آپدیت

سوالات متن درس ۴ تفکر و سواد رسانه ای دهم✨با جواب

4

در این نوشته با سوالات متن درس ۴ تفکر و سواد رسانه ای دهم همراه شما هستیم برای مشاهده جزوه پرسش و پاسخ درس چهارم تفکر و سواد رسانه ای پایه دهم به ادامه مطلب مراجعه کنید.

سوالات درس ۴ تفکر و سواد رسانه دهم

۱ – ………….. باعث می شود گیرنده پیام به طور ناخودآگاه به تعمیم دست بزند. رسانه ها با تکرار و ایجاد …………….. در ذهن مخاطب همه اعضای هر جمع را به یک گونه در ذهن گیرندگان پیام قالب می زنند.

پاسخ: تکرار – تعمیم.

۲ – بازنمایی یعنی چه؟

پاسخ: پاسخ بازنمایی یعنی نشان دادن واقعیت به شکلی خاص.

۳ – بازنمایی را توضیح دهید.

پاسخ: معنای بازنمایی این نیست که ضرورتاً هر پیام رسانهای ضد واقعیت یا کاریکاتوری از آن باشد؛ بلکه این است که رسانه با استفاده از بازنمایی میکوشد تفسیر و تحلیل خود را از واقعیت مورد نظر به طور آشکار و پنهان به ذهن مخاطبان خود ارسال کند طوری که او احساس تفاوتی بین این دو نکند.

۴ – راز و شاخص خلّقیت و هنرمندی هر رسانه و یا فرستند پیام در همین نهفته است که………….. بر مخاطب داشته باشد.

پاسخ: اثرگذاری بیشتری

۵ – ……… توسط رسانه میتواند تأثیر مثبت یا منفی داشته باشد.

پاسخ: بازنمایی

۶ – کار رسانه با ………… از واقعیت درهم آمیخته است.

پاسخ: بازنمایی

۷ – از طریق یک مثال بررسی کنید رسانه ها چگونه می توانند با ارائه پیام های دستکاری شده و بازی با تصویری که از واقعیت ارائه می کنند، بر دیدگاه و قضاوت مخاطبان خود تأثیرات جدی بگذارند؟

پاسخ: از مثال های کتاب در مورد حیله گر بودن روباه و یا رستم دستان و یا زبان انگلیسی شاد می توانید استفاده کنید منظور این است که ما در این موارد اطلاعی نداشتیم و رسانه ها این تصویر را در ذهن ما ایجاد کرده اند.

۸ – نظر دکتر دیوید السون در زمینهٔ بازنمایی خانواده در آثار هالیوودی را بنویسید؟

پاسخ: خانواده ای که ما در فیلمها می بینیم و یا درباره آنها در روزنامه ها می خوانیم احتمالا حراف تر و خشن تر مشکل دارتر غنی تر یا فقیرتر از حد متوسط هستند؛ بنابراین ما معمولا نمونه های غیرواقعی خانواده را در رسانه های گروهی میبینیم و کمتر شاهد زندگی خانواده ها به صورت واقعی هستیم.

۹ – تصویر به کدام مفهوم رسانه ای اشاره دارد؟

پاسخ: بازنمایی – یعنی قاب بستن روی واقعیت و معرفی دنیا از نگاه خود.

۱۰ – هنر مخاطب فعّال این است که با ……………… ، تفاوت میان واقعیت و بازنمایی های رسانه ای را کشف کند.

پاسخ: هوشمندی و نقادی

۱۱ – بازنمایی یعنی چه؟

پاسخ: نشان دادن واقعیت به شکل خاص

۱۲ – برای بازنمایی مثال بزنید؟

پاسخ: فیلم محمد رسول الله صلى علیه و آله

۱۳ – رسانه ها با با دستکاری پیام ها روی مردم چه تاثیری می گذارند؟

پاسخ: تاثیری جدی بر روی افکار مردم.

۱۴ – روش تشخیص پیام بازنمایی شده چیست؟

پاسخ: فرد مخاطب باید با هوشمندی و نقادی تفاوت میان واقعیت و بازنمایی را تشخیص دهد.

۱۵ – رسانه با بازنمایی به دنبال چه هدفی است؟

پاسخ: ارسال تفسیر خود از واقعیت به طور اشکار و پنهان به ذهن مخاطبان.

۱۶ – اهداف افرادی که بازنمایی انجام می دهند چیست؟

پاسخ: هزاشتن تاثیر بر روی دیدگاه مخاطبان.

۱۷ – یکی از راه های اثر گذاری رسانه ها چیست؟

پاسخ: یکی دیگر از راههای اثر گذاری رسانه ها بر سبک زندگی الگوسازی از طریق افراد مشهور یا ستاره دار است.

۱۸ – بازنمایی یعنی چه؟

پاسخ: بازنمایی یعنی نشان دادن واقعیت به شکلی خاص.

۱۹ – بازنمایی را توضیح دهید.

پاسخ: معنای بازنمایی این نیست که ضرورتاً هر پیام رسانه‌ای، ضد واقعیت یا کاریکاتوری از آن باشد؛ بلکه این است که رسانه با استفاده از بازنمایی می‌کوشد تفسیر و تحلیل خود را از واقعیت مورد نظر به طور آشکار و پنهان به ذهن مخاطبان خود ارسال کند طوری که او احساس تفاوتی بین این دو نکند.

