سوالات متن درس ۵ تفکر و سواد رسانه ای دهم✨با جواب
در این نوشته با سوالات متن درس ۵ تفکر و سواد رسانه دهم همراه شما هستیم برای مشاهده جزوه پرسش و پاسخ درس پنجم تفکر و سواد رسانه ای پایه دهم به ادامه مطلب مراجعه کنید.
سوالات متن درس ۵ تفکر و سواد رسانه دهم
۱ – کلیشه چیست؟
پاسخ:
اگر رسانه یا رسانه ها در بازنمایی واقعیت به شکل خاص اصرار بورزند و در طول زمان و به اشکال مختلف آن را تکرار نمایند می توانند آن بازنمایی را به کلیشه تبدیل .کنند به بیان ،دیگر ،رسانه راه های مجسّم کردن برخی گروه ها هویت ها و موقعیت ها را به ما می آموزد. زمانی که این تصورات با مردم ارتباط پیدا کند با عنوان کلیشه تعریف می شود.
۲ – کلیشه سازی چیست؟
پاسخ:
کلیشه سازی نوعی بازنمایی است که در آن هر بار به یاد یک مفهوم شخص یا گروه می افتیم بلافاصله کلیشه ساخته شده توسط رسانه ها در ذهن ما میآید و در قضاوت و تصمیم گیری های ما نسبت به افراد و اتفاقات پیرامونمان تأثیر می گذارد.
۳ – یکی از نمونه های مثبت کلیشه سازی ……………….. است.
پاسخ:
بازنمایی اعتیاد در رسانه ها
۴ – با ذکر کلیشه های زیر چه مفاهیمی در ذهن شما تداعی می شود؟
پاسخ:
الف) لوازم صوتی و تصویری ژاپنی
ب )خودروهای سواری آلمانی
ج) اجناس چینی
الف) دوام و کیفیت بالا
ب) اتومبیل های اشرافی
ج ) بی کیفیت و ارزان
۵ – یکی از موضوعاتی که بین بازنمایی و کلیشه سازی مشترک است کدام است؟
پاسخ:
عدم نمایش تمام واقعیت برای ذهنیت سازی مخاطب است در واقع رسانه با حذف برخی از ویژگی های یک مفهوم ویژگی هایی از آن را برجسته می کند که در راستای نگاه خودش قرار دارد.
۶ – یک نمونه مثبت از کلیشه سازی را بررسی کنید.
پاسخ:
به عنوان مثال بازنمایی اعتیاد در رسانه ها معمولاً از معتادان کلیشه ای به صورت افرادی کثیف بیمار ،لاغر در حال افتادن در جوی آب یا کنار خیابان با فقر مالی و خانوادهای نابسامان در رسانه ها بازنمایی می شود در حالی که در بخش مرفه جامعه و افراد به ظاهر تمیز و ثروتمند نیز با گسترش پدیده سیاه اعتیاد روبه رو هستیم ولی از آنجا که بخش مهمی از رسانه ها احساس مسئولیت اجتماعی می کنند در بازنمایی معتادان می کوشند جاذبه ای حتی حاشیه ای و اندک نیز برای نسل جدید و جامعه ایجاد نکنند.
۷ – فن ………. در ایجاد کلیشه نقشی کلیدی دارد.
پاسخ:
تکرار
۸ – تکرار باعث می شود گیرنده پیام به طور ناخودآگاه به ………..دست بزند.
پاسخ:
تعمیم
۹ – اگر همیشه چنین تصویری از سربازان آمریکایی را به شما نشان دهند چه تصویری از ارتش آمریکا در ذهن تان ایجاد می شود؟
پاسخ:
یک ذهنیت کلیشه ای دور از واقعیت از مهربانی ارتش آمریکا. در حالی که در ویتنام و ،عراق دست به جنایت های هولناکی زده اند.
