سوالات متن درس ۴ جامعه شناسی یازدهم انسانی✨با جواب

4 1

در این نوشته با سوالات متن درس ۴ جامعه شناسی یازدهم انسانی همراه شما انسانی های یازدهمی هستیم. کامل ترین و جامعه ترین پرسش و پاسخ یا همان سوالات متن درس ۴ جامعه شناسی یازدهم با جواب را در ادامه مطلب مشاهده کنید.

سوالات درس ۴ جامعه شناسی یازدهم 

۱ – ویژگی‌ها ارزش‌ها و توانمندی‌های جهان اسلام برای ساختن یک فرهنگ جهانی چیست؟

پاسخ: ۱) اصول اعتقادی و ارزش‌های آن ثابت است. ۲) اصول ارزش‌هایش با نظام آفرینش و فطرت آدمیان مطابقت دارد.

۲ – ناسیونالیسم چیست و چه تاثیراتی در جهان اسلام داشته است؟

پاسخ: صرفاً تعلق خاطر و وابستگی به عناصر سرزمین، نژاد، قومیت و زبان داشتن که هویت ملت را تعیین کند. وحدت امت اسلامی مخدوش بود و هویت سازی سکولار بود. اختلافات نژادی افزایش یافته بود و مقاومت اسلامی ضعیف شده بود.

۳ – جایگاه عقل در دیدگاه اسلام چگونه است؟

پاسخ: عقل در فرهنگ اسلام محبوب‌ترین مخلوق خداست و پیامبران برای برانگیختن عقل مبعوث شده‌اند.

۴ – فرهنگ اسلامی در مراحل گسترش خود چه دوره‌هایی را پشت سر گذاشته است؟

پاسخ: ۱)عصر نبوی ۲)دوران خلافت ۳)دوران استعمار ۴)بیداری اسلامی

۵ – ویژگی‌های انسان از دید اسلام چیست؟

پاسخ: ۱)انسان موجودی مختار، مسئول و متعهد است. ۲) انسان خلیفه خدا در زمین است. ۳) انسان فطرت الهی و کرامتی ذاتی دارد. ۴) سعادت انسان در نزدیک شدن به خدا است. ۵) شقاوت انسان در فراموشی خود، خدا و محدود کردن زندگی به این جهان است. ۶) انسان مسئول آبادی این جهان و پرهیز از فساد است.

۶ – پیامبران به چه منظوری مبعوث شدند؟

پاسخ: پیامبران برای برانگیختن عقل، اجرای عدالت و جلوگیری از تراکم ثروت در دست اغنیا و آزادسازی مستضعفان از حاکیمت مستکبران و حاکمیت حق مبعوث شده‌اند.

۷ – از مراحل گسترش فرهنگ اسلامی در دوران خلافت تعریف کنید؟

پاسخ: از زمان رحلت پیامبر تا خلافت امویان، عباسیان و عثمانیان ادامه داشت و پس از فتح مکه مقاومت در برابر ارزش‌های اسلامی از صورت آشکار در پوشش نفاق پنهان شد و مناسبات عشیره‌ای قبیله‌ای در آن راه یافت. اما ارزش‌های اسلامی فارغ از عملکرد قدرت‌های سیاسی در سایر سرزمین‌ها گسترش یافت و فرهنگ گروه‌های مهاجم را درون خود هضم کرد.

۸ – از مراحل گسترش فرهنگ اسلامی در عصر نبوی تعریف کنید.

پاسخ: پیامبر آیات توحیدی را در جامعه جاهلی قبیله‌ای عربستان تبلیغ نمود و پس از ۱۳ سال مقاومت در برابر فشارهای قبیله‌ای، حکومت اسلامی تشکیل داد و ۱۰ سال به رفع موانع سیاسی آن پرداخت. به امپراتورهای زمان خود برای پذیرش اسلام دعوتنامه فرستاد گروه‌های مختلف شبه جزیره در سال نهم هجرت برای پذیرش اسلام به مدینه آمدند.

۹ – دوره استعمار چه تاثیری بر فرهنگ اسلامی داشته است؟

پاسخ: ۱) بخش‌هایی از جوامع اسلامی را تحت نفوذ سیاسی و نظامی خود درآوردند. ۲) رجال سیاسی جوامع اسلامی را از طریق قدرت نظامی و صنعتی مقهور خود ساختند. ۳) قدرت سیاسی قومی و قبیله‌ای جوامع اسلامی را از طریق سازش با دولت‌های غربی با قدرت استعمارگران پیوند زدند.

