سوالات متن درس ۴ دین و زندگی دوازدهم ⚡️تجربی و ریاضی
در این نوشته با سوالات متن درس ۴ دین و زندگی دوازدهم با جواب همه رشته غیر انسانی همراه شما دوازدهمی ها هستیم شما در ادامه می توانید جزوه پرسش و پاسخ درس چهارم دین و زندگی پایه دوازدهم را مشاهده کنید.
سوالات متن درس ۴ دینی دوازدهم
۱ – بگو همانا نماز و عبادت هایم و زنگی و مرگم فقط برای خداست که …………. جهانیان است.
پاسخ:
پروردگار
۲ – آیه شریفه «قُلْ إِنَّمَا أَعِظُکُمْ بِوَاحِدَهٍ أَن تَقُمُوا الله مثْنِ وَ فُرَادَى…» به جنبه ….. از توحید اشاره دارد.
پاسخ:
توحید عملی
۳ – در آیه «أَلَمْ أَعْهَدْ إِلَیکُمْ یا بنی آدم….» خداوند اول به ……….. توصیه می کند.
پاسخ:
عدم پرستش شیطان
۴ – در آیه «اَلَم أعهَد إلیکُم یا بنی آدم…» شیطان با عبارت ……….. معرفی شده است.
پاسخ:
دشمن آشکار
۵ – در ادامه آیه «المْ أعْهَدْ إِلَیکُم یا بَنِی آدَمَ…» ………… تحت عنوان صراط مستقیم معرفی شده است.
پاسخ:
پرستش خالصانه خدا
۶ – هدف خلقت انسان ………. و این هدف بلند و ارزشمند جز با ………. به دست نمی آید.
پاسخ:
تقرب – سعی و تلاش
۷ – تمثیل راه رفتن مورچه ای سیاه در شب تاریک بر تخته سنگی سیاه درباره نفوذ شرک در ……….. است.
پاسخ:
قلب
۸ – خالص کردن و پاک کردن یک چیز از غیر آن معنای ………….. اخلاص به کار می رود.
پاسخ:
کاربرد لغوی
۹ – در اسلام شرط قبولی تمامی اعمالی که فرد به درگاه خداوند عرضه می دارد ………… است.
پاسخ:
اخلاص
۱۰ – . امام صادق (ع) در بیان نورانی شان عمل خالصانه را مشروط به …………. دانسته اند.
پاسخ:
عدم میل به ستایش دیگران
۱۱ – برای اینکه عمل برای خدا خالص شود لازم است که نخست …………… تحقق یابد.
پاسخ:
اخلاص در اندیشه
۱۲ – حسن فعلی در یک عمل منوط به آن است که آن عمل ………… انجام شده باشد.
پاسخ:
همانگونه که خدا گفته
۱۳ – کما معرفت و الهی بودن نیت در عمل نشان می دهد که فرد در آن عمل به حسن ………………… دست یافته است.
پاسخ:
حسن فاعلی
۱۴ – آفرینش همه تنبیه خداوند دل است / دل ندارد که ندارد به خداوند اقرار به ……….. ضرورت دارد.
پاسخ:
اندیشه
۱۵ – در آیه شریفه «بگو همانا نماز و عبادت هایم و زندگی و مرگم فقط برای خداست….» به کدام صفت الهی اشاره شده است؟
پاسخ:
ربوبیت
۱۶ – در آیه «قُلْ إِنَّمَا اعِظُکُمْ بِوَاحِدَهٍ…» مقصود از یک توصیه کدام است؟
پاسخ:
قیام برای خدا
۱۷ – از کدام یک از کلمات موجود در آیه «قُلْ إِنَّما أَعِظُکُمْ بِواحِدَه أَنْ تَقُومُوا لِلّهِ مَثْنى وَ فُرادى» می توان اخلاص را استنباط کرد؟
پاسخ:
الله
۱۸ – مقصود از عهد در آیه «اَلَم أعهَد إلیکُم یا بنی آدم أن لا تَعبُدُوا…» کدام است؟
پاسخ:
عدم عبادت شیطان و عبادت خداوند
۱۹ – شیطان در آیه «اَلَم أعهَد إلیکُم یا بَنی آدم أن لا تَعبُدُوا الشَّیطان» به چه عبارتی معرفی شده است؟
پاسخ:
دشمن آشکار
۲۰ – در آیه شریفه «اَلَم أعهَد إلیکُم یا بَنی آدم أن لا تَعبُدُوا الشیطان…» چه چیز صراط مستقیم معرفی شده است؟
پاسخ:
عبادت خدا
۲۱ – اخلاص چند گونه است و موارد آن کدام است؟
پاسخ:
دو گونه:
اخلاص در اندیشه
اخلاص در قلب
۲۲ – دومین مرحله از کسب اخلاص کدام مورد به شمار می رود؟
پاسخ:
اخلاص در قلب
۲۳ – مهمترین اعتقاد در بحث اخلاص در اندیشه در میان چهار گام توحید نظری کدام است؟
پاسخ:
ربوبیت
۲۴ – ورود آسان به مسیر بندگی در گرو دستیابی به کدام یک از راه های تقویت اخلاص است؟
پاسخ:
تقویت روحیه حق پذیری
۲۵ – معنای آیه «قُلْ إِنَّمَا أَعِظُکُمْ بِوَاحِدَهٍ أَنْ تَقُومُوا للهِ مَثنی و فرادی» را بیان کنید.
