در این نوشته با جواب کارگاه درس پژوهی صفحه 24 فارسی ششم همراه شما هستیم.

جواب کارگاه درس پژوهی صفحه 24 فارسی ششم

1. یکی از نویسندگان زیر را به دلخواه انتخاب، و گزارش کوتاهی درباره‌ی آن به کلاس ارائه کنید.

ابوعلی بلعمی

سعدی

ابوالقاسم حالت

ابوالقاسم حالت، شاعر، مترجم و محقق توانای معاصر در سال ۱۲۹۸ در تهران به دنیا آمد. وی پس از تحصیلات مقدماتی و متوسطه به استخدام شرکت ملی نفت ایران درآمد و تا زمان بازنشستگی در خدمت این سازمان بود.

ابوالقاسم حالت در جوانی به فراگیری زبان‌های عربی، انگلیسی و فرانسه پرداخت و از سال ۱۳۱۴ به شعر و شاعری روی آورد.

وی از سال ۱۳۱۷ همکاری خود را با مجله معروف توفیق آغاز کرد. علاقه به مسائل دینی سبب شد از سال ۱۳۲۳ هر هفته چند رباعی جدی که ترجمه‌ای از کلمات قصار علی بن ابی‌طالب بود در مجله «آئین اسلام» چاپ کند. حالت در ترانه‌سرایی نیز دستی توانا داشت. حالت در آن سال‌ها با نشریات امید، تهران مصور و پیام ایرانی نیز همکاری داشت و ملک‌الشعرا بهار او را به کنگره نویسندگان ایران دعوت نمود.

حالت در زمینه موسیقی اصیل ایرانی نیز فعالیت داشت و سراینده نخستین سرود جمهوری اسلامی بود. وی پس از انقلاب اسلامی نیز علیرغم کهولت سن مدت زمانی نسبتاً طولانی با مجله گل آقا همکاری کرد. از ابوالقاسم حالت آثار ادبی و فرهنگی فراوانی در زمینه‌های طنز، شعر، ادبیات و ترجمه باقی مانده‌است. وی در سوم آبان سال ۱۳۷۱ بر اثر سکته قلبی درگذشت.

آثار:

دیوان ابوالعینک

دیوان شوخ

گلزار خنده

دیوان اشعار (اشعار، رباعیات)

پروانه و شبنم

سعدی

سعدی، شاعری که در تاریخ ادبیات فارسی به عنوان یکی از بزرگان و برجسته‌ترین شخصیت‌ها شناخته می‌شود. او با نام کامل شیخ موسی بن محمد بن عبدالله شیرازی در سال ۱۲۰۷ میلادی (۶۰۴ هجری قمری) در شهر شیراز، ایران به دنیا آمد. سعدی در خانواده‌ای علمی و دینی بزرگ متولد شد و از کودکی به تحصیلات علمی و ادبی علاقه‌مند بود.

در دوران جوانی، سعدی به سمت تحصیلات دینی پیشرو شد و به تدریس عرفان و حکمت اشتغال کرد. او علاوه بر تدریس، به تکثیر اشعار و تألیف آثار ادبی نیز می‌پرداخت. آثار او شامل دیوان‌های معروفی مانند “غزلیات”، “بوستان” و “گلستان” است که هر یک به نوعی ویژگی‌ها و محتوای خاص خود را دارند.

سعدی با استفاده از زبان ساده و قوی، در آثار خود به بیان ارزش‌های انسانی، اخلاقی و اجتماعی می‌پرداخت. وی در قالب قصه‌ها و حکایات، مشکلات و مسائل انسانی را بیان می‌کرد و از طریق این داستان‌ها، خرد و عقل را به خدمت انسان قرار می‌داد. او در بوستان به مسائل اخلاقی و روش‌های زندگی مثبت اشاره می‌کند و در غزلیات به عشق و عاشقی، مفاهیم مذهبی و فلسفی و مسائل اجتماعی می‌پرداخت.

ابوعلی بلعمی

بلعمی، ابوعلی محمد بن عبدالله، از مشهورترین خطیبان و نویسندگان ایرانی در قرون اولیه اسلامی، به دلیل مهارت خود در زبان و ادبیات عربی، از مردم عرب بسیار پذیرفته شده بود. او در زمینه‌های مختلفی چون ادبیات، تاریخ، فلسفه و الهیات فعالیت داشت و به عنوان یکی از بزرگترین اندیشمندان و نویسندگان اسلامی شناخته می‌شود.

تولد ابوعلی بلعمی در سال 210 هجری قمری در غرب ایران رخ داد. او در خانواده‌ای از دانشمندان و کتابداران بزرگ زاده شد و از کودکی به دستاوردهای علمی خود افزود. بلعمی در طول زندگی خود با بسیاری از روشنفکران بزرگ زمان خود ملاقات کرد و از آنها یاد گرفت.

برخی از کتاب‌های مشهور بلعمی عبارتند از “تاریخ بلعمی”، “عقاید الاعلام” و “الموازنه بین الاعلام”. این کتاب‌ها در زمان حیات او و همچنین بعد از مرگ او، به عنوان مراجع مهم در زمینه‌های مختلف علمی و فکری مورد استفاده قرار گرفتند.

بلعمی در سال 370 هجری قمری درگذشت، اما یاد و خاطره او همچنان در ذهن مردم زنده است. او را به عنوان یکی از بزرگترین نمادهای فرهنگ و تمدن اسلامی می‌شناسند و از آثار او برای افزایش دانش و فهم در مورد تاریخ و فلسفه اسلام استفاده می‌کنند. ابوعلی بلعمی، یکی از بزرگترین دانشمندان ایران و جهان اسلام است.

محققان و دانشمندان همچنان به بررسی آثار و دستاوردهای او ادامه می‌دهند، و از آنها برای افزایش فهم و دانش خود در مورد جهان اسلامی استفاده می‌کنند. برای اینکه به ارث معنوی بلعمی ادای احترام کنیم، باید به تلاش‌های او برای گسترش دانش و فرهنگ ادامه دهیم و از آثار او برای افزایش فهم خود در مورد جهان اسلامی استفاده کنیم.

گام به گام قسمت های دیگر فصل پنجره های شناخت

برچسب شده در: