سوالات متن درس ۲ روانشناسی یازدهم انسانی✨با جواب
در این نوشته با سوالات متن درس ۲ روانشناسی یازدهم همراه شما انسانی های یازدهمی هستیم. کامل ترین و جامعه ترین سوالات متن فصل دوم روان شناسی یازدهم انسانی در ادامه مطلب مشاهده کنید.
سوالات درس ۲ روانشناسی یازدهم
۱ – فراخنای زندگی یعنی چه؟
پاسخ:
شناسایی و پیشبینی تغییرات در طول زندگی
۲ – حیطه های روان شناسی رشد را نام ببرید
پاسخ:
۱_رشد جسمانی
۲_رشد شناختی
۳_ رشد هیجانی
۴_رشد اجتماعی
۵_ رشد اخلاقی
۳ – عوامل موثر بر رشد را نام ببرید.
پاسخ:
عوامل زیستی یا وراثتی
عوامل محیطی یا یادگیری
۴ – عوامل زیستی چیست؟
پاسخ:
عوامل زیستی ایجاد کننده صفاتی هستند که از قبل در فرد نهفته است.
۵ – رشد جسمانی و بلوغ جنسی در دوره نوجوانی شامل چه چیزهایی است؟
پاسخ:
تغییر در قد و وزن – رشد استخوانی – مغز و سیستم عصبی – اندام های داخلی
۶ – ویژگیهای رشد در دوره نوجوانی را بنویسید.
پاسخ:
۱- ناگهانی بودن
۲- تغییر در اندازه اندام های داخلی بدن
۳- بلوغ جنسی (رسش جنسی)
۷ – منظور از بلوغ جنسی چیست؟
پاسخ:
منظور از بلوغ جنسی ، مرحله ای است که در آن رسش جنسی رخ می دهد.
۸ – منظور از رسش جنسی چیست؟
پاسخ:
منظور از رسش جنسی وقوع تغییرات مربوط به جنس است.
۹ – ویژگی های رسش جنسی را نام برده و توضیح دهید.
پاسخ:
۱- ویژگی جنسی اولیه: تغییراتی که بر توانایی تولیدمثل تأثیر میگذارند که آنها را «ویژگیهای جنسی اولیه» مینامند
۲- ویژگی جنسی ثانویه: تغییراتی که جزئی از علائم رشد و قابل رؤیتاند و آنها «ویژگیهای ثانویه» نامیده میشوند مثل رویش موی صورت در پسران.
۱۰ – رشد شناختی در دوره نوجوانی شامل چه چیزهایی است؟
پاسخ:
بروز قوه استدلال در نوجوانان
تفکر فرضی – تفکر احتمال گرا
رمز گردانی – اندوزش و بازیابی اطلاعات بهتر از کودکان
فراحافظه (یادگیری چگونگی به حافظه سپردن اطلاعات)
پردازش غالب نوجوانان مفهومی است.
۱۱ – روان شناسی رشد را تعریف کنید.
پاسخ:
شاخه ای از علم روان شناسی است که فراخنای زندگی را از تشکیل نطفه تا مرگ مطالعه می کند.
۱۲ – روان شناسی رشد تحت تأثیر چه عواملی است؟
پاسخ:
عوامل زیستی و ژنتیکی – عوامل محیطی و یادگیری
۱۳ – دو قلو های همسان و ناهمسان چه تفاوتی با یکدیگر دارند؟
پاسخ:
دو قلو های همسان از یک تخمک به وجود آمده اند ولی دو قلو های ناهمسان از دو تخمک مجزا به وجود آمده اند.
۱۴ – منظور از عوامل وراثتی چیست؟
پاسخ:
عواملی هستند که صفاتی را به صورت نهفته در فرد قرار می دهند تا طی شرایط مناسب آشکار شوند.
۱۵ – منظور از رسش یا پختگی در روان شناسی چیست؟
پاسخ:
به آمادگی زیستی که برخی از رفتار ها را شکل می دهد رسش می گویند مثال کودک تا به سن حدود یک سالگی نرسیده از نظر جسمی نمی تواند راه برود.
۱۶ – منظور از عوامل محیطی در روان شناسی رشد چیست(با مثال)؟
پاسخ:
عوامل بیرونی که بر جنبه های رشد اثر می گذارد که مهم ترین آن یادگیری است. سن در اثر پذیری از عوامل محیطی در تأثیر گذاری در یادگیری مهم است. مثال با افزایش سن تأثیر گذاری عوامل محیطی افزایش میاید یا کودک تک فرزند نسبت به کودکی که در خانواده ای پرجمعیت بزرگ می شود از دایره لغات کم تری برخوردار است.
