جواب فعالیت صفحه ۲۵ مطالعات هفتم

25 1

در این نوشته با جواب فعالیت صفحه ۲۵ مطالعات هفتم همراه شما هفتمی ها هستیم.

جواب صفحه ۲۵ مطالعات هفتم

۲- خاطره‌ای از همدلی و یاری رساندن به انسان‌های دیگر در کلاس تعریف کنید.

۳- فرض کنید از شما خواسته‌اند دو گروه جهادی برای کمک به آسیب‌دیدگان زلزله تشکیل دهید. یک گروه به منطقه اعزام می‌شوند و گروه دیگر باید از همان محل زندگی خود به زلزله زدگان کمک کنند.

گروه اول بگویند قبل از رفتن چه آموزش‌هایی باید ببینند.

مراحل مربوط به امداد رسانی در بلایای طبیعی: آموزش افراد جامعه، تربیت نیروی انسانی متخصص، ساخت بناها در منطقه مناسب و به صورت استاندارد، تقویت مهارت‌های اجتماعی بازماندگان، کمک جامعه برای ساماندهی مجدد و خودیاری و بازسازی جامعه، افزایش مهارت و دانش امدادگران در راستای کمک به دیگران، نوع پاسخگویی به سوانح بسته به مهارت‌هاست، در عملیات امداد و نجات سه عامل سرعت، دقت و مهارت بسیار مهم است.

گروه دوم بگویند برای یاری آسیب‌دیدگان چه کارهایی می‌توانند انجام دهند.

جمع آوری مواد غذایی، آب سالم، پوشاک گرم، پتو، چادر، وسایل بهداشتی، لوازم گرمایشی، وسایل پزشکی و دارو و لوازم مورد نیاز آسیب دیدگان و رساندن آن به منطقه حادثه دیده.

۴- آیا شما یا دوستانتان عضو جمعیت جوانان هلال احمر هستید؟ از مسئولین مدرسه درباره شرایط همکاری با طرح «دادرس» «دانش آموز آماده در روزهای سخت» پرس‌وجو کنید و با این طرح هلال احمر همکاری کنید.

طرح دادرس (دانش‌آموز آماده در روزهای سخت) یکی از برنامه‌های سازمان جوانان هلال احمر جمهوری اسلامی ایران است که با هدف آموزش و توانمندسازی دانش‌آموزان در مواجهه با بحران‌ها و حوادث طراحی شده است. این طرح تلاش می‌کند تا دانش‌آموزان را به عنوان نیروهای آماده و آگاه در برابر شرایط اضطراری تربیت کند و مهارت‌های لازم را به آن‌ها بیاموزد.

اهداف طرح دادرس:

  1. آموزش مهارت‌های امدادی:
    • ارائه آموزش‌های لازم در زمینه‌های امداد و نجات، کمک‌های اولیه، اطفای حریق و سایر مهارت‌های مرتبط.
  2. افزایش آمادگی دانش‌آموزان:
    • آماده‌سازی دانش‌آموزان برای مقابله با حوادث طبیعی مانند زلزله، سیل، طوفان و همچنین حوادث انسانی مانند آتش‌سوزی و تصادفات.
  3. ترویج فرهنگ ایمنی و پیشگیری:
    • ترویج فرهنگ ایمنی و آموزش‌های پیشگیرانه به دانش‌آموزان و خانواده‌های آن‌ها.
  4. ایجاد تیم‌های امدادی دانش‌آموزی:
    • تشکیل تیم‌های امدادی از دانش‌آموزان مدارس که بتوانند در مواقع اضطراری به کمک همکلاسی‌ها و جامعه بشتابند.