۱۰ – کلیشه چیست؟
پاسخ:
اگر رسانه یا رسانه ها در بازنمایی واقعیت به شکل خاص اصرار بورزند و در طول زمان و به اشکال مختلف آن را تکرار نمایند می توانند آن بازنمایی را به کلیشه تبدیل کنند.
۱۱ – کلیشه سازی چه نوع بازنمایی است؟
پاسخ:
کلیشه سازی نوعی بازنمایی است که در آن هر بار به یاد یک مفهوم شخص یا گروه می افتیم، بلافاصله کلیشه ساخته شده توسط رسانه ها در ذهن ما میاید و در قضاوت و تصمیم گیری های ما نسبت به افراد و اتفاقات پیرامون مان تأثیر گذارد.
۱۲ – معادل واژه کلیشه در زبان لاتین چیست و به چه معناست؟
پاسخ:
stereotype
به معنای تاثیر مستحکم
۱۳ – نمونه ای از کلیشه که در جامعه ما رواج دارد را مثال بزنید؟
پاسخ:
کلیشه در مورد افراد ثروت مند که آنها اختلاس گر هستند.
۱۴ – چه فنی در ایجاد کلیشه نقش دارد؟
پاسخ:
فن تکرار در ایجاد ،کلیشه نقشی کلیدی دارد.
۱۵ – فن تکرار باعث چه می شود؟
پاسخ:
تکرار باعث می شود گیرنده پیام به طور ناخودآگاه به تعمیم دست بزند روشن است همه افراد هر گروه، مثلاً ایرانی ها یا پزشکان یک گونه نیستند؛ ولی رسانه ها با تکرار و ایجاد تعمیم در ذهن مخاطب همه اعضای هر جمع را به یک گونه در ذهن گیرندگان پیام قالب می زنند.
۱۶ – کلیشه چیست؟
پاسخ:
اگر رسانه یا رسانهها در بازنمایی واقعیت به شکل خاص اصرار بورزند و در طول زمان و به اشکال مختلف آن را تکرار نمایند، میتوانند آن بازنمایی را به «کلیشه» تبدیل کنند. به بیان دیگر، رسانه، راههای مجسّم کردن برخی گروهها، هویتها و موقعیتها را به ما میآموزد. زمانی که این تصوّرات با مردم ارتباط پیدا کند، با عنوان کلیشه تعریف میشود.
۱۷ – کلیشه سازی چیست؟
پاسخ:
کلیشه سازی نوعی بازنمایی است که در آن، هر بار به یاد یک مفهوم، شخص یا گروه میافتیم، بلافاصله کلیشۀ ساخته شده توسط رسانهها در ذهن ما میآید و در قضاوت و تصمیم گیریهای ما نسبت به افراد و اتّفاقات پیرامونمان تأثیر میگذارد.
۱۸ – یکی از نمونههای مثبت کلیشه سازی چیست؟
پاسخ:
بازنمایی اعتیاد در رسانهها است.
۱۹ – یکی از موضوعاتی که بین بازنمایی و کلیشه سازی مشترک است کدام است؟
پاسخ:
عدم نمایش تمام واقعیت برای ذهنیت سازی مخاطب است. در واقع رسانه با حذف برخی از ویژگی های یک مفهوم، ویژگی هایی از آن را برجسته می کند که در راستای نگاه خودش قرار دارد.
۲۰ – تکرار باعث چه چیزی میشود؟
پاسخ:
گیرندۀ پیام به طور ناخودآگاه به تعمیم دست بزند.