۱۰ – منظور از استبداد استعماری چیست و چگونه به وجود آمد؟

پاسخ: وقتی استبداد ایلی و قومی با استبداد استعمارگران غربی پیوند خورد استبداد جدیدی که جنبه استعماری داشت به وجود آمد.

۱۱ – چرا قدرت‌هایی مثل مغولان، عثمانی و سلجوقیان مانع از آن می‌شدند که ظرفیت‌ها و ارزش‌های اجتماعی فرهنگی اسلامی به طور کامل آشکار شود؟

پاسخ: زیرا این قدرت‌ها در چهارچوب عادات تاریخی و فرهنگ قومی و قبیله‌ای رفتار می‌کردند.

۱۲ – در مراحل گسترش فرهنگ اسلامی عصر بیداری از چه ویژگی‌هایی برخوردار است؟

پاسخ: ۱)مقاومت در برابر نفوذ و سلطه غرب. ۲) متفکران اسلامی خطرات سلطه فرهنگ غرب و فراموشی فرهنگ و هویت اسلامی را گوشزد کردند. ۳) با روی کار آمدن انقلاب اسلامی مکاتب و روش‌های غربی مقابله با سلطه استعمار مثل ناسیونالیسم و ملی‌گرایی و مارکسیسم کنار گذاشته شد. ۴) مرحله نوینی در گسترش فرهنگ اسلامی با الهام از انقلاب ایران به وجود آمد.

۱۳ – کدام بخش از ارزش‌های اجتماعی اسلام با حاکمیت‌های قومی نادیده گرفته می‌شود؟

پاسخ: اخوت اسلامی، اتحاد، قانون گرایی، تقوا، همبستگی، عدالت.

۱۴ – در تاریخ پس از اسلام به تدریج چه چیزی کمرنگ شد؟

پاسخ: متاسفانه در تاریخ پس از اسلام به تدریج ارزش‌های فوق کمرنگ شدند مثلاً تقوا کمرنگ شد و ارزش‌های خونی و نژادی رشد کرد یا تبعیض ها جای عدالت را گرفت. زهد و ساده زیستی به تجملات تبدیل شد و برابری و برادری به قوم مداری تبدیل شد و در آخر استبداد ایلی و قبیله‌ای جای آزادی را گرفت.

۱۵ – عملکرد استبداد ایلی قاجار را با استبداد استعماری رضاخان مقایسه کنید.

پاسخ: استبداد قومی ایلی با مذهب درگیری نداشت و شاهان ظاهراً دینی بودند اما استبداد استعماری رضاخان چون در راستای تامین نیازهای مادی غرب بود پوشش ظاهری دینی هم نداشت و مستقیماً با دین مبارزه می‌کرد.

۱۶ – در دیدگاه اسلام سعادت و ذلت انسان در چیست؟

پاسخ: نزدیک شدن به خداوند و مقام خلیفه الهی و فراموشی حقیقت الهی خود و دیگر موجودات

۱۷ – قبل از ظهور اسلام شمال غربی و جنوب شرقی شبه جزیره عربستان تحت نفوذ چه امپراتوری‌هایی بود؟

پاسخ: شمال غربی تحت نفوذ امپراتوری روم و جنوب شرقی تحت نفوذ امپراطوری ایران بود.

۱۸ – اسلام انسان‌ها را به چه موظف می‌داند و چه چیزی را به بشریت نوید داده است؟

پاسخ: اسلام انسان‌ها را موظف به تلاش برای آزادی مستضعفان و پیروزی آنها بر مستکبرین و حاکمیت دین اسلام را بر بشریت نوید می‌دهد.

۱۹ – دوران خلافت از چه زمانی آغاز و تا چه زمانی ادامه یافت؟

پاسخ: دوران خلافت از زمان رحلت پیامبر آغاز شد و تا خلافت اموی و عباسی عثمانی ادامه داشت.

۲۰ – بسیاری از نخبگان کشورهای اسلامی تا قبل از انقلاب اسلامی ایران برای مقابله با سلطه غرب از چه مکاتباتی استفاده می‌کردند؟

پاسخ: ناسیونالیسم یا مارکسیسم

۲۱ – دین اسلام چگونه یک فرهنگ جهانی را مورد توجه قرار داده است؟

پاسخ: دعوت فراگیر خود.

