداف زمان طولانی تری نیاز دارند . معمو اهداف پس انداز را در دوره های کوتاه مدت، میان مدت و بلندمدت تعیین می کنند . اهدافی مانند پس انداز برای خریدن هدیه روز مادر هدفی کوتاه مدت است؛ زیرا با پس انداز چند ماهه حاصل می شود .

اما اهدافی مانند خرید دوچرخه میان مدت است و گاهی به پس انداز بیش از یک سال نیازمند است. پس انداز کردن برای آینده به معنی از دست دادن فرصت خرج کردن در زمان حال است؛

 یعنی برای رسیدن به اهداف آینده، باید از بعضی خریدهایتان در زمان حال صرف نظر کنید . آن چیزهایی که شما رها می کنید و از آنها صرف نظر می کنید، هزینه فرصت این انتخاب شماست. (زمان لازم برای رسیدن به اهداف کوتاه مدت کمتر از ۲ ماه است. ، زمان لازم برای رسیدن به اهداف میان مدت از دو ماه تا سه سال است.، زمان لازم برای رسیدن به اهداف بلند مدت، سه سال و یا بیشتر است.)

3- پس از تعیین اهداف پس انداز چگونه باید عمل کرد؟

پس از تعیین هدف پس انداز، نوبت به برنامه ریزی برای رسیدن به آن می شود . با توجه به زمانی که برای رسیدن به هدف تعیین شده و مقدار ممکن پس انداز می توان درباره میزان پس انداز در هر دوره تصمیم گیری کرد.

۴- روش های پس انداز چگونه است؟

۱- سپرده گذاری کوتاه مدت یا بلند مدت در بانک که سود سپرده دریافت می شود.

۲- خرید سهام شرکت ها و سهیم شدن در سود یا زیان شرکت

٣- خرید اوراق مشارکت و دریافت سود سالانه آن از دولت یا سازمان مربوطه

۴- خرید طلا

۵- حساب های سرمایه گذاری کوتاه مدت و بلند مدت چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند؟

تفاوت حساب های سرمایه گذاری کوتاه مدت و بلندمدت در میزان سود پرداختی به آنها و برخی شرایط دیگر است. در سپرده های سرمایه گذاری کوتاه مدت واریز به حساب و برداشت از آن آزاد است و بانک در هر ماه به مانده موجودی حساب سود پرداخت می کند

اما در سپرده های سرمایه گذاری بلندمدت امکان برداشت از حساب تا پایان دوره سرمای هگذاری( ی کساله یا بیشتر ) وجود ندارد و در صورت برداشت از حساب مقداری از سودی که بانک در ابتدا تعهد کرده است، می کاهد و به نوعی مشتری را جریمه می کند؟

 ۶- زمان بندی حساب های بلند مدت چگونه است؟

در حساب های سرمایه گذاری بلندمدت لازم است مقدار مشخصی پول برای مدت معینی در بانک سپرده شود. دوره زمانی این حساب ها از شش ماه تا چندین سال است و نرخ سود آنها در دوره زمانی معین شده تغییر نخواهد کرد .

در این حساب ها هر چقدر زمان طولانی تری پول سپرده گذاری شود، سود بیشتری هم به آن تعلق می گیرد. فقط توجه کنید که اگر شما پول را قبل از زمان توافق یا سررسید برداشت کنید، مقداری از سود تعیین شده را از دست می دهید. 

۷- حساب های سپرده سرمایه گذاری کوتاه مدت چه مزایایی دارند؟

۱-می توان از خدمات  بانکداری الکترونیک استفاده کرد.

۲- می توان با مقدار خیلی کمی پول، این حساب ها را باز نمود.

۳- نرخ سود این سپرده ها می تواند هم زمان با افزایش نرخ سود عمومی بانک ها افزایش یابند.

۴- پول به راحتی در دسترس است؛ مجبور نیستید پولتان را برای زمانی خاص در بانک قرار بدهید . می توانید پولتان را بدون هیچ جریمه ای برداشت کنید.

۸- حساب های سپرده سرمایه گذاری کوتاه مدت چه معایبی دارند؟

۱- این حساب ها نرخ سود کمتری نسبت به حساب های دیگر پس انداز دارند.

۲- نرخ سود این سپرده ها می تواند هم زمان با کاهش نرخ سود عمومی بانک ها کاهش یابند.

۹- حساب های سپرده سرمایه گذاری بلند مدت چه مزایایی دارند؟

۱- این سپرده ها سود بالاتری دریافت می کنند.

۲- نرخ سود این سپرده ها تا پایان دوره قرارداد تغییری نمی کند

۱۰- حساب های سپرده سرمایه گذاری بلند مدت چه معایبی دارند؟

 1- پول به راحتی در دسترس نیست و باید تا پایان دوره مشخص شده آن را در حساب حفظ کرد . برداشت پول مشمول جریمه از دست رفتن بخشی از سود می شود.

۲- اگر نرخ سود عمومی افزایش یابد، سود این حساب ها در حد توافق شده باقی می ماند.