۲۱ – نوعی بازنمایی که در آن هر بار به یاد یک مفهوم، شخص یا گروه میافتیم چیست؟
پاسخ:
کلیشه
۲۲ – رسانهها با چه تکنیکی در ذهن مخاطب، همۀ اعضای هر جمع را به یک گونه در ذهن گیرندگان پیام، قالب میزنند؟
پاسخ:
تکرار و تعمیم
۲۳ – عوامل امتیازآور و ویژگیهای قهرمانان و ضد قهرمانان در بازیهای رایانهای و سبک زندگی آنها از چه طریقی بر ذهن مخاطب اثر میگذارد؟
پاسخ:
فن تکرار و تعمیم
۲۴ – یک نمونه مثبت از کلیشه سازی را بررسی کنید
پاسخ:
به عنوان مثال، بازنمایی اعتیاد در رسانه ها: معمولاً از معتادان، کلیشهای به صورت افرادی کثیف، بیمار، لاغر، در حال افتادن در جوی آب یا کنار خیابان با فقر مالی و خانوادهای نابسامان در رسانهها بازنمایی میشود، در حالی که در بخش مرفه جامعه و افراد به ظاهر تمیز و ثروتمند نیز با گسترش پدیدۀ سیاه اعتیاد روبه رو هستیم. ولی از آنجا که بخش مهمی از رسانهها، احساس مسئولیت اجتماعی میکنند در بازنمایی معتادان میکوشند جاذبهای حتّی حاشیهای و اندک نیز برای نسل جدید و جامعه ایجاد نکنند.
۲۵ – ذکر کلیشه های زیر چه مفاهیمی در ذهن شما تداعی می شود؟
پاسخ:
الف) لوازم صوتی و تصویری ژاپنی
ب) خودرو های سواری آلمانی
ج) اجناس چینی
الف: دوام و کیفیت بالا
ب: اتومبیل های اشرافی
ج: بی کیفیت و ارزان
۲۶ – اگر رسانه یا رسانهها در بازنمایی واقعیت به شکل خاص اصرار بورزند و در طول زمان و به اشکال مختلف آن را تکرار نمایند، میتوانند آن بازنمایی را به ……….تبدیل کنند.
پاسخ:
کلیشه
۲۷ – رسانه، راههای ……….برخی گروهها، هویتها و موقعیتها را به ما میآموزد
پاسخ:
مجسم کردن
۲۸ – کلیشه سازی نوعی ………..است
پاسخ:
بازنمایی
۲۹ – کلیشۀ ساخته شده توسط رسانهها در ……….. ما میآید
پاسخ:
ذهن
۳۰ – یکی از نمونههای مثبت کلیشه سازی، بازنمایی اعتیاد در …….. است
پاسخ:
رسانه
۳۱ – عدم نمایش تمام واقعیت برای ذهنیت سازی ……… است.
پاسخ:
مخاطب
۳۲ – زمانی که یک شرکت تولید کننده تلفن همراه با مشاهده انفجار باتریها در محصولی از شرکت که در سطح وسیع توزیع شده، دستور جمع آوری آن محصول را میدهد، با این کار سعی میکند محبوبیت محصولات و …………… نام تجاری خود را، با جمع آوری محصولات معیوب، نزد مخاطبان حفظ کند.
پاسخ:
کلیشه مثبت
۳۳ – فن تکرار در ایجاد کلیشه بسیار مهم است و گیرندهٔ پیام اتوماتیک به تعمیم مورد تبلیغ میپردازد مانند…………..
پاسخ:
فیلم ۳۰۰ و باب اسفنجی
۳۴ – رسانهها با تکرار و ایجاد ………….. در ذهن مخاطب، همۀ اعضای هر جمع را به یک گونه در ذهن گیرندگان پیام، قالب میزنند
پاسخ:
تعمیم
۳۵ – …………. باعث میشود گیرندۀ پیام به طور ناخودآگاه به تعمیم دست بزند
پاسخ:
تکرار
برای مشاهده گام به گام سایر صفحات کتاب کافیست آن را در گوگل به همراه عبارت «حالا درس» جست و جو کنید.
5 دیدگاه ها
خوبه فقط نفهمیدم این سوال ۳ از کجا دراومده؟؟؟
عالی ❤️ دستتون درد نکنه
خیلی ممنون
سلام علیکم وقت بخیر
دستتون درد نکنه واقعاً عالی
اما لطف کنید صفحه سوالات راهم بنویسید
ممنون
خوب