۲۲ – در عصر نبوی فرهنگ جاهلی تا چه زمانی در برابر اسلام آشکارا مقاومت کرده بود؟

پاسخ: تا فتح مکه

۲۳ – در دوره خلافت شامل موجب شد که گروه‌های مهاجم درون فرهنگ اسلام هضم و جذب شود؟

پاسخ: عمق و غنای فرهنگ اسلامی.

۲۴ – چرا استبداد استعماری در دوره استعمار به حذف مظاهر فرهنگ اسلامی پرداخت؟

پاسخ: به دلیل اینکه در سایه قدرت و سلطه جهان غرب عمل می‌کرد و برای تامین نیازهای اقتصادی و فرهنگی غرب.

۲۵ – چه افرادی خطرات سلطه فرهنگ غرب و فراموشی فرهنگ و هویت اسلامی را گوشزد کردند؟

پاسخ: متفکران جهان اسلام از جمله امام موسی صدر _ شیخ ابراهیم زاکزاکی و سید جمال الدین اسدآبادی.

۲۶ – از نظر اسلام رابطه انسان با دنیا چگونه باید باشد؟

پاسخ: مسئول آباد کردن این جهان و پرهیز از فساد در جهان.

۲۷ – توحید را توضیح دهید.

پاسخ: توحید به معنای یکتا و واحد بودن خداوند است ی خدایی که متعلق به قوم و قبیله خاصی نیست بلکه پروردگار همه عالمیان است و همه موجودات از سوی او آمده‌اند و به سوی او باز می‌گردند چون خداوند این جهان را حکیمانه آفریده است و بر آن تدبیر می‌کند.

۲۸ – به چه علت اسلام به قوم و گروه ویژه ای تعلق ندارد و شامل همه جهان می‌شود؟

پاسخ: دین برای نسل خاصی نیست. اصول اعتقادی و ارزش‌های آن اصول ثابت است که همه انبیاء برای تبلیغ و گسترش آن مبعوث شدند. این اصول و ارزش‌ها موافق با نظام آفرینش و فطرت انسان‌ها است؛ بنابراین متعلق به قوم و گروه خاصی نیست بلکه همه جهان را شامل می‌شود.

۲۹ – در فرهنگ اسلام …………. زیباترین محبوب‌ترین مخلوق خداوند است.

پاسخ: عقل

۳۰ – در سال ………… گروه‌های مختلف برای پذیرش اسلام از سراسر شبه جزیره به ……….. آمدند.

پاسخ: نهم هجرت _ مدینه.

۳۱ – ………… نقطه عطفی در بازگشت به فرهنگ اسلامی در جهان اسلام است.

پاسخ: انقلاب اسلامی

۳۲ – قدرت سیاسی جوامع اسلامی که تا قبل از استعمار، بیشتر …………. بود.

پاسخ: قومی قبیله‌ای.

۳۳ – ………… دین یک عصر و نسل خاصی نیست.

پاسخ: اسلام.

۳۴ – فرهنگ اسلامی به دلیل ……….. گروه های مهاجم بیگانه را نیز درون خود ………… می کرد.

پاسخ: عمق و غنای خود _ هضم و جذب

۳۵ – اسلام …………. را به بشریت نوید داده است.

پاسخ: پیروزی مستضعفان بر مستکبرین و حاکمیت دین حق

۳۶ – امت اسلامی با الهام از …………. و …………. مرحله جدیدی را در گسترش فرهنگ جهانی اسلام آغاز کرده است.

پاسخ: انقلاب اسلامی _ بازگشت به سوی هویت الهی خود.

۳۷ – اصول اعتقادی و ارزش های اسلام بر مبنای …………. و …………. است.

پاسخ: نظام آفرینش _ فطرت آدمیان.

۳۸ – اسلام مسلمانان را موظف به …………. می داند.

پاسخ: آزادی مستضعفان

برای مشاهده گام به گام سایر صفحات کتاب کافیست آن را در گوگل به همراه عبارت «حالا درس» جست و جو کنید.

امتیاز شما به این مقاله

4 از 16 رای

+ارسال دیدگاه

20 دیدگاه ها