۳- معمولا مقدار حداقلی باید در این حساب ها باشد تا مشمول بستن قرارداد و دریافت سود گردد.

۱۱- بانک های قرض الحسنه چگونه بانک هایی هستند؟

 به سپرده های پس انداز سودی نمی دهند؛ بلکه به ازای مدت زمان سپرده گذاری، برای مشتری امتیاز دریافت وام در نظر می گیرند . به طوری که مقدار وام و دوره بازپرداخت آن تابع مقدار سپرده و مدت زمان سپرده گذاری است؛

۱۲- خرید سهام چه نوع سرمایه گذاری است؟

 نوعی شریک شدن در مالکیت یک شرکت است. سود یا زیان شرکت به نسبت سهم به افراد تعلق می گیرد. با خرید و فروش سهام یک شرکت در واقع در بازار سرمایه فعالیت می کنیم.

در بازار سرمایه، تولید کننده مستقیما سرمایه مورد نیاز خود را از مردم تهیه می کند . در واقع دسترسی به سرمایه راحت تر و کم هزینه تر است و همین امر سرمایه گذاری را آسان تر می کند.

۱۳- در صورتی که شرکت ها دارای مدیران لایق و توانمند باشند و مردم به عملکرد آنها اطمینان پیدا کنند چه پیامدهایی خواهد داشت؟

 سرمایه های اندک خود را که به تنهایی نمی توانند کاری انجام دهند در اختیار آنها قرار می دهند؛ به این ترتیب هم

مشکل کمبود سرمایه شرکت حل می شود و هم در آمد دیگری به مردم اضافه می شود و سطح تولید در کشور افزایش می یابد.

۱۴- انواع قیمت در سهام چیست و چگونه تغییر می کند؟

 سهام دو نوع قیمت دارد . قیمت اولیه و ثانویه به قیمت اولیه که شرکت برای بار اول می فروشد، قیمت اسمی می گویند و قیمت ثانویه قیمت بازاری است که صاحب سهام در تالار بورس اوارق بهادار در معرض فروش قرار می دهد . قیمت اولیه در روی هر ورقه سهم توسط شرکت پذیره نویسی مشخص می شود؛ اما قیمت بازاری آن به سوددهی آن شرکت بستگی دارد .

اگر سود شرکتی دائما افزایش یابد متقاضی و خریدار آن نوع سهام زیاد می شود و در نتیجه قیمت ثانویه دائما افزایش می یابد. به عنوان مثال اگر شما سهامی به قیمت ۵۰۰ تومان بخرید و ببینید که دائما در آخر هر شش ماه، به نرخ سود آن اضافه می شود، حاضرید آن را با همان قیمتی که خریدید بفروشید؟

به علاوه در نظر داشته باشید، دیگران نیز که متوجه بازده زیاد این شرک سهامی شده اند، به خرید سهام آن روی می آورند و بنابراین تقاضا برای سهام این شرکت زیاد می شود و قیمت آن بالا می رود.

۱۵- اوراق مشارکت چیست؟

وقتی دولت یا سازمان های رسمی و قانونی کشور قصد راه اندازی یا توسعه یک فعالیت اقتصادی را داشته باشند با انتشار اوراقی سرمایه پولی مردم را در این فعالیت به کار می گیرند که به آن اوراق مشارکت می گویند. این اوراق مالی قابل خرید و فروش است و به آن سو تعلق می گیرد.

 ۱۶- اوراق مشارکت و اوراق سهام چه تفاوت هایی با یکدیگر دارند؟

وقتی کسی سهام می خرد، دیگر نمی تواند هر وقت که خواست از مدیر کارخانه بخواهد که سرمایه او را پس دهد . چون آن مقدار اندک پول او به بخشی از ابزارآلات کارخانه تبدیل شدهو سرمایه او قابل پس دادن نیست .

اما هر وقت بخواهد به شراکت خود ادامه ندهد، می تواند برگه های سهام خود را به دیگری بفروشد و به پول مورد نیاز خود برسد . وقتی که اوراق مشارکت می خریم، پس از انقضای مدتسررسید آن، علاوه بر اصل پول ( سرمایه)، سود آن را هم می گیریم.

۱۷- چرا افراد برای پس انداز و سرمایه گذاری به خرید طلا روی می آورند؟ خرید طلا با خرید اوراق سهام چه تفاوت هایی دارد؟

 برخی افراد برای حفظ ارزش پول خود آن را به دارایی هایی که معمولا ارزش خود را در تورم حفظ می کنند، مانندطلا، تبدیل می کنند .

خرید طلا برخلاف خرید سهام به پول خیلی زیادی نیاز ندارد و البته هر زمان هم قابل فروش است . خرید طلا برخلاف سهام داری با دریافت سود سالیانه منظم همراه نیست و تنها از محل تفاوت قیمت خرید و فروش می تواند برای خریدارش سود داشته باشد .

یعنی اگر قیمت طلا در طول زمان ثابت باشد و قیمت خرید با قیمت فروش یکی باشد در عمل چیزی عاید خریدارش نمی شود .

