جواب صفحه ۳۶ تفکر و سواد رسانه دهم⚡️گفت و گوی کلاسی و عکس و مکث
در این نوشته با جواب صفحه ۳۶ تفکر و سواد رسانه دهم همراه شما هستیم.
جواب گفت و گوی کلاسی صفحه ۳۶ تفکر و سواد رسانه دهم
۱- به نظر شما، چه کلیشهای از ایرانیان در ذهن مردم جهان توسط رسانهها شکل گرفته است؟ شما چه نمونههایی از کلیشه سازی ایران، ایرانیان و مسلمانان در صنعت سینمای جهان سراغ دارید؟
متأسفانه در بین رسانه های خارجی ایرانیان اکثرا خشن و حامی تروریسم جلوه داده شده اند که با زمینه سازی آمریکا ایجاد شده است. این مورد به برخی دیگر از مسلمان تیز تامیم داده شده است.
کلیشه سازی اینکه که ایرانیها عرب هستند: برخلاف تصور بسیاری، مردم خاورمیانه یک قومیت ندارند علاوه بر اینکه ایران خود از تنوع شگرف قومیتی برخوردار است، بیشتر ایرانیها فارس هستند و سپس قومیتهای بسیاری همانند آذری، کرد، عرب، بلوچ و لر بیشتر از یک سوم جمعیت این کشور را تشکیل میدهند.
کلیشه سازی مراقب باشید ایران خطرناک است : تا پیش از مدت اخیر بسیاری کشورها توصیه میکردند که به ایران سفر نکنید اما بیشتر این توصیهها به خاطر نبود روابط دیپلماتیک بود و نه نگرانی برای امنیت. در واقع نه تنها جرائم خشونت آمیزعلیه خارجیها در ایران بسیار به ندرت اتفاق میافتد بلکه از نظر سیاست داخلی بسیار با ثبات است و مقصد امنی برای گردشگران به حساب میآید.
نمونههایی از کلیشهسازی ایرانیان و مسلمانان در صنعت سینمای جهان:
- Argo (۲۰۱۲) – تصویر کلیشهای از ایرانیان بهعنوان تندروهای خشن.
- Not Without My Daughter (۱۹۹۱) – نمایش منفی از ایران و نقش مردان ایرانی بهعنوان افرادی سرکوبگر.
- Persepolis (۲۰۰۷) – تمرکز بر سرکوب و مشکلات اجتماعی در ایران.
- Prince of Persia: The Sands of Time (۲۰۱۰) – ارائه تصویری تحریفشده از فرهنگ ایران.
- American Sniper (۲۰۱۴) – مسلمانان بهعنوان تروریست و دشمن.
- Body of Lies (۲۰۰۸) – تصویری از مسلمانان بهعنوان تهدیدات امنیتی.
- The Kingdom (۲۰۰۷) – کلیشهسازی از مسلمانان بهعنوان افراطگرایان.
- Homeland (سریال) – ارائه تصویری کلیشهای از مسلمانان بهعنوان دشمنان آمریکا.
۲- حال فیلم «معرّفی ایران» را ببینید. در این فیلم، ایران و ایرانی چگونه بازنمایی شده است؟ به نظر شما چگونه میتوان این گونه بازنماییها را در ذهن مردم جهان به کلیشۀ ذهنی آنها از ایرانیان تبدیل کرد؟
در این فیلم شهرهای مختلف ایران به نمایش گذاشته است و در آن خبری از خشونت نیست و ایران را جایی امن و بدون مشکل نشان می دهد و پیام صلح و دوستی را به تمام دنیا می دهد.
به نظر من می توان با ساختن سریال و فیلم های سینمایی در سطح جهانی و نمایش آنها در کشورهای مختلف دنیا، می توان نکات مثبت و بسیار خوب کشور ایران به جای جای کره خاکی زمین بازنمایی و معرفی کرد.
آیا در ذهن شما، کلیشهای از مردم ژاپن یا چین یا امریکا وجود دارد؟ اگر آری، در مورد علّتها و چگونگی تشکیل آن و همچنین میزان واقعی بودنش در کلاس گفتوگو کنید. میتوانید این گفتوگو را به سایر ملّتها نیز توسعه دهید.
کلیشههای مردم ژاپن
- کلیشه: مردم ژاپن بسیار منظم، سختکوش و وفادار به اصول سنتیاند.
- علت تشکیل: ژاپن به عنوان کشوری که از فناوریهای پیشرفته و تولیدات صنعتی برتر برخوردار است و همچنین دارای فرهنگی قدیمی و غنی است، در بسیاری از رسانهها و اخبار به عنوان نمونهای از کارآفرینی و نوآوری معرفی میشود. رفتارهای جمعی و منظم ژاپنیها، مانند رعایت قوانین راهنمایی و رانندگی، کار تیمی، و احترام به سلسله مراتب اجتماعی، از جمله دلایلی است که این کلیشه شکل گرفته است.
- میزان واقعی بودن: این ویژگیها تا حدی بر پایه واقعیت است، زیرا ژاپن جامعهای با نظم اجتماعی قوی و فرهنگ سختکوشی است. اما این تصویر ممکن است برخی از جنبههای دیگر زندگی ژاپنی، مانند فشارهای روانی ناشی از این انتظارات اجتماعی یا تفاوتهای فردی را نادیده بگیرد.
- کلیشه: مردم ژاپن بسیار محافظهکار و بسته هستند.
