سوالات متن درس ۵ جامعه شناسی یازدهم انسانی✨با جواب
در این نوشته با سوالات متن درس ۵ جامعه شناسی یازدهم انسانی همراه شما انسانی های یازدهمی هستیم. کامل ترین و جامعه ترین پرسش و پاسخ یا همان سوالات متن درس پنجم جامعه شناسی یازدهم با جواب را در ادامه مطلب مشاهده کنید.
سوالات درس ۵ جامعه شناسی یازدهم
۱ – باور ها و ارزش های بنیادین فرهنگ غرب:۱_……………۲_…………..۳_………….
پاسخ:
سکولاریسم _ اومانیسم _ روشنگری
۲ – …………. هر فرهنگ عمیق ترین لایه های آن را تشکیل میدهد.
پاسخ:
عقاید و ارزش های بنیادین
۳ – اومانیسم از نتایج منطقی …………. است.
پاسخ:
سکولاریسم.
۴ – از پایان قرن بیستم با افول …………. فرهنگ غرب گرفتار ………… شده است.
پاسخ:
حس گرایی _ بحران معرفت شناختی
۵ – اومانیسم مهمترین ویژگی ………… است و به معنی ………… است.
پاسخ:
انسان شناختی _ اصالت انسان دنیوی و این جهانی.
۶ – هنر قرون وسطی بر …………. تأکید دارد اما هنر مدرن بر ………… تمرکز میکند.
پاسخ:
بعد معنوی و آسمانی _ بعد جسمانی و زیبایی های بدنی.
۷ – وجه مشترک روشنگری فرهنگ جدید غرب در سده های ۱۷ و ۱۸ و ۱۹ و ۲۰ ………… بود.
پاسخ:
کنار گذاشتن وحی و شهود.
۸ – از روشنگری به عنوان مهمترین ویژگی …………. یاد شده است.
پاسخ:
معرفت شناختی فرهنگ معاصر غرب.
۹ – روشنگری ………….. و …………. را معرفی میکند.
پاسخ:
راه شناخت حقیقت _ موانع شناخت آن.
۱۰ – انواع سکولاریسم ………… و ………… است.
پاسخ:
آشکار _ پنهان.
۱۱ – تشبیه شما از فرهنگ به منزله ساختمان _ انسان و درخت چیست؟
پاسخ:
فرهنگ به انسان: عقاید ها و ارزش ها مانند روح و هنجار ها و نماد ها مانند جسم انسان است.
فرهنگ به ساختمان: عقاید و ارزش ها مانند پی و شالوده ساختمان و هنجار ها و نماد ها مانند اجزای ساختمان.
فرهنگ به درخت: عقاید و ارزش ها مانند ریشه درخت و هنجار ها و نماد ها مانند شاخ و برگ های درختان.
۱۲ – ناسیونالیسم چیست و چه تاثیراتی در جهان اسلام داشته است؟
پاسخ:
صرفا تعلق خاطر و وابستگی به عناصر سرزمین، نژاد، قومیت و زبان داشتن که هویت ملت را تعیین کند . و حدت امت اسلامی مخدوش بود. هویت سازی سکولار بود . اختلافات نژادی افزایش یافته بود . مقاومت اسلامی ضعیف شده بود.
۱۳ – عملکرد استبداد ایلی قاجار را با استبداد استعماری رضاخان مقایسه کنید.
پاسخ:
استبداد قومی ایلی با مذهب درگیری نداشت و شاهان ظاهرا دینی بودند اما استبداد استعماری رضاخان چون در راستای تامین نیازهای مادی غرب بود پوشش ظاهری دینی هم نداشت و مستقیما با دین مبارزه می کرد.
۱۴ – درمراحل گسترش فرهنگ اسلامی عصر بیداری از چه ویژگی هایی برخوردار است ؟
پاسخ:
۱- مقاومت در برابر نفوذ و سلطه غرب.
۲- متفکران اسلامی خطرات سلطه فرهنگ غرب و فراموشی فرهنگ و هویت اسلامی را گوشزد کردند.
۳- باروی کارآمدن انقلاب اسلامی مکاتب و روش های غربی مقابله با سلطه استعمار (ناسیونالیسم ، ملی گرایی ، مارکسیسم) کنار گذاشته شد.