در حالی که سهام داری حتی اگر قیمت ورقه سهام هم تغییر نکند با دریافت سود شرکت در هر سال همراه است و از این محل دارندگان اوراق سهام نفع می برند.

 ۱۸- خرید طلا به عنوان سرمایه گذاری و پس انداز چه مشکلات اقتصادی به دنبال خواهد داشت؟

 در این صورت پول هایی که می توانست صرف سرمایه گذاری های مولد در اقتصاد شود، در چیزی مثل طلا منجمد می شود . سرمایه گذاری های مولد سرمایه گذاری هایی اند که به ظرفیت تولیدی کشور با ایجاد کارخانجات و شرکت های جدید یا توسعه ظرفیت آنها کمک می کنند.

 ۱۹- در هر یک از موقعیت های زیر بهترین راه سرمایه گذاری پس انداز را پیشنهاد دهید: صابر ۱۰۰ هزار تومان پول دارد و می خواهد هر موقع که خواست بتواند بدون جریمه پولش را دریافت کند.

پاسخ : سپرده گذاری کوتاه مدت احمد ۱۵ ساله است و می خواهد دو میلیون تومان را که در طول سال جمع کرده است، برای سال های بعد پس انداز کند. سپرده گذاری بلند مدت زینب دوست دارد یک دوچرخه بخرد، اما لازم است برای آنکه پولش جمع شود لااقل دوسال پول هایش را پس انداز کند، اما اقتصاد درگیر تورم بالایی است.

خرید طلا عارفه یک میلیون تومان دارد که برای مدتی به آن نیاز ندارد . او اعتقاد دارد نرخ سود در سالآینده کاهش می یابد. خرید اوراق مشارکت ناصر دو میلیون تومان پس انداز دارد .او تا پنج سال دیگر به پولش نیاز دارد اما می خواهد بیشترین سود ممکن را ببرد. خرید اوراق سهام

۲۰- نظام های بیمه به چه منظوری به وجود می آیند؟

 انواع آن را بنویسید. نظام های بیمه به منظور جبران پیامدهای ناشیا ز حوادث و وقایع پیش بینی نشده به وجود آمده اند . نظام های بیمه در کشورهای مختلف اغلب به نظام بیمه های اجتماعی، نظام بیمه تعاونی و نظام بیمه بازرگانی تقسیم بندی می شوند و معمولا این سه نظام در کنار یکدیگر به ارتقای رفاه افراد و جامعه، حمایت از کسب و کارها در برابر حوادث غیرمترقبه و وضعیت های ناخوشایند و تثبیت نظام اقتصادی کمک می کنند.

۲۱- بیمه چیست؟ چه پیامدهایی دارد؟

 بیمه قراردادی است بین دو شخص که براساس آن یک طرف تحت عنوان بیمه گذار یا بیمه شده به طرف دیگر که بیمه گر ( شرکت بیمه ) نامیده می شود، حق بیمه پرداخت می کند و به ازای حق بیمه پرداخت شده، بیمه گر باید در صورت وقوع خطری که در قرارداد بیمه نوشته شده، خسارت بیمه گذار یا بیمه شده را پرداخت کند .

بیمه نگرانی ناشی از خطر وقوع حادثه را از زندگی مردم و فعالیت های اقتصادی دور می کند و به بیمه گذاران آرامش خاطر می دهد.

۲۲- خطر پذیری چیست؟

بیمه در کنترل آن چه نقشی دارد؟ خطر پذیری پایه و اساس نیاز به تهیه بیمه است .خطر پذیری عبارت است از شانس وقوع یک خطر یا یک حادثه بد .

خطر یا حادثه بد، به وضعیتی گفته می شود که شرایط ایجاد خسارت به اشخاص یا اموال را فراهم می آورد، مانند وقوع زلزله، سیل یا آتش سوزی، بیکار شدن و یا فوت سرپرست خانوار بیمه روشی است برای انتقال خطر پذیری که در آن بیمه گذار یا بیمه شده، نگرانی ناشی از احتمال وقوع یک زیان بزرگ را با پرداخت حق بیمه معامله می کند .

بیمه گر شرکت بیمه نیز با گردآوری حق بیمه ها، امکان جبران زیان هر بیمه گذار یا بیمه شده را فراهم می نماید.

 ۲۳- چگونه می توان با تعیین هدف و برنامه پس انداز، بهترین روش را برای سرمایه گذاری انتخاب کرد؟

 در ابتدا میزان سرمایه و اهداف بلند مدت، میان مدت و کوتاه مدت را مشخص می کنیم و متناسب با تجارب شخصی و میزان خطر پذیری به سرمایه گذاری دست می زنیم.

همچنین ببینید: گام به گام درس چهاردهم اقتصاد دهم

تهیه کننده سوالات متن درس چهاردهم اقتصاد دهم انسانی: جناب آقای حمید رحیمی

برای مشاهده سایر دروس سوالات متن اقتصاد دهم روی عبارت لینک دار کلیک کنید.