۱۷ – عمر انسان به چند دوره تقسیم می شود؟
پاسخ:
۱ -دوره ی کودکی که خود به سه بخش تقسیم می شود. طفولیت(تولد تا دو سالگی) کودکی اول(دو سالگی تا هفت سالگی)، کودکی دوم(هفت سالگی تا دوازده سالگی)
۲ -دوره ی نوجوانی(دوازده سالگی تا بیست سالگی)
۳ -دوره ی جوانی که به سه بخش تقسیم می شود. جوانی یا بزرگ سالی اول(بیست سالگی تا چهل سالگی(، میان سالی یا بزرگ سالی دوم(چهل سالگی تا شصت و پنج سالگی) ، پیری(شصت و پنج سالگی به بالا).
۱۸ – اسلام رشد را به چند دوره تا بیست و یک سالگی تقسیم می کند؟
پاسخ:
۱-هفت سال اول به نام دوره ی سروری
۲ -هفت سال دوم فرمانبرداری
۳ -هفت سال سوم وزارت (دوره ی اول کاملا آزاد – دوره ی دوم باید ارزش ها و رفتار زشت و زیبا را به او فهماند – دوره ی سوم از او به عنوان مشاور کمک گرفت.
۱۹ – چه عواملی بر رشد قبل از تولد تأثیر می گذارد؟
پاسخ:
سن مادر – تغذیه ی مادر – فشار های عصبی مادر – ارتباط معنوی مادر با خدا
۲۰ – یکی از مهمترین عوامل محیطی را نام ببرید؟
پاسخ:
یادگیری
۲۱ – رشد هیجانی در انسان نسبت به حیوانات، به دلیل ……….. و ………… بازتر و متنوعتر، رشد یافتهتر است.
پاسخ:
آگاهی بیشتر و برقراری تعامل با محیط
۲۲ – یکی از ابتداییترین علائم رشد اجتماعی در کودکان، ………… است که در حدود …………. بروز مییابد.
پاسخ:
لبخند اجتماعی – ۳-۲ ماهگی
۲۳ – برای این که شناخت به اخلاق منتهی شود ، شناخت باید به ……..، ………… و ……………. تبدیل شود.
پاسخ:
عقاید ، باورها و ارزش های فرد
۲۴ – شناخت و تعریف نوجوان از ……….. ، مستلزم نسبت دادن ویژگی های دینی ، ارزشی و اخلاقی به خویشتن است.
پاسخ:
هویت خویش
۲۵ – تحول اخلاقی و ارزشی در …………. بیش از هر دوره دیگری است.
پاسخ:
نوجوانی
۲۶ – یکی از تغییرات در رشد اجتماعی دوره نوجوانی، دستیابی به ……….. است.
پاسخ:
هویت
۲۷ – به دلیل تغییرات …………… و …………. در دوره نوجوانی، تحریکپذیری نوجوانان افزایش مییابد و حالات هیجانی آنان به سرعت تغییر میکند.
پاسخ:
فیزیولوژیکی و هورمونی
۲۸ – از …………. تا …………. را با نام دوره نوجوانی میشناسیم.
پاسخ:
دوازده سالگی تا بیست سالگی
۲۹ – نوجوانی دوره است که با شدید ترین و گسترده ترین …………… همراه است.
پاسخ:
تغییرات زیستی
۳۰ – ترس از غریبه نیز در ………. رخ میدهد.
پاسخ:
۷_۸ ماهگی
برای مشاهده گام به گام سایر صفحات کتاب کافیست آن را در گوگل به همراه عبارت «حالا درس» جست و جو کنید.
23 دیدگاه ها
عالی بی نظیر
عالییی
خوب هستن
بیشتر سوال ها چرت اند و نیاز به خوندن ندارن که طرح شده بود و بیشتر جواب ها از معانی درکی جواب داده شده بود ولی در کل مفید بود خوب بود
مفید بود
عالی
بد نبود
بسیار عالی خیلی ممنون بابت سوالات خیلی به درد میخورن
نهایت تشکر
مرسی
عالی بودن🥰
چیه اصلا به درد نمی خوره
ب نظر من اشتباه میکنی عالی بود
سپاس
خوب
عالییی
عالی هستیدخیلی ممنون
بسیار عالی و مورد قبول و همه جوانب و سوالات درس 2 را پوشش میدهد.
با تشکر🌹
عالی
عالی
عالی بود
عالی
سلام خیلی عالی
خوب عالی
خوب عالی