۴- . مرحله نوینی در گسترش فرهنگ اسلامی با الهام از انقلاب ایران به وجود آمد.
۱۵ – دوره استعمار چه تاثیراتی بر فرهنگ اسلامی داشته است ؟
پاسخ:
۱- بخش هایی از جوامع اسلامی را تحت نفوذ سیاسی ، نظامی خود در آوردند.
۲- رجال سیاسی جوامع اسلامی را از طریق قدرت نظامی و صنعتی مقهور خود ساختند.
۳- قدرت سیاسی قومی و قبیله ای جوامع اسلامی را از طریق سازش با دولت های غربی باقدرت استعمارگران پیوند زدند.
۱۶ – از مراحل گسترش فرهنگ اسلامی دوران خلافت چگونه بود؟
پاسخ:
از زمان رحلت پیامبر تا خلافت امویان ، عباسیان و عثمانیان ادامه داشت. پس از فتح مکه (سال هشتم هجرت) مقاومت در برابر ارزش های اسلامی از صورت آشکار در پوشش نفاق پنهان شدو مناسبات عشیره ای و قبیله ای در آن راه یافت . اما ارزش های اسلامی فارغ از عملکرد قدرت های سیاسی درسایر سرزمین ها گسترش یافت و فرهنگ گروه های مهاجم را درون خودهضم کرد.
۱۷ – چرا قدرت هایی مانند سلجوقیان، مغولان ، عثمانی و … مانع از آن می شدند که ظرفیت ها و ارزش های اجتماعی فرهنگ اسلامی به طور کامل آشکار شود؟
پاسخ:
چون این قدرت ها در چارچوب عادات تاریخی و فرهنگ قومی و قبیله ای رفتار می کردند.
۱۸ – از مراحل گسترش فرهنگ اسلامی عصر نبوی را به اختصار توضیح دهید.
پاسخ:
پیامبر آیات توحیدی را در جامعه جاهلی قبیله ای عربستان تبلیغ نمود. پس از۱۳ سال مقاومت در برابر فشار های قبیله ای حکومت اسلامی تشکیل داد و ۱۱ سال به رفع موانع سیاسی آن پرداخت. به امپراتورهای زمان خود برای پذیرش اسلام دعوت نامه فرستاد. گروه های مختلف شبه جزیره درسال نهم هجرت برای پذیرش اسلام به مدینه آمدند.
۱۹ – پیامبران به چه منظوری مبعوث شده اند؟
پاسخ:
پیامبران برای برانگیختن عقل ، اجرای عدالت و جلوگیری از تراکم ثروت در دست اغنیا و آزادسازی مستضعفان از حاکمیت مستکبران و حاکمیت حق مبعوث شده اند.
۲۰ – ویژگی های انسان از نگاه اسلام چیست ؟
پاسخ:
۱- انسان موجود ی مختار، مسئول و متعهد است.
۲- . انسان خلیفه خدا در زمین است.
۳- . انسان فطر تی الهی و کرامتی ذاتی دارد.
۴- سعادت انسان در نزدیک شدن به خدا است.
۵- شقاوت انسان در فراموشی خود، خدا و محدود کردن زندگی به این جهان است .
۶- انسان مسئول آبادی این جهان و پرهیز از فساد است.
۲۱ – استفاده از مکاتب و روش های غربی (ناسیونالیسم-مارکسیسم) توسط نخبگان کشورهای اسلامی برای مقابله با استعمار چه پیامدی داشت؟
پاسخ:
۱- این مکاتب وحدت امت اسالمی را مخدوش می کردند.
۲- مورد حمایت مردمی که در دامان فرهنگ اسلام تربیت یافته بودند نیز قرار نمی گرفتند.
۲۲ – اسلام چه چیزی را به بشریت نوید می دهد؟
پاسخ:
اسلام، مسلمانان را موظف به تلاش برای آزادی مستضعفان می داند و پیروزی مستضعفان بر مستکبران و حاکمیت دین حق را به بشریت نوید می دهد.
۲۳ – جایگاه عقل در دیدگاه اسلام چگونه است؟
پاسخ:
عقل در فرهنگ اسلام، زیباترین و محبوب ترین مخلوق خداوند است و پیامبران برای شکوفایی عقل آدمیان مبعوث شده اند.