۲۰ – از طریق یک مثال بررسی کنید رسانه ها چگونه می توانند با ارائۀ پیام های دستکاری شده و بازی با تصویری که از واقعیت ارائه می کنند، بر دیدگاه و قضاوت مخاطبان خود تأثیرات جدی بگذارند؟

پاسخ: از مثال های کتاب در مورد حیله گر بودن روباه و یا رستم دستان و یا زبان انگلیسی شاد می توانید استفاده کنید. منظور این است که ما در این موارد اطلاعی نداشتیم و رسانه ها این تصویر را در ذهن ما ایجاد کرده اند.

۲۱ – نظر دکتر دیوید السون در زمینۀ بازنمایی خانواده در آثار هالیوودی را بنویسید؟

پاسخ: خانواده ای که ما در فیلم ها می بینیم و یا درباره آنها در روزنامه ها می خوانیم، احتمالا حراف تر، خشن تر، مشکل دارتر، غنی تر یا فقیرتر از حدّ متوسط هستند؛ بنابراین ما معمولا نمونه های غیرواقعی خانواده را در رسانه های گروهی می بینیم و کمتر شاهد زندگی خانواد ه ها به صورت واقعی هستیم.

۲۲ – کار رسانه با چه چیزی در هم آمیخته است؟

پاسخ: با باز نمایی از واقعیت در هم آمیخته است.

۲۳ – پیام در چه چیزی نهفته است که اثر گذاری بیشتری در مخاطب دارد؟

پاسخ: راز و شاخص خلّقیت و هنرمندی هر رسانه و یا فرستند.

۲۴ – بازنمایی توسط رسانه چه تاثیراتی دارد؟

پاسخ: بازنمایی توسط رسانه می‌تواند تأثیر مثبت یا منفی داشته باشد.

۲۵ – هنر مخاطب فعال ‌چه است؟

پاسخ: هنر مخاطب فعّال این است که با هوشمندی و نقّادی، تفاوت میان واقعیت و بازنمایی‌های رسانه‌ای را کشف کند.

۲۶ – سواد رسانه ای چیست؟

پاسخ: مجموعه‌ای از مهارت‌های قابل یادگیری است که به توانایی دسترسی، تجزیه و تحلیل و ایجاد انواع پیام‌های رسانه‌ای اشاره دارد و یک مهارت ضروری در دنیای امروزی به شمار می‌رود.

۲۷ – افراد با سواد رسانه ای قادر به چیزی است؟

پاسخ: افراد، با سواد رسانه ای قادر به کشف پیام‌های پیچیده‌ی موجود در محتوای تلویزیون، رادیو، روزنامه‌ها، مجلات، کتاب‌ها، بیلبوردهای تبلیغاتی، اینترنت و سایر رسانه‌های مستقل خواهند شد.

۲۸ – …….. یعنی نشان دادن واقعیت به شکلی خاص.

پاسخ: بازنمایی

۲۹ – معنای ………. این نیست که ضرورتاً هر پیام رسانه‌ای، ضد واقعیت یا کاریکاتوری از آن باشد.

پاسخ: بازنمایی

۳۰ – …… و شاخص ………و هنرمندی هر رسانه و یا فرستند. پیام در همین نهفته است که اثرگذاری بیشتری بر مخاطب داشته باشد.

پاسخ: راز و خلقیات

۳۱ – ……. توسط رسانه می‌تواند تأثیر مثبت یا منفی داشته باشد.

پاسخ: بازنمایی

۳۲ – کار رسانه با بازنمایی از…….. درهم آمیخته است.

پاسخ: واقعیت

۳۳ – …….در زمینه بازنمایی خانواده در آثار هالیوودی نظر داده است

پاسخ: دیوید السون

۳۴ – هنر مخاطب فعّال این است که با …….. و ………، تفاوت میان واقعیت و بازنمایی‌های رسانه‌ای را کشف کند.

پاسخ: هوشمندی و نقادی

۳۵ – با استفاده از بازنمایی می‌کوشد تفسیر و تحلیل خود را از واقعیت مورد نظر به طور آشکار و پنهان به ذهن مخاطبان خود ارسال کند طوری که او احساس تفاوتی بین این دو نکند به آن……… می‌گویند

پاسخ: رسانه

۳۶ – برای حرکت در محیط رسانه‌ای پیچیده امروز باید قادر به درک بهتر ………. باشیم.

پاسخ: پیام های رسانه

۳۷ – افراد، با ………. ای قادر به کشف پیام‌های پیچیده‌ی موجود در محتوای تلویزیون، رادیو، روزنامه‌ها، مجلات، کتاب‌ها، بیلبوردهای تبلیغاتی، اینترنت و سایر رسانه‌های مستقل خواهند شد.

پاسخ: سواد رسانه ای

برای مشاهده گام به گام سایر صفحات کتاب کافیست آن را در گوگل به همراه عبارت «حالا درس» جست و جو کنید.

امتیاز شما به این مقاله

5 از 6 رای

+ارسال دیدگاه

9 دیدگاه ها