سوالات متن درس ۴ روانشناسی یازدهم انسانی✨با جواب
در این نوشته با سوالات متن درس ۴ روانشناسی یازدهم انسانی همراه شما انسانی های یازدهمی هستیم. کامل ترین و جامعه ترین سوالات متن فصل چهارم روان شناسی یازدهم انسانی در ادامه مطلب مشاهده کنید.
سوالات درس ۴ روانشناسی یازدهم
۱ – حافظه با تفکر چه ارتباطی دارد؟
پاسخ:
تا حافظه ای نباشد تفکری شکل نمی گیرد. زیرا حافظه ابزار(اطلاعات و مواد) مورد نیاز برای تفسیر،رتجزیه و تحلیل، قضاوت، ادراک و توجه را فراهم می کند و به عبارت دیگر حافظه ابزاری برای گذر از شناخت پایه به شناخت عالی است.
۲ – مراحل شکل گیری حافظه رابنویسید؟
پاسخ:
مرحله اول: رمزگردانی (به حافظه سپردن) مرحله دوم اندوزش (ذخیره سازی ونگهداری اطلاعات درطول زمان) مرحله سوم : بازیابی (به خاطر آوردن اطلاعات ذخیره شده)
۳ – آیا درهریک از مراحل حافظه امکان خطا وجوددارد؟
پاسخ:
بله در هر یک از مراحل شکل گیری حافظه ممکن است افراد دچار خطا شوند مثال ممکن است اطلاعاتی به اشتباه رمزگردانی شود.یا اطلاعات به خوبی ذخیره نشوندیا به علت عدم استفاده و تکرار وارد بخش بلندمدت نشوند و امکان بازیابی نداشته باشند.
۴ – رمزگردانی اطلاعات کودکان با رمز گردانی بزرگسالان چه تفاوتی دارد؟
پاسخ:
کودکان به صورت جزء به جزء اطلاعات را رمز گردانی می کنند و حجم زیادی از جزییات را در کنار هم قرار می دهند بنابراین دچار خطا های بیشتری می شوند. ولی بزرگسالان به صورت خلاصه و کلی اطلاعات را رمزگردانی می کنند.
۵ – حافظه چیست و چه مراحلی دارد؟
پاسخ:
به توانایی و دریافت، نگهداری و بازنمایی اطلاعات گفته می شود. مراحل آن ۱ -به حافظه سپردن یا رمزگردانی ۲ -ذخیره سازی اطلاعات ۳ -بازیابی( به خاطر آوردن)
۶ – انواع رمز گردانی در حافظه را بنویسید.
پاسخ:
-شنیداری که جنبه ی صوتی دارد ۲ -دیداری که با کمک تصاویر اطلاعات به خاطر سپرده می شود ۳ -معنایی که به کمک ارتباط با معانی نزدیک به اطلاعات قبلی، اطلاعات به خاطر سپرده میشود.
۷ – بر اساس زمان ذخیره سازی، خاطرات چگونه درجه بندی می شوند؟
پاسخ:
خاطرات قدیمی و اولیه – خاطرات روزمره(حافظه ی حسی، حافظه ی کوتاه مدت و حافظه ی بلند مدت)
۸ – بازیابی حافظه چیست و چه عواملی در آن دخالت دارد؟
پاسخ:
فراخواندن اطلاعات از حافظه بازیابی است و هر چه تمرین و تکرار و معنا دهی به آن بیشتر باشد بازیابی بهتر است(پدیده ی نوک زبانی نشان دهنده ی ضعف بازیابی حافظه است.)
۹ – انواع حافظه ی حسی، کوتاه مدت(کاری) و حافظه ی بلند مدت را مقایسه کنید.
پاسخ:
حافظه ی حسی: مربوط به کلیه ی تحریکات حسی است و ظرفیت نامحدودی دارد و سریعا بازیابی می شود حافظه ی کوتاه مدت(کاری): توجه نسبت به حافظه ی حسی است و ظرفیت آن بین ۵ تا ۹ مفهوم است حافظه ی بلند مدت: حافظه ای است که به اطلاعات معنا داده و بین این معانی ارتباط به وجود آورده بنابراین ظرفیت آن نامحدود است و تا آخر عمر ادامه دارد.(به تعداد ۵ تا ۹ مفهومی لغت به یاد مانده فراخنای ارقام می گویند.)
۱۰ – حافظه ی کاری چه کارکرد هایی دارد؟
پاسخ:
۱ -برای کارهای روزمره و جاری ذهن مؤثر است
۲-برای شکل گیری حافظه ی بلند مدت کاربرد دارد.