۲۴ – سعادت و شقاوت انسان در فرهنگ اسلامی چگونه ایجاد می شود؟
پاسخ:
سعادت و عزت انسان در نزدیک شدن به خداوند و رسیدن به مقام خلافت الهی است. شقاوت و ذلت انسان در فراموشی حقیقت الهی خود و دیگر موجودات و به کارگیری تمامی ظرفیت ها و توانمندی های الهی خویش، برای زندگیِ محدود این جهان است.
۲۵ – توحید در فرهنگ اسلام چیست؟
پاسخ:
توحید، از خداوند واحدی حکایت دارد که خدای قوم و قبیله خاصی نیست بلکه خداوند همه آدمیان و پروردگار همه جهان هاست. همه موجودات از او پدید آمده اند و به سوی او باز می گردند. او عالم را حکیمانه آفریده است و تدبیر می کند.
۲۶ – دوران خلافت از چه زمانی آغاز شد و تا چه دورانی ادامه یافت؟
پاسخ:
این دوران از زمان رحلت رسول خدا (ص) آغاز شد و در طول خلافت اموی، عباسی و عثمانی ادامه یافت.
۲۷ – فرهنگ جاهلی تا چه زمانی در برابر اسلام آشکارا مقاومت کرده بود؟
پاسخ:
فرهنگ جاهلی در عصر نبوی تا فتح مکه، (هشتم هجرت) در برابر اسالم آشکارا مقاومت کرده بود و از آن پس، به ناچار ظاهر اسلامی به خود گرفته بود.
۲۸ – به چه دلیل فرهنگ اسلامی گروه های مهاجم را درون خود هضم و جذب می کرد؟
پاسخ:
فرهنگ اسلامی، به دلیل قدرت و غنای خود، گروههای مهاجم بیگانه را نیز درون خود هضم و جذب میکرد یا دست کم آنان را ناگزیر میساخت که برای بقای خود، در ظاهر از مفاهیم و ارزشهای دینی استفاده کنند.
۲۹ – چگونه استبداد ایلی و قومی قدرت های سیاسی جوامع اسلامی، به صورت استبداد استعماری درآمد؟
پاسخ:
قدرت سیاسی جوامع اسلامی که تا قبل از استعمار، بیشتر قومی و قبیلهای بود، در دوران استعمار، از طریق سازش با دولتهای غربی، با قدرت استعمارگران پیوند خورد و استبداد ایلی و قومی به صورت استبداد استعماری درآمد.
۳۰ – تفاوت راهبردی استبداد قومی با استبداد استعماری چیست؟
پاسخ:
تفاوت راهبردی استبداد قومی با استبداد استعماری این است که استبداد قومی با وجود اینکه دارای هویتی غیراسلامی بود به دلیل اینکه پشتوانه و پیشینهای خارج از جهان اسلام نداشت، از رویارویی مستقیم با فرهنگ توانمند اسلامی دوری میکرد و میکوشید با رعایت ظواهر اسلامی، ظاهر دینی خود را حفظ کند. در مقابل، استبداد استعماری به دلیل اینکه در سایهٔ قدرت و سلطه جهان غرب عمل میکرد، برای تأمین نیازهای اقتصادی و فرهنگی جهان غرب، چارهای جز حذف مظاهر فرهنگ اسلامی نداشت.
برای مشاهده گام به گام سایر صفحات کتاب کافیست آن را در گوگل به همراه عبارت «حالا درس» جست و جو کنید.
19 دیدگاه ها
بد بودند
خوبن ولی جوابا یکم با متن کتاب فرق میکنه
این جواب ها ی جوری خلاصه متن درس هستش ؟ درسته؟
با متن درس اصلا مطابقت ندارد
عالی بود ولی فعالیت ها مینوشتین عالی تر میشد
عالی بود
با متن درس زیاد مطابقت نداشت
عالی بود مرسیییی🥲🤍
دقیقا
من که تازه میخوام بخونم ولی بنظرم بد نبودن
مرسی از شما خیلی عالی بود🥲🤍
خوب بود..درس ششم هم بزارید لطفا ممنون
خیلی عالی ❤❤
واقعا بی نظیر یود
واقعا عالی هست دستتون درد نکنه 😍🙏🙏
واقعااا عالی بود ولی اگه میشه درس چهارم هم بزارید ممنون میشم
هست مجددا جست و جو کنید
واقعا عالی بود ممنون💕
دقیقا