محتوای آموزشی طرح دادرس:

  1. آموزش کمک‌های اولیه:
    • آموزش اصول اولیه کمک‌های اولیه مانند
  2. قلبی-ریوی (CPR)، برخورد با شکستگی‌ها و خونریزی‌ها.
  3. آموزش امداد و نجات:
    • آشنایی با اصول امداد و نجات در مواقع بروز حوادث مانند زلزله، سیل، آتش‌سوزی و تصادفات.
  4. آموزش ایمنی و پیشگیری:
    • آموزش روش‌های پیشگیری از حوادث و نکات ایمنی در محیط مدرسه، خانه و جامعه.
  5. آموزش اطفای حریق:
    • آموزش نحوه برخورد با آتش‌سوزی‌ها و استفاده از ابزارهای اطفای حریق.
  6. آموزش‌های روان‌شناختی و حمایت‌های روحی:
    • آشنایی با روش‌های مدیریت استرس و حمایت‌های روانی در شرایط بحرانی.
  7. آموزش‌های تخصصی:
    • آموزش مهارت‌های تخصصی مانند نحوه استفاده از تجهیزات امدادی و نجات.
  8. روش اجرای طرح دادرس:
  9. برگزاری دوره‌های آموزشی:
    • برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی توسط مربیان هلال احمر در مدارس.
  10. تمرینات عملی:
    • انجام تمرینات عملی و مانورهای شبیه‌سازی شده برای آماده‌سازی دانش‌آموزان در مواجهه با شرایط واقعی.
  11. تشکیل تیم‌های امدادی مدرسه‌ای:
    • تشکیل تیم‌های دادرس در مدارس که شامل دانش‌آموزان آموزش‌دیده و آماده به کار می‌باشند.

۵- این شعر از کیست؟ معنای شعر را توضیح دهید.

بنی آدم اعضای یک پیکرند

که در آفرینش ز یک گوهرند

چو عضوی به درد آورد روزگار

دگر عضوها را نماند قرار

تو کز محنت دیگران بی غمی

نشاید که نامت نهند آدمی

این شعر از شاعر بزرگ ایرانی، سعدی شیرازی است و از کتاب گلستان وی می‌باشد. در این شعر، سعدی به بیان اهمیت همبستگی و همدردی انسانی پرداخته است.

معنای شعر:

بنی آدم اعضای یک پیکرند

  • همه انسان‌ها مانند اعضای یک بدن هستند.

که در آفرینش ز یک گوهرند

  • همه انسان‌ها از یک گوهر و سرشت واحد آفریده شده‌اند.

چو عضوی به درد آورد روزگار

  • وقتی یک عضو از بدن دچار درد و رنج می‌شود،

دگر عضوها را نماند قرار

  • دیگر اعضای بدن نیز آرامش و قرار نخواهند داشت.

تو کز محنت دیگران بی غمی

  • اگر تو از درد و رنج دیگران بی‌خبر و بی‌تفاوت باشی،

نشاید که نامت نهند آدمی

  • سزاوار نیست که تو را انسان بنامند.

سعدی در این شعر به ارزش‌های انسانی همچون همدردی، همبستگی و کمک به دیگران اشاره می‌کند. او بیان می‌کند که انسان‌ها همه از یک گوهر و سرشت آفریده شده‌اند و باید مانند اعضای یک بدن به همدیگر اهمیت بدهند. وقتی یکی از اعضای بدن دچار درد می‌شود، سایر اعضا نیز از آن تأثیر می‌پذیرند و بی‌قرار می‌شوند. به همین ترتیب، اگر کسی به درد و رنج دیگران بی‌تفاوت باشد و دردی که دیگران می‌کشند برای او اهمیتی نداشته باشد، شایسته نام انسان نیست. سعدی با این شعر اخلاقی و انسانی، افراد را به همدردی و همبستگی دعوت می‌کند.

همچنین ببینید: سوالات متن درس ۵ مطالعات هفتم

برای مشاهده گام به گام سایر صفحات کتاب کافیست آن را در گوگل به همراه عبارت «حالا درس» جست و جو کنید.

امتیاز شما به این مقاله

5 از 11 رای

+ارسال دیدگاه

1 دیدگاه ها