در این نوشته با سوالات متن درس 14 تاریخ معاصر یازدهم همراه شما هستیم.

سوالات متن درس 14 تاریخ معاصر یازدهم

1-نقش آمریکا در کودتای ۲۸ مرداد را توضیح دهید؟

براساس استاد محرمانه کودتا روشن است که دولت ایالات متحده آمریکا نقش مهم و موثری در سازماندهی و هدایت نیروهای مخالف برای سرنگونی دولت مصدق ایفا کرده و هدایت و رهبری کودتا ها را بر عهده داشته است.

2-فرماندهی نظامی کودتا با چه کسی بود؟

مقامات آمریکا در مشاوره با همتایان انگلیسی خود، فضل الله زاهدی را به عنوان فرماندهی نظامی کودتا انتخاب کردند و شاه را متقاعد نمودند که زاهدی را بپذیرد و از کودتا حمایت کند.

3-در 24 مرداد ماه شاه فرمان عزل نخست وزیری دکتر ……….. و انتصاب ……………………. را امضا کرد.

مصدق – فضل الله زاهدی

4-کودتای ۲۵ مرداد چگونه انجام و ناکام شد؟

در ساعت یک بامداد روز ۲۵ مرداد، نصیری که حامل نامه عزل دکتر مصدق بود به خانه وی رفت ولی بلافاصله به دستور دکتر مصدق بازداشت شد و شاه از ایران فرار کرد.

5-با فرار شاه به …………. و سپس رم در سراسر کشور تظاهرات عمومی برپا گردید.

بغداد

6-دکتر حسین فاطمی درباره برچیده شدن نظام سلطنتی چه گفت؟

در تجمع بزرگی که در میدان بهارستان برپا شد، دکتر حسین فاطمی وزیر خارجه اعلام کرد: نظام سلطنتی باید برچیده و حکومت جمهوری برپا شود، شاه ایران روی ملک فاروق مصر را سفید کرده است.

7-بی توجه دولت به کودتای مقدماتی و عدم پیش بینی کودتای بعدی موجب چه چیزی شد؟

بی توجه دولت به کودتای مقدماتی و عدم پیش بینی کودتای بعدی موجب شد کودتاچیان بدون برخورد با مانع جدی و به سهولت غیرقابل انتظاری حکومت ملی را ساقط و رژیم آمریکایی را مستقر کنند.

8-استفاده کودتاچیان از از ارازل و اوباش چگونه بود؟

کودتاچیان با هدایت سازمان سیا توانستند بدون کمک نیروهای نظامی اصفهان، کرمانشاه و همدان که با برنامه ریزی قبلی برای حرکت به سوی تهران آماده بودند، با بسیج دستجاتی از اراذل و اوباش که با پول های مراکز اطلاعاتی انگلستان و آمریکا سازماندهی شده بودند، نقشه های خود را عملی کنند.

9-بخش عمده ای از آشوب های خیابانی در روز کودتا به عهده چه کسی بود؟

بخش عمده ای از آشوب های خیابانی در روز کودتا را شعبان جعفری معروف به شعبان بی مخ با عده ای از چماقداران خود و همراهی گروه های دیگر اوباش و ولگردها انجام دادند و خیابان های تهران را یکی پس از دیگری تصرف کردند.

10-تعبیر امام خمینی درباره بازگشت دوباره محمدرضا شاه چه بود؟

به دنبال کودتا سرلشکر زاهدی نخست وزیر شد و محمدرضا پهلوی به کشور بازگشت. به تعبیر امام خمینی: محمدرضا رفت و (رضا شاه) برگشت؛ درحالی که اکنون سلطنت خود را وامدار آمریکا و انگلیس می دانست.

11-محمدرضا شاه در ملاقات با کرمیت روزولت ضمن تشکر از او به او چه گفت؟

شاه در ملاقات با کرمیت روزولت ضمن تشکر از او گفت: من تاج و تختم را از برکت خداوند، ملتم و ارتشم و شما (کرمیت روزولت) دارم.