۱۱ – حافظه با توجه به نوع اطلاعات به چند دسته تقسیم می شود؟
پاسخ:
۱ -حافظه ی رویدادی(بر اساس حادثه ای که در گذشته اتفاق افتاده اطلاعات به خاطر آورده می شود) ۲ -حافظه ی معنایی به کمک یک معنی معانی دیگر به خاطر آورده می شود مثال با دیدن کلمه حسین یاد واقعه ی عاشورا می افتیم یا بادیدن کلمه ی شیراز یاد حافظ و سعدی می افتیم یا بادیدن کلمه ی سایپا یاد ماشین پراید می افتیم.
۱۲ – چه عواملی در ایجاد فراموشی مؤثر است؟
پاسخ:
۱ -خطاهای حذف کردن یا اضافه کردن
۲ -گذشت زمان
۳ -تداخل اطلاعات
۴ -تأثیر عوامل عاطفی
۵ -رمزگردانی نادرست.
۱۳ – منظور از حافظه ی کاذب چیست؟
پاسخ:
وقتی حافظه به غلط رویدادی که اتفاق نیفتاده را ارائه کند.
۱۴ – فراموشی را تعریف کنید.
پاسخ:
ناتوانی در یادآوری و بازشناسی اطلاعات که قبال در حافظه وجود داشته.
۱۵ – گذشت زمان در فراموشی چه تاثیری دارد؟
پاسخ:
بیشترین فراموشی در اولین ساعات یادگیری صورت می گیرد وبه تدریج از شدت فراموشی کاسته می شود.
۱۶ – بهترین شیوه ی اثر گذشت زمان بر حافظه چیست؟
پاسخ:
مرور اطلاعات در زمان مناسب.
۱۷ – تداخل اطلاعات در فراموشی و یادگیری چه تأثیری دارد؟
پاسخ:
استراحت بین مطالعات می تواند به تثبیت یادگیری کمک کند ولی مطالعه ی مطالب شبیه به هم و پشت سر هم فراموشی می آورد.
۱۸ – عوامل عاطفی در بازشناسی اطلاعات یا فراموشی چه تأثیراتی دارد؟
پاسخ:
هر چه مطالب خوانده شده را بیشتر دوست داشته باشیم، کم تر فراموش می کنیم.
۱۹ – منظور از رمزگردانی نادرست چیست؟
پاسخ:
هر گاه موقع رمزگردانی به نشانه ها توجه کافی نداشته باشیم(کم توجهی کنیم) رمزگردانی صورت نمی گیرد یا نادرست انجام می شود.
۲۰ – بازیابی با چه مشکلاتی رو به رو است؟
پاسخ:
اگر نشانه های معنایی یا نشانه های حسی وجود نداشته باشد بازیابی به مشکل بر می خورد.
۲۱ – یکی از شگفتآورترین پدیده های شناختی انسان ……. است.
پاسخ:
حافظه
۲۲ – تصورات و ادراکات قبلی ما در حافظه، ……….. میشود.
پاسخ:
ذخیره
۲۳ – اگر حافظه شکل نگیرد ……….. هم نخواهد بود.
پاسخ:
تفکری
۲۴ – حافظه ……………………… (مثل توجه و ادراک) و ورود به …………..، یعنی تفکر است.
پاسخ:
ابزاری برای گذر از شناخت پایه – شناخت عالی
۲۵ – به حافظه سپردن، …………. نام دارد.
پاسخ:
رمزگردانی
۲۶ – نگهداری اطلاعات، ………………. نام دارد.
پاسخ:
ذخیرهسازی یا اندوزش
۲۷ – به خاطر آوردن اطلاعات ذخیره شده، ————— نام دارد.
پاسخ:
بازیابی
۲۸ – حافظه در هر یک از مراحل سه گانه حافظه …………. دارد.
پاسخ:
امکان خطا
۲۹ – رمزگردانی به انواع ……….، ………… و …………. تقسیم میشود.
پاسخ:
شنیداری، دیداری و معنایی
۳۰ – زمان ذخیره سازی اطلاعات …………. است. بنابراین بر اساس …………… می توان خاطرات را درجه بندی کرد.
پاسخ:
متفاوت – زمان ذخیره سازی
برای مشاهده گام به گام سایر صفحات کتاب کافیست آن را در گوگل به همراه عبارت «حالا درس» جست و جو کنید.
17 دیدگاه ها
کل سوالای درس نیست، خوب نبود ????
کل سوالایی درس نیست، خوب نبود ????????
خیلی خوبه
بد نیست
افتضاح بود به هیچ دردی نمیخوره
نصف و نیمه س
خوب بود
سلام همه سوالات متن روانشناسی هست
خیلی خوب و خلاصه و قابل فهم بود
واسه شب امتحان عالیه البته خودن کتاب هم برا جاخالی ها بهتره در کل خیلی خوب و خلاصه بود ممنون از تهیه کننده عزیز
عالی 👍👌
خیلی عالی بود👌
عالی
بد نبود :/
جالب بود
عجب
عالی _جامع _ کامل👌🏻