پاسخ:
بگو شما را تنها به یک چیز اندرز می دهم و آن اینکه دو نفر دو نفر یا یک نفر یک نفر برای خدا قیام کنید.
۲۶ – معنای آیه «المْ أعْهَدْ إلیکُم یا بَنِی آدَمَ أن لا تَعْبُدُوا الشَّیطانَ إِنَّهُ لَکُمْ عَدُوٌّ مُبِینٌ» را بیان نمایید.
پاسخ:
آیا با شما عهد نکردم ای فرزندان آدم که شیطان را نپرستید که او برای شما دشمن آشکاری است. – عهدی که در این آیه آمده است یک عهد فطری بین خدا و انسان است.
۲۷ – سه مورد از پیام های آیات «اَلَم أعهَد إلیکُم یا بَنی آدَم أن لا تَعْبُدُوا الشیطان إنَّ لَکُمْ عَدُوٌّ مُبِینٌ» و «وَ أَنِ اعْبُدُونِی هَذا صراط مُستَقیم» را بیان کنید.
پاسخ:
عهد خدا این است که شیطان عبادت نشود چرا که او دشمن آشکار است و این که خدا پرستش شود. عبادت خدا همان صراط مستقیم است.
۲۸ – تمثیل پیامبر اکرم (ص) دربارۀ نفوذ شرک در دل را بیان نمایید.
پاسخ:
در روایتی از پیامبر اکرم آمده است که راهیابی شرک به دل انسان از راه رفتن مورچه ای سیاه در شب تاریک بر تخته سنگی سیاه پنهان تر است.
۲۹ – معنای لغوی و کاربردی اخلاص را بیان کنید.
پاسخ:
اخلاص به معنی خالص کردن و پاک کردن یک چیز از غیر آن است. این کلمه در کاربرد دینی بدین معناست که شخص اندیشه و دل خود را جایگاه خدا کند و عملش را فقط برای رضای خداوند و همان گونه که او دستور داده است، انجام دهد.
۳۰ – عمل خالص از نگاه امام صادق (ع) چگونه عملی به شمار می رود؟
پاسخ:
عمل خالص آن عملی است که دوست نداری کسی جز خداوند به خاطر آن کار تو را ستایش و تمجید کند،
۳۱ – مقصود از اخلاص در اندیشه را بیان کنید
پاسخ:
فردی که به خداوند اعتقاد دارد باید بکوشد فکر و اندیشۀ خود را در این زمینه تقویت کند به طوری که همه امور خود و عالم را به دست خدا ببیند و بداند که خداوند مدبّر و اداره کننده همه امور جهان است و هیچ واسطه و سببی جز به اذن و اراده او عمل نمی کند. این معنا همان مفهوم مراتب توحید به خصوص توحید در ربوبیت است که در درس های قبل بدان پرداختیم.
۳۲ – معنای حدیث شریف «فاعِلُ الخَیر خَیرٌ مِنهُ؛ وَ فاعِلُ الشَّرَ، شَرِّ مِنْهُ» چیست؟
پاسخ:
انجام دهنده کار نیک از آن کار بهتر است و انجام دهنده کار شر از آن شر بدتر است.
۳۳ – مقصود از اخلاص در قلب را بیان نمایید.