- علت تشکیل: تاریخی بودن فرهنگ ژاپن و گرایش به حفظ سنتها و احتیاط در تغییرات اجتماعی، همراه با محدودیتهای زبانی و تفاوتهای فرهنگی در تعامل با خارجیها، این کلیشه را تقویت کرده است.
- میزان واقعی بودن: تا حدی درست است، اما ژاپن همچنین کشوری است که در دهههای اخیر بسیار باز به سوی نوآوری و تعامل با دنیای مدرن بوده است. همچنین، بسیاری از ژاپنیها به نوآوری و مدرنیسم علاقهمند هستند.
کلیشههای مردم چین
- کلیشه: مردم چین به شدت کارآفرین، اقتصادی و سیاستمدارند.
- علت تشکیل: رشد اقتصادی سریع چین در چند دهه اخیر و تسلط این کشور بر بازارهای جهانی، به خصوص در زمینه تولید کالاها و صادرات، باعث شده که مردم چین به عنوان کارآفرین و اقتصادمحور شناخته شوند.
- میزان واقعی بودن: این کلیشه به طور جزئی درست است، زیرا بسیاری از مردم چین به دلیل تغییرات اقتصادی سریع، نقش مهمی در اقتصاد جهانی ایفا میکنند. اما زندگی مردم چین و تنوع اجتماعی آن بسیار پیچیدهتر از این کلیشه است و جنبههای دیگر زندگی، مانند فرهنگ، هنر و سنتهای خانوادگی، نادیده گرفته میشود.
- کلیشه: مردم چین فاقد خلاقیت و به شدت پیرو قوانیناند.
- علت تشکیل: سیاستهای سفت و سخت دولتی در چین و فشارهای اجتماعی در برخی زمینهها، مانند سیستم آموزشی، ممکن است این تصویر را به وجود آورده باشد که مردم چین تمایل دارند بیشتر پیرو باشند تا خلاق.
- میزان واقعی بودن: این کلیشه ناعادلانه است. چین دارای تاریخ غنی هنری و علمی است و افراد خلاق زیادی در زمینههای مختلف مانند هنر، فناوری و علم در این کشور فعالیت دارند.
کلیشههای مردم آمریکا
- کلیشه: مردم آمریکا خودمحور و بیخبر از فرهنگها و مسائل جهانی هستند.
- علت تشکیل: بسیاری از افراد آمریکایی که تنها به مسائل داخلی کشور خود توجه دارند و اطلاعات محدودی از فرهنگها و مسائل دیگر کشورها دارند، میتوانند این تصویر را تقویت کنند. همچنین، رسانههای داخلی آمریکا بیشتر به مسائل داخلی تمرکز دارند تا بینالمللی.
- میزان واقعی بودن: این کلیشه فقط تا حدی درست است. آمریکا کشوری بزرگ و چندفرهنگی است و در آن افرادی با دیدگاههای مختلف وجود دارند. در حالی که برخی از مردم ممکن است بیشتر به مسائل داخلی علاقه داشته باشند، بسیاری از آمریکاییها به تعاملات بینالمللی و فرهنگهای مختلف علاقهمند هستند.
- کلیشه: آمریکاییها بسیار مصرفگرا و اهل لذتهای مادی هستند.
- علت تشکیل: نقش پررنگ آمریکا در بازارهای جهانی و فرهنگ مصرفگرایی که در بسیاری از جنبههای زندگی مردم آمریکا مشهود است، از طریق فیلمها، تبلیغات و موسیقی به تصویر کشیده شده و این کلیشه را تقویت کرده است.
- میزان واقعی بودن: این کلیشه تا حدی واقعیت دارد. جامعه آمریکا به مصرف و لذتهای مادی اهمیت میدهد، اما در عین حال بسیاری از مردم آمریکا نگران مسائل محیط زیستی، اجتماعی و انسانی هستند و به زندگی سادهتر و اخلاقمحور نیز توجه دارند.
۴- فیلم «زود قضاوت نکن» و «باب اسفنجی» را مشاهده کنید؛ سپس بگویید تأثیر جنایات وهابیت و گروهکهای تکفیری مانند داعش در بازنمایی از اسلام در جهان چگونه بوده است. آیا این تصویر، به کلیشهای برای بازنمایی اسلام تبدیل شده است؟ آیا ایجاد کلیشه به منظور نمایش قساوت و خون ریزی و ترور، برای وهابیت و داعش، درست است؟
داعش با ارائه یک هویت جمعی مبتنی بر آموزههای تکفیری و با شعار بازگرداندن افتخار و عزتنفس مسلمانان و نیز تعریف هویتهای برونگروهی، توانسته طیف وسیعی از مسلمانان و نوکیشان را به خود جذب کند. داعش بهطور مستمر در پی ایجاد فضای دوقطبی و تأکید بر هویت درونگروه و برونگروه است و با استفاده از این فضا، هویت خویش را هویت خالص و برتر و هویت مقابلش را اهریمنی و پست معرفی میکند و به این وسیله به توجیه اقدامات خشونتآمیز خود میپردازد.
جواب عکس و مکث صفحه ۳۶ تفکر و سواد رسانه دهم
جنایات داعش را نشان می دهد که این کار را با نام خدا و اسلام انجام می دهند به همین دلیل اسلام و مسلمانی مردم جهان را یاد داعش و جنایات آن می اندازد.
برای مشاهده گام به گام سایر صفحات کتاب کافیست آن را در گوگل به همراه عبارت «حالا درس» جست و جو کنید.