پاسخ:
بنابراین انسان مؤمن می کوشد قلبش را خانه خداوند مهربان کند و تنها به او دل ببندد و با آنان که خداوند سفارش کرده است انس قلبی داشته باشد. همچنین او تلاش می کند نیت های درونی و قلبی خود را الهی کند زیرا تا نیت و قصد قلبی انسان از انجام یک عمل خدایی نشود، آن عمل خدایی نمی گردد و خالصانه نمی شود.
۳۴ – حسن فعلی و فاعلی را توضیح دهید.
پاسخ:
حسن فاعلی بدین معناست که انجام دهنده کار دارای معرفت درست و نیت الهی باشد حسن فعلی نیز بدین معناست که کار به درستی و به همان صورت که خدا فرمان داده است انجام شود.
۳۵ – منظور از راه افزایش معرفت نسبت به خدا در مسیر تقویت اخلاص چیست؟
پاسخ:
پیوند محکمی میان معرفت به خداوند و ایمان به او وجود دارد. همچنین ارتباط دقیقی میان ایمان به خدا و اخلاص برقرار است. بنابراین هر قدر که معرفت ما به خداوند بیشتر شود به افزایش درجه اخلاص کمک خواهد کرد.
۳۶ – تقویت حق پذیری چه اثری بر افزایش اخلاص داشته و افرادی که راه حق را بر خود بسته اند، به چه مشکلی مبتلا اند؟
پاسخ:
کسی که روحیه حق پذیری دارد و در مقابل حق تسلیم است، به آسانی وارد مسیر بندگی می.شود. زیرا افراد حق پذیر تابع دلیل هستند و وقتی عقل آنان حقیقتی را یافت به دنبال آن می روند. اما کسانی که راه دریافت حق را بر خود بسته اند و به جای پیروی از عقل، از هوی و هوس پیروی می کنند وقتی خیرخواهی اطرافیان و دوستان را می شنوند دست به انکار می زنند و راه رسیدن به حقیقت را بر خود می بندند.
۳۷ – آثار راز و نیاز با خدا را به عنوان یکی از راه های کسب اخلاص بیان کنید.
پاسخ:
نیایش و عرض نیاز به پیشگاه خداوند و یاری جستن از او برای رسیدن به اخلاص، غفلت از خداوند را کم می کند، محبت او راه در قلب تقویت می سازد و انسان را بهره مند از کمک های الهی می نماید.
۳۸ – مقصود از پاداشهای وصف نشدنی در مسألۀ اخلاص چیست و یک نمونه از آن را بیان کنید.
پاسخ:
بندگی خالصانه خداوند ثمراتی دارد که چه بسا در ذهن ما نگنجد و از تصور و تخیل ما فراتر رود. از جمله این پاداشهای وصف ناشدنی، دیدار محبوب حقیقی و تقرب به پیشگاه کسی است که بنا به تعبیر امیر مؤمنان، نهایت آرزوی ،عارفان دوست دلهای صادقان ولی مؤمنان و معبود عالمیان است.
۳۹ – حکمت به چه معناست و ثمرات حصول آن در انسان کدام است؟
پاسخ:
حکمت، به معنای علم محکم و استوار و به دور از خطاست که هدف درست و راه رسیدن به آن را نشان می دهد و مانع لغزشها و تباهی ها میشود. انسان حکیم به درجاتی از بصیرت و روشن بینی میرسد که میتواند در شرایط سخت و پیچیده، حق را از باطل تشخیص دهد و گرفتار باطل نشود.
۴۰ – اینکه کسی خداوند را مدبر و اراده کننده علم بداند به کدام مرحله از اخلاص دست یافته است؟
پاسخ:
اخلاق در اندیشه
برای مشاهده گام به گام سایر صفحات کتاب کافیست آن را در گوگل به همراه عبارت «حالا درس» جست و جو کنید.
16 دیدگاه ها
نهایی دار
عالیه
ک کتاب حذفیان داره
ویرایشش کِنید
واینکه مجموعهً خوب بی
عالی بود مرسی واقعا تنتون سلامت
ویرایش میخواد حذفیات داشت
بد نبود
ویراش میخواد حذفیات کتاب هست متن باش فقط علامت بخوره سوال بالاش بنویسید بهتره
Excellent
بعضی از سوالات کتاب درسی با این سوالات فرق داره ولی در کل خوب ممنونم
ممنون از شما عالی بود
خیلی زیاده کلا درس سه صفحه هست ۱۵۰تا سوال داره
واقعا عالی بود
خوب بود
خوبح
خوبح؟😂
خوبح خوبح